انبوه سازی ، حلال مشکلات مسکن

گروه مسکن - سمیه فراهانی: بخش مسکن در دو سال اخیر به جنجالی‌ترین و بحث‌انگیزترین حوزه اقتصادی کشور تبدیل شده است به طوری که نمایندگان مجلس نیز در کنار دولت برای حل معضل مسکن به تکاپو افتادند. تامین مسکن مناسب برای تمام اقشار جامعه به خصوص افراد کم در‌آمد از مهم‌ترین شاخص‌های اصلی کارآمدی هر دولتی محسوب می‌شود؛ بنابراین دولت برای کنترل آشفتگی مسکن اقدامات خود را با تدوین طرح جامع مسکن آغاز کرد و پس از آن طرح‌های افزایش میزان وام، وام‌ ودیعه مسکن و آیین‌نامه تبصره ۶ بودجه دولت یکی پس از دیگری تصویب شد.

سیدمحسن مقدس‌زاده عضو هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی می‌گوید: هر روز شاهد ارائه طرح‌های مختلفی برای مهار روند روبه‌رشد و یا کاهش قیمت مسکن هستیم که همچون داروهای مسکن مقطعی عمل می‌کنند و هیچ گاه تاثیر عمیقی بر بازار مسکن از خود بر جاری نمی‌گذارند.

وی می‌افزاید: اما این روند تزریق مسکن همیشگی نیست، زیرا هنوز راهکار بلند مدتی برای حل بحران مسکن پیش‌بینی نشده است.

مقدس زاده تنها راه خروج از این بحران را، پررنگ‌تر شدن انبوه‌سازی در ایران می‌داند و می‌گوید: مسوولان به جای این که به دنبال ارائه طرح‌ها و راهکارهای کاهش قیمت مسکن باشند، می‌توانند با حمایت از انبوه‌سازان و افزایش تولید، تعادل بازار مسکن را برقرار کنند که این مساله خود باعث برابری عرضه و تقاضا و تثبیت قیمت‌ها می‌شود.

وی با اشاره به موقعیت بافت‌های فرسوده در تهران می‌گوید: بافت فرسوده تهران پتانسیل ایجاد یک فاجعه بزرگ را دارد که با نوسازی این بافت‌ها از سویی می‌توان از وقوع یک فاجعه جلوگیری کرد و از سوی دیگر تعداد زیادی واحد مسکونی را در داخل شهر تهران

ایجاد کرد.

مقدس زاده با اشاره به اعطای وام‌های کاربردی مسکن توسط بانک‌ها می‌افزاید: بانک مسکن و بانک‌های خصوصی تسهیلاتی را به متقاضیان خرید مسکن پرداخت می‌کنند اما این وام‌ها در بازار دیگری خرید و فروش می‌شود و همچنین میزان کمی از قیمت تمام شده مسکن را به خود اختصاص می‌دهد.

وی می‌افزاید: اگر مسوولان به جای پرداخت وام‌های کوچک به متقاضیان خرید مسکن، وام‌های سنگین به انبوه‌سازان پرداخت کنند میزان سهم وام از قیمت تمام شده مسکن افزایش می‌یابد.

در چنین شرایطی انبوه ساز اقدام به ساخت مسکن می‌کند و متقاضیان نیز می‌توانند با نقدینگی کم خود مسکن مناسبی تهیه کنند.

مقدس زاده با اشاره به تولید کم مسکن در کشور می‌گوید: تقاضای زیاد در برابر عرضه کم، قیمت مسکن را افزایش می‌دهد و با ارائه طرح‌ها و پیشنهادهای بعضا کارشناسی نشده نمی‌توان خواستار تثبیت قیمت‌ها بود چه برسد به کاهش آن.

وی در پایان به عدم برنامه‌ریزی مناسب از سوی مسوولان اشاره می‌کند و می‌افزاید: با سقوط بازارهایی چون موبایل، خودرو و سهام نقدینگی مردم افزایش یافت و در چنین شرایطی بازار مسکن به یکی از مطمئن‌ترین و سودده‌ترین بازارها تبدیل شده و نقدینگی سرگردان جامعه را جذب کرده در حالی که این میزان نقدینگی می‌توانست با برنامه‌ریزی درست به سمت صنعت و تولید هدایت شده و نویدبخش رونق اقتصادی قابل ملاحظه‌ای در بخش‌های مختلف تولید باشد.