از صحرانوردی تا زندگی در دل‌ابرها
پگاه گودرزی- از میان تمامی ساختمان‌های بلندی که به صورت پله‌هایی رو به آسمان در شهرها و کشورهای مختلف خودنمایی می‌کنند، چند آسمانخراش به علت ارتفاع بسیار بلند آنها، در مقام‌های بالاتری قرار دارند.

از جمله آسمانخراش ۱۰۱تایپه که در تایوان با ارتفاع ۵۰۹متر در مقام نخست قرار دارد و بعد از آن آسمانخراش «پتروناس» است که در کوالالامپور مالزی قرار دارد و در رتبه بعدی آسمانخراش «سیرز» در شیکاگو است، اما از تمامی آنها بلندتر آسمانخراشی است که در‌حال‌حاضر در دبی در حال ساخت است و به برج دبی معروف است.
فوندانسیون این برج بلندقامت توسط شرکت بین‌المللی «ترنر» مستقر در نیویورک انجام شده است و ساخت آن قرار است تحت نظارت شرکت سامسونگ کره‌‌جنوبی انجام شود. دبی قراردادی بالغ بر 800میلیون دلار با این شرکت به امضا رسانده است. این پیمان ساخت‌وساز پس از 11ماه مزایده به مشاور املاک «عمار» در دبی واگذار شده است. در معماری اسلامی، برج‌‌ها شکل‌های متفاوتی دارند، اما در اغلب آن پله‌ها به صورت مارپیچ در داخل برج بالا می‌روند که نماد عروج به آسمان است. «آدریان اسمیت» معمار مقیم شیکاگو که این برج را طراحی کرده است می‌گوید: کوشیده‌ام که شکاف بین سنت اسلامی و معماری فوق مدرن غرب را از میان ببرم.


این برج بی‌همتا در بیابان‌های دبی که یکی از شیخ‌نشین‌های امارات متحده عربی است بنا خواهد شد. این آسمانخراش سر به فلک کشیده دارای 160طبقه خواهد شد که ساخت آن تاکنون به طبقه دوازدهم رسیده است و با سرعت هفته‌ای یک‌طبقه در حال ساخت است. ارتفاع دقیق این برج هنوز هم به صورت رازی پنهان نگه داشته شده است، اما براساس پیش‌بینی‌ها این برج 600متر از بلند‌ترین برج دنیا- برج 101 تایپه با ارتفاع 509متر- بلندتر خواهد شد. این آسمانخراش به صورت سه‌ضلعی طراحی شده است وکف آن شبیه گل‌زنبق عربی است که در بیابان‌های عربستان می‌روید. ادارات، آپارتمان‌های مسکونی، فروشگاه‌ها، مغازه‌ها،‌ هتل‌ها و مکان‌های دیدنی و تفریحی از جمله پارک‌های آبی از سال 2008 در این مجموعه شروع به کار خواهند کرد. این برج دارای بزرگ‌ترین مرکز خرید دنیا است و جاده سلامتی برای پیاده‌روی ساکنان آن پیش‌بینی شده است.