متقاضیان مسکن قدرت خرید ندارند

دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی گفت:رکود کنونی بازار مسکن حاکی از کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن نسبت به سال گذشته است. جواد خوانساری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه تبلیغات گسترده به عدم خرید مسکن از سوی متقاضیان برای آرام شدن بازار مسکن می‌تواند یکی از دلایل رکود بازار مسکن باشد، اظهار داشت: همه نیک می‌دانند که رکود کنونی بازار مسکن حاکی از کاهش قدرت خرید متقاضیان پس از افزایش ناگهانی قیمت‌ها نسبت به سال گذشته بوده است.

وی افزود:رونق بازار مسکن در گذشته را باید مربوط به ورود گروه خاصی به بازار مسکن که تعدادشان زیاد هم نبود دانست، اما باید اذعان داشت که متقاضیان مسکنی که تا حدودی قدرت خریدشان رشد پیدا کرده بود و آماده برای خرید مسکن بودند پس از رشد ناگهانی قیمت‌ها در سال گذشته قدرت خریدشان کاهش یافت.

وی در خصوص راهکارهای موجود دولت برای بخش مسکن گفت: واگذاری زمین به شرکت‌های تعاونی مسکن بدون مطالعه بوده و به دلیل اینکه مشخص نیست این زمین‌ها به چه شکل واگذار خواهد شد موجب جنجال در بخش مسکن می‌شود‌، بنابراین باید اذعان داشت که این برنامه احتمالا تنش و جنجال در بخش مسکن را افزایش خواهد داد.

به گفته وی، برنامه‌های این چنینی، موجب سوء‌استفاده برخی از فروشندگان مسکن برای رشد قیمت‌ها خواهد بود.

خوانساری تاکید کرد: عوامل تعیین‌کننده قیمت مسکن باید از سوی دولت شناسایی شود چرا که در یک ساختمان علاوه بر سودی که به فروشنده تعلق می‌گیرد رشد حق انشعاب آب و فاضلاب، عوارض شهرداری و رشد قیمت مصالح ساختمانی در قیمت مسکن تاثیر‌گذار است.

دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی افزود: رشد حق انشعاب آب و فاضلاب، عوارض شهرداری و مصالح ساختمانی تاثیر مستقیم و بسزایی در رشد قیمت مسکن دارد بنابراین نباید به بیراهه رفت چرا که رشد قیمت مسکن تاثیر بسزایی از افزایش موارد یاد شده دارد.

وی گفت: تاثیرپذیری مستقیم رشد قیمت مسکن از رشد قیمت مصالح ساختمانی، دستمزد و ماشین‌آلات را باید پذیرفت اما مهمترین اثرگذاری رشد قیمت مسکن را باید جنجال‌سازی‌های بی‌مورد و تنش‌های به‌وجود آمده از بابت برخی طرح‌های مربوط به مسکن دانست.