مردم صبورتر باشند

گروه مسکن- الهام علاقه‌بندان: «برای خرید خانه عجله نکنید، ارزانی در راه است»، این خبری بود که در ماه‌های پایانی سال ۸۵ از زبان برخی مسوولان و تعدادی از نمایندگان مجلس در واکنش به گرانی‌ها و به نوعی هم برای خواباندن هیاهوی اعتراض‌های مردم در مطبوعات منتشر شد. در همان موقع و در یکی از روزنامه‌ها نیز خبر از ارزانی ۴۰۰ تا ۶۰۰هزار تومانی قیمت هر مترمربع مسکن در برخی مناطق منتشر شد، خبری که به نوع خود تاثیر زیادی در بازار مسکن گذاشت.

این خبرها برای متقاضیانی که با پس‌انداز اندک خود درصدد خرید خانه بودند، جای امیدواری داشت که سال آینده، با ارزان شدن ملک امکان خرید برایشان فراهم می‌شود و این امر موجب شد تا برخی از متقاضیان واقعی مسکن در خرید عجله نکنند و به امید سال ۸۶ دست نگه دارند.

اما در طول یکی دو ماه گذشته همان مردمی که از خرید خانه به امید ارزانی منصرف شده و به دنبال ادامه روند گرانی‌ها و از دست دادن فرصت خرید درمانده شده بودند با تماس با گروه مسکن روزنامه دنیای اقتصاد خواستند تا به نمایندگی از آنها دلیل اعلام این اخبار غیرکارشناسی را جویا شویم و در عین حال راهکاری هم برای خانه‌دار شدنشان ارائه کنیم. به همین منظور با سه نفر از صاحب‌نظران بخش مسکن به گفت‌وگو پرداختیم که متن آن در زیر از نظر شما می‌گذرد:

قیمت‌ها با حرف و سخن کاهش نمی‌یابد

ولی آذروش عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در هیچ‌کدام از مصاحبه‌هایش با رسانه‌های گروهی از ارزانی مسکن در سال ۸۶ صحبتی نکرده، اظهار داشت: همان‌طور که بارها گفته‌ام قیمت مسکن با حرف و سخن کاهش نمی‌یابد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به غیرکارشناسی بودن این نوع خبرها خاطرنشان کرد: اغلب برنامه‌ها و راهکارهایی که در سال ۸۵ ارائه شد و به عمل درآمد، تاثیری در کاهش قیمت مسکن نداشت.

آذروش افزود: براساس برنامه چهارم توسعه، دولت باید با استفاده از روش درست و کارشناسی زمینه تامین مسکن برای افراد کم‌درآمد جامعه را فراهم کند.

وی با اشاره به ارائه لایحه دوفوریتی ساماندهی مسکن توسط دولت به مجلس خاطرنشان کرد: این لایحه خلاصه‌ای است از قانون برنامه چهارم توسعه و در صورتی که دولت به درستی این لایحه را به اجرا درآورد مشکل کمبود مسکن و عدم تعادل عرضه و تقاضا برطرف می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: حمایت از انبوه‌سازان با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت، جلب مشارکت در ساخت، واگذاری زمین به سازندگان از جمله راهکارهای ارائه شده از سوی دولت در راستای کاهش قیمت مسکن است.

آذروش در ادامه با اشاره به اینکه قیمت مسکن تابعی است از شرایط اقتصادی تصریح کرد: عدم ثبات اقتصادی، عدم برنامه‌ریزی هدفمند، عدم تعادل عرضه و تقاضا، افزایش نقدینگی و سیاست‌های اقتصادی دولت تاثیر چشمگیری در قیمت مسکن دارد.

وی با اشاره به حجم بالای نقدینگی موجود در بازار مسکن افزود: به دلیل ارزش افزوده بالای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن حجم عمده‌ای از نقدینگی‌های سرگردان به این سمت روانه می‌شود.

وی افزود: تا زمانی که سیاست‌های اقتصادی به ثبات نرسند، مشکل موجود در بازار مسکن به حیات خود ادامه می‌دهد.

به گفته آذروش، عدم برقراری توازن در اقتصاد علاوه بر زیان‌هایی که در بخش مسکن به دنبال می‌آورد موجب می‌شود که فعالیت‌ در سایر بخش‌ها هم با کندی دنبال شود.

ارزانی بعید نیست

مصطفی قلی‌خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در واکنش به این خبر که توسط برخی از صاحبنظران و مسوولان اعلام شد، مبنی بر صبوری مردم برای خرید مسکن اظهار داشت: اینکه برخی از مسوولان در سال ۸۵ از مردم خواستند برای خرید خانه عجله نکنند و منتظر ارزانی در سال ۸۶ و بعد از تعطیلات نوروز باشند حرف دور از منطقی نیست چرا که هنوز تا پایان سال ۸۶ فرصت باقی است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران افزود: برای تحقق وعده‌های دولت در راستای ارزانی مسکن باید منتظر اجرایی شدن طرح‌ها باشیم که این امر به یک‌سال زمان نیازمند است.

خسروی با بیان اینکه مردم برای خانه‌دار شدن باید صبورتر باشند اظهار داشت: ما هم برای خرید خانه، مغازه و... صبورانه عمل کردیم و عجله به خرج ندادیم.

وی با اشاره به برنامه‌های دولت برای خانه‌دار شدن مردم خاطرنشان کرد: نتایج برنامه‌هایی که دولت در قالب آیین‌نامه اجرایی تبصره ۶ ارائه داده بعد از مدت زمان چندماه و تا پایان سال با برابری کفه عرضه و تقاضا قابل لمس است.

خسروی با اشاره به ترویج فرهنگ خانه اجاره‌ای در کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته اظهار داشت: این در حالی است که در کشور ما فرهنگ مالکیت وجود دارد و منجر به عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن شده است. وی افزود: به دنبال گرانی مسکن بسیاری از متقاضیان خرید خانه با تعجیل در خرید به افزایش قیمت‌‌ها دامن زدند.

به گفته خسروی، اخبار موجود در بخش مسکن و جو روانی به وجود آمده هم بی‌تاثیر درگرانی‌ها نیست.

یک‌سال زمان نیاز است

علیرضا سرحدی، رییس هیات‌مدیره انجمن مهندسان صنعت ساختمان نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر ارائه راهکار به متقاضیان خرید خانه در شرایط گرانی این‌گونه پاسخ داد: همان مردمی که به دنبال انتشار اخباری در رسانه‌های گروهی مبنی بر ارزانی خانه در سال ۸۶، از خرید صرفنظر کردند باید خودشان به دنبال راهکاری برای تامین مسکن باشند.

سرحدی با تاکید بر اینکه برای حل مشکل مسکن باید ریشه‌یابی کنیم، تصریح کرد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی، افزایش قیمت زمین و افزایش حجم نقدینگی از عوامل موثر بر قیمت مسکن هستند.

رییس هیات‌مدیره انجمن مهندسان صنعت ساختمان افزود: ارائه وام مسکن به مردم که به‌عنوان راهکاری برای خانه‌دار شدن مطرح شده از دیگر عوامل گرانی است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال ۸۶ قیمت مسکن کاهش نمی‌یابد، خاطرنشان کرد: تاثیر اجرایی شدن طرح‌هایی که دولت برای کاهش قیمت مسکن ارائه داده حداقل به یک‌سال زمان نیاز دارد.