سنگ بزرگ برای نوسازی بافت‌های فرسوده

گروه مسکن- قرار است از حالا تا ۵ سال آینده در مجموع یک میلیون و ۲۱۰ هزار واحد مسکونی از طریق نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور احداث شود. این در حالی است که طی ۵سال اخیر در کل، ۲۷۶ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده نوسازی شده است. به این ترتیب هدف‌گذاری دولت در برنامه پنجم توسعه معادل ۴ برابر آنچه در برنامه چهارم محقق شده، تعریف شده است. اما شرایط موجود در بافت‌های فرسوده به لحاظ ایجاد زمینه نوسازی بیشتر، هیچ تغییری نکرده است.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، مهم‌ترین مانع سر راه نوسازی بافت‌های فرسوده وجود چندین سازمان و نهاد متولی در این زمینه است. در تهران از یک‌سو شهرداری تهران خود را مسوول بافت‌های فرسوده می‌داند که با اقداماتی طی سال‌های اخیر توانسته بخشی از بافت قدیمی تهران را نوسازی کند. از سوی دیگر، شرکت عمران و بهسازی شهری وابسته به وزارت مسکن نیز طبق قانون مسوول مستقیم نوسازی است. اما طی این مدت سرعت این دو دستگاه در مقایسه با یکدیگر هماهنگ نبوده است.

حال اینکه چگونه دولت قصد دارد سرعت نوسازی بافت‌های فرسوده را چند برابر افزایش دهد، ابهامی است که باید به جزئیات آن پاسخ داده شود.

در این رابطه، احمد صادقی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری به دنیای‌اقتصاد گفت: در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده تا پیش از برنامه چهارم توسعه ۱۰۶۴ هکتار بافت فرسوده در کل کشور نوسازی شد، این در حالی است که بعد از برنامه چهارم توسعه این رقم به ۳۴۱۸ هکتار رسید.

معاون وزیر مسکن افزود: تا قبل از سال ۸۴، حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی فرسوده در کل کشور تخریب شد و به جای آن ۸۲ هزار واحد مسکونی ساخته شد که به این ترتیب، ۴۷ هزار واحد جدید در بافت فرسوده ایجاد شده است. همچنین در سال‌های برنامه چهارم -از سال ۸۴ تا ۸۸- ۱۱۷ هزار واحد قدیمی و فرسوده در کشور تخریب شد و به جای آن ۲۷۶ هزار واحد احداث شد که در نتیجه ۱۵۹ هزار واحد جدید به بافت اضافه شده است.

صادقی میزان سرمایه‌گذاری که در بافت‌های فرسوده قبل از برنامه چهارم از طریق تسهیلات بانکی انجام شده را ۳ هزارو ۱۹۸ میلیارد ریال عنوان کرد که طی برنامه چهارم، این رقم ۸ هزار میلیارد ریال بوده است .به گزارش دنیای‌اقتصاد در حال حاضر ۶۵ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور شناسایی شده است که از این رقم تاکنون حدود ۷ درصد نوسازی شده است.

در برنامه‌ای که وزارت مسکن برای ۵ سال آینده طراحی کرده قرار است ۱۶ درصد از بافت‌های فرسوده موجود نوسازی شود.