تحویل سری‌دوم مسکن‌مهر؛ به‌زودی

آخرین تصاویر از پروژه مپسا

تجهیز واحدها به امکانات‌کامل

متقاضیان لحظه‌شماری می‌کنند گروه مسکن- مینا یوسفی: سری دوم واحدهای مسکونی‌مهر مخصوص متقاضیان تهرانی، تا چند روز دیگر تحویل می‌شود؛ اما مسوولان این پروژه برای جلوگیری از تجربه افتتاح سری اول، از چند ماه پیش اقدام به آماده‌سازی واحدها برای «سکونت‌واقعی» کرده‌اند.

پروژه ۱۱۰۰ واحدی مسکن‌مهر در پرند که توسط مپسا ساخته شده، اواخر این ماه از طریق اتحادیه مسکن‌مهر تهران، تحویل متقاضیان می‌شود. این واحدها متر مربعی ۳۰۰ هزار تومان ساخته شده و با امکانات کامل متری ۴۱۰ هزار تومان تحویل می‌شود.

هم‌اکنون در این پروژه، عملیات محوطه‌سازی، درختکاری و نصب انشعابات آب و برق و گاز در حال انجام است. اتحادیه مسکن‌مهر تهران در نظر دارد ۱۰ هزار اصله درخت در این مجموعه ایجاد کند. واحدها دارای کابینت آشپزخانه، نقاشی، سرامیک و سیستم گرمایش و سرمایش هستند.

به نظر می‌رسد تاخیر در افتتاح مسکن‌مهر اگر با هدف تکمیل واحدها و فراهم کردن زمینه سکونت متقاضیان باشد، می‌تواند قابل قبول باشد. متقاضیان واحدهای صنعتی سازی شده شهر پرند در حالی برای دریافت کلید خانه های خود تا ۱۹ اسفند ماه روزها را شمارش معکوس می‌کنند که خدمات اساسی همچون آب و برق و سیستم فاضلاب این واحدها تامین شده است.

میرشمس‌الدین پورباقری، عضو هیات مدیره شهر جدید پرند در مورد آخرین وضعیت تاسیسات زیربنایی پروژه ۱۱۰۰ واحدی مپسا که قرار است در قالب مسکن مهر تا چند روز دیگر تحویل متقاضیان این واحدها شود، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: این واحدها از نظر تاسیسات آب و برق و شبکه فاضلاب هیچ مشکلی ندارند؛ اما در مورد انشعاب گاز آنها نگرانی‌هایی وجود دارد.

به گفته پورباقری از ۱۱۰۰ واحد وعده داده شده در حال حاضر ۹۰۰ واحد از نظر آب، برق و فاضلاب مجهز شده‌اند و مابقی نیز تا زمان واگذاری واحدها تکمیل می‌شوند؛ اما مشکلات زمان بندی از سوی شرکت گاز منطقه و پیمانکاران موجب شده که تا کنون فقط ۳۰۰ واحد از این تعداد به سیستم گاز مجهز شوند.این عضو هیات‌مدیره پرند افزود: گازرسانی به منطقه با تاخیر ۱۵ روزه مواجه است؛ اما با توجه به هماهنگی‌های انجام شده تا زمان تحویل واحدها تعداد بیشتری از واحدها گازرسانی می‌شوند.

البته نجم‌الدین، مسوول پروژه گازرسانی اسلام شهر و رباط‌کریم که دربرگیرنده شهر پرند نیز است، عملیات گازرسانی به منطقه را تمام شده اعلام کرد و به «دنیای‌اقتصاد» گفت: پروژه مپسا به طور کامل گازرسانی شده است. به گفته وی، در حال حاضر مسوولان گاز پرند در حال نصب علمک‌های آپارتمان‌‌ها هستند. نجم‌الدین طول شبکه گاز فاز ۳ پرند را ۵/۳ کیلومتر برشمرد و تاکید کرد که پس از گازرسانی باید کنتورهای واحدها نصب شود.

در واقع اظهارات مسوول پروژه گازرسانی اسلام شهر و رباط کریم نیز موید گفته عضو هیات‌مدیره پرند است؛ چرا که میرباقری نیز به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در حال حاضر شبکه گاز واحدها در حال تست نهایی است؛ اما در همین مرحله با تاخیر زمانی مواجه هستیم و تا زمانی که شبکه گاز تایید نهایی نشود، امکان بهره‌برداری وجود ندارد. در عین حال آن طور که وی می‌گوید با توجه به اجرای قانون یارانه‌ها قرار است که اتحادیه تعاونی‌های مسکن‌مهر تهران با در نظر گرفتن بودجه‌ای مشخص کنتور گاز هر واحد را جداگانه نصب کند. به گزارش دنیای‌اقتصاد، بر اساس اظهارات مسوولان به غیر از گاز مشکل چندانی از نظر تاسیسات این پروژه را تهدید نمی‌کند.

به گفته اسماعیل عدل‌پور، معاون اداره مخابرات شهرستان‌های استان تهران در حال حاضر حتی تا دو برابر ظرفیت مورد نیاز اماکن واگذاری خط تلفن در منطقه وجود دارد که بنا به درخواست مالک یا سازنده این خطوط به قیمت حدود ۵۰ هزار تومان واگذار می‌شود. در مجموع نیز شرکت مخابرات برای هر خط تلفن واحدهای پرند ۳۰۰ هزار تومان هزینه کرده است.

شبکه آب و فاضلاب منطقه نیز مشکلی ندارد؛ اما به گفته فرهاد جلالی امین، مدیر فنی و توسعه آبفای جنوب غرب تهران به دلیل آنچه بدهی مپسا عنوان می‌شود، شرکت می‌تواند از اختیارات خود در واگذاری این امکانات استفاده کند.

به گفته وی، در حال حاضر شرکت مپسا، ۵۰۰ میلیون تومان به آب و فاضلاب منطقه بدهکار است که البته به گفته پورباقری، عضو هیات‌مدیره پرند این بدهی در حد یک اختلاف نظر مالی و قابل حل و فصل است.

سیدعلی ختمی مآب، مدیرفنی شرکت مپسا نیز در مورد آخرین وضعیت این پروژه به «دنیای‌اقتصاد» گفت: انتظارات مسوولان از خانه‌های پرند که اولین پروژه صنعتی‌سازی کشور است تا ۹۰ درصد محقق شده و در حال حاضر هیچ مشکلی از نظر هماهنگی شرکت‌های سازنده و همچنین مسائل مالی وجود ندارد.

وی در توضیح سایر امکانات رفاهی و خدماتی شهر پرند نیز گفت: در ۱۱۰۰ واحدی که قرار است به بهره‌برداری برسد به خاطر نزدیکی به فاز دو شهر پرند، امکان استفاده از فروشگاه‌ها و مراکز خدماتی موجود در فاز ۲ وجود دارد. به گفته وی، تا اواخر اسفند امسال مراکز تجاری و رفاهی و فضای سبز تکمیل می‌شود و اوایل سال آینده نیز تاسیسات روبنایی فاز ۳ شهر پرند به بهره‌برداری خواهد رسید.