کاهش 8 درصدی هزینه ساخت مسکن‌مهر

قیمت ساخت واحدهای مسکونی‌مهر از متری ۳۰۰ هزار تومان فعلی به حدود ۲۸۰ هزار تومان می‌رسد

گروه مسکن- فرید قدیری: شورای عالی مسکن با پیشنهاد وزارت مسکن برای معافیت مسکن‌مهر از پرداخت مالیات موافقت کرد. بیمه و مالیات پیمانکاران در ساخت مسکن‌مهر متر مربعی ۱۲ تا ۲۸ هزار تومان هزینه دربر دارد، اما اکنون با لغو پرداخت مالیات در این طرح، رقم فوق از ارزش قراردادهای پیمانکاران مسکن‌مهر که براساس ساخت مترمربعی ۳۰۰ هزار تومان منعقد شده است، حذف می‌شود.

به این ترتیب سود پیمانکاران مسکن‌مهر افزایش پیدا می‌کند.

هرچند مسوولان می‌گویند صرفه‌جویی مالی ناشی از حذف مالیات ساخت از مسکن‌مهر به متقاضیان منتقل خواهد شد، اما با توجه به اینکه در قراردادهای منعقد شده با پیمانکاران امکان تعدیل وجود ندارد، بعید است معافیت مالیاتی مزیتی جز ازدیاد سود ساخت را در پی داشته باشد.

درباره تصمیم جدید دولت، وزیر مسکن دیروز در جمع‌ خبرنگاران حوزه دولت، تصریح کرد: پیمانکاران پروژه‌های مسکن‌مهر از پرداخت مالیات معاف شدند.

علی نیکزاد افزود: این نوع مالیات در مسکن مهر نباید پرداخت‌ شود؛ استدلال قانونی نیز این است که خانه‌ای که در مسکن مهر ساخته می‌شود از طریق تسهیلات بانکی و آورده متقاضیان واجد شرایط مسکن مهر صورت گرفته است؛ بنابراین پیمانکار محسوب نمی‌شوند. بر همین اساس، مسکن مهر از پرداخت مالیات معاف است.