تخفیف بیمه‌ای برای سازندگان مسکن

کاهش ۷۰ درصدی حق بیمه در هزینه‌های ساخت‌وساز مختص پروژه‌های ۹۹ساله

ماجرای چانه‌زنی با وزارت رفاه برسر تسهیلات بیمه‌ای در گزارش «دنیای‌اقتصاد»

گروه مسکن- لیلا درخشان: سهم هزینه‌های مربوط به «بیمه» در پروژه‌های ساخت‌وساز مسکن‌مهر بعد از چانه‌زنی نمایندگان عضو شورای‌عالی مسکن با مدیران وزارت رفاه، سرانجام به گونه‌ای کاهش پیدا کرد که در عین حالی‌که منفعت مالی این پروژه برای تامین‌اجتماعی حفظ شده، بیش‌از ۵ درصد از هزینه ساخت برای پیمانکاران تعدیل شود. به موجب آخرین مصوبه شورای‌عالی مسکن، کلیه پروژه‌های ساختمانی که روی زمین‌های ۹۹ساله احداث می‌شوند، به ازای هر متر مربع، معادل ۷ هزار تومان مشمول پرداخت حق بیمه قرار می‌گیرند. شورای‌عالی مسکن، زمستان سال گذشته مصوب کرده بود، سازنده‌های مسکن‌مهر از معافیت کامل -۱۰۰ درصدی- در پرداخت حق بیمه برخوردار باشند؛ اما بلافاصله بعد از ابلاغ این مصوبه، مخالفت‌ها از جانب تامین اجتماعی باعث تجدید نظر شورا در مصوبه خود شد. تا اینکه در جدیدترین مصوبه، سهم بیمه از کل هزینه ساخت از ۷ درصد به ۳۳/۲ رسیده است.

در حال حاضر برابر آنچه در دولت به عنوان مصوبه نهایی در خصوص «تسهیلات بیمه‌ای برای سازندگان مسکن‌مهر» ابلاغ شده، سهم پرداخت حق بیمه -متری ۷ هزار تومان- از کل هزینه ساخت -متری ۳۰۰ هزار تومان- به ۳۳/۲ رسیده است. این در حالی است که سازنده‌ها در پروژه‌های غیر مسکن‌مهر، هم‌اکنون حدود متری ۲۱ هزار تومان به عنوان حق بیمه پیمانکاری پرداخت می‌کنند که سهم این رقم، از کل هزینه ساخت ۷ درصد برآورد می‌شود. به این ترتیب «حق بیمه» در حال حاضر برای پروژه‌های ۹۹ساله ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

همچنین نمایندگان ویژه رییس جمهور در شورای‌عالی مسکن که به نیابت از هیات دولت برای حوزه مسکن تصمیم‌گیری می‌کنند، در جدیدترین تصمیم اتخاذ شده برای «مسکن‌مهر» اعلام کرده‌اند، علاوه بر انبوه‌سازان، تعاونی‌هایی که به صورت مستقیم ساخت‌وساز می‌کنند نیز مشمول تسهیلات بیمه‌ای می‌شوند؛ به‌طوری‌که علاوه بر پروژه‌های انبوه‌سازی، تعاونی‌ها نیز به ازای هر متر مربع ساخت‌وساز، باید همان رقم ۷هزار تومان را به تامین اجتماعی پرداخت کنند. متن مصوبه کارگروه مسکن مورخ ۱۳/۲/۸۹ به این شرح است: میزان حق بیمه پیمانکاری و کارگاهی واحدهای احداثی مسکن‌مهر با رعایت الگوی مصرف مسکن (میانگین زیربنای مفید

۷۵ متر مربع) به ازای هر متر مربع مبلغ ۷ هزار تومان تعیین می‌گردد. مرجع تشخیص و اعلام واحدهای یادشده سازمان‌های مسکن و شهرسازی استان‌ها، بنیاد مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید است. سازندگان واحدهای احداثی و پیمانکاران فرعی در قالب طرح مسکن‌مهر به جز حق بیمه موضوع این بند، مشمول پرداخت حق بیمه دیگری نخواهند شد.

چرا بیمه کاملا حذف نشد؟

به گزارش دنیای‌اقتصاد، بعد از آنکه دولت در سال گذشته تصمیم گرفت برای حمایت مالی از پروژه‌های ۹۹ساله، هزینه بیمه را تعدیل کند، کارگروه مسکن در تاریخ ۳۰/۹/۸۸ تصویب کرد، طرح‌های مسکن‌مهر که توسط سازندگان با مشارکت مالی متقاضیان مسکن‌مهر احداث می‌شود، مشمول ماده ۲۳ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن بوده و این طرح‌ها مشمول حق بیمه پیمانکاری نمی‌شود.

ابلاغ مصوبه مذکور در اواخر سال گذشته باعث شد، مسوولان تامین اجتماعی و وزارت رفاه با موضع‌گیری در مقابل این مصوبه از دولت درخواست تجدیدنظر در این باره را مطرح کنند. از سوی دیگر به رغم ابلاغ مصوبه در زمستان سال گذشته، سازنده‌هایی که برای صدور معافیت بیمه‌ای مراجعه می‌کردند با پاسخ منفی روبه‌رو می‌شدند. به دنبال این وقایع، شورای‌عالی مسکن تجدید نظر در میزان معافیت بیمه‌ای پروژه‌های مسکن‌مهر را در دستور کار قرار داد تا اینکه در ماه گذشته مصوبه جدید در این خصوص نهایی و ابلاغ شد.

در همین رابطه مهندس جمشید نورصالحی، مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید وزارت مسکن به «دنیای اقتصاد» گفت: با توجه به اینکه مجموعه افرادی که در یک کارگاه ساختمانی کار می‌کنند، باید از سوی کارفرمایان بیمه شوند، بنابراین مسکن مهر نیز از این قضیه مستثنی نیست.

به گفته وی حق بیمه در نظر گرفته شده برای پیمانکاران در حدود یک سوم شرایط معمول در امر بیمه است و بر این اساس در حالی که در شرایط عادی حق بیمه پیمانکاران متر مربعی ۲۳ هزار تومان است؛ اما در مسکن مهر این رقم به متر مربعی ۷ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. وی اذعان داشت: به هیچ وجه تناقضی در مصوبات کارگروه مسکن ایجاد نشده است و بخشودگی بیمه پیمانکاران تا حد زیادی در مقایسه با شرایط معمول مصوب شده است.

معاون وزیر مسکن تاکید کرد: در شرایط معمول اصولا سازمان تامین اجتماعی برای پروژه‌های عادی ۸/۷ درصد از ارزش ریالی پروژه مالیات اخذ می‌کند که در مورد مسکن مهر این رقم به ۳۳/۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: در شرایط عادی اگر سازمان تامین اجتماعی در دریافت حق بیمه رویه متداول خود را در پیش می‌گرفت، در این صورت باید با توجه به قیمت تمام شده ساخت در مسکن مهر که مترمربعی ۳۰۰ هزار تومان است در حدود متر مربعی ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان حق بیمه اخذ می‌کرد و با توجه به اینکه این رقم به مترمربعی ۷ هزار تومان کاهش یافته است، بنابراین بدیهی است که تخفیفات مد نظر کارگروه در زمینه تخفیف به پیمانکاران مسکن مهر در امر بیمه لحاظ شده است.

نظر وزارت رفاه چگونه جلب شد؟

همچنین یک عضو شورای عالی مسکن نیز به «دنیای‌اقتصاد» گفت: چانه‌زنی‌های کارگروه مسکن با وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی برای بخشودگی ۱۰۰ درصدی بیمه پیمانکاری در نهایت به کاهش آن منجرشد؛ چرا که اگر مقرر می‌شد این نوع از تخفیفات به صورت کامل اعمال شود، سازمان تامین اجتماعی را در آینده با مشکل مواجه می‌کرد. وی تاکید کرد: تمام تلاش اعضای کارگروه مسکن در جهت بخشودگی حق بیمه پیمانکاری در مسکن مهر به صورت ۱۰۰ در صد بوده است؛ اما بعد از این مصوبه و انجام مذاکرات در نهایت آنها موفق شدند که نظر وزارت رفاه را برای کاهش حق بیمه تا سقف یک سوم شرایط معمول جلب کنند.