مهدیس فرقانی
طبق تحقیقات صورت گرفته بر روی بخش املاک نیازمندی‌های یکی از روزنامه‌های صبح با هدف بررسی وضعیت تعداد آگهی‌های فروش آپارتمان‌های نوساز مسکونی توسط خبرنگار روزنامه دنیای‌اقتصاد، شرح احوال کنونی معاملات خرید و فروش آپارتمان‌های نوساز بدین شرح است:

در هر یک از ستون‌های مرتبط با فروش واحدهای مسکونی به طور حدودی 15 عدد کادر آگهی جای می‌گیرد که بر اساس یک محاسبه مشخص شد که از بین 15 کادر آگهی تنها 4 یا 5 کادر آگهی آپارتمان نوساز به چشم می‌خورد که این محاسبه نشان‌دهنده اختصاص یک سوم از حجم هر ستون آگهی به آپارتمان‌های نوساز است.
این میزان نشان‌دهنده رکود ساخت‌وساز در بازار مسکن است، زیرا همان طور که شاهد بودیم بازار مسکن نزدیک به یک سال است که با رکود سنگینی مواجه شده است و از ابتدای افزایش قیمت مسکن تا به امروز که نرخ مسکن در برخی از نقاط تهران کاهش داشته، بازار از رونق خوبی بهره‌مند نیست، در واقع استقبالی چشمگیر از سوی خریداران ملک به چشم نمی‌خورد.
همین مساله سبب شده تا بسیاری از سازنده‌ها با توجه به شرایط فعلی دست از ساخت‌وساز بکشند در انتظار پایان گرفتن رکود و بازگشت رونق به بازار مسکن هستند تا مجددا فعالیت‌های خود را از سر بگیرند.
با توجه به این تفاسیر، کم بودن تعداد آگهی‌های مربوط به آپارتمان‌های نوساز نسبت به آپارتمان‌های چند سال ساخت امری طبیعی به نظر می‌رسد.