افت شدید درآمد در شهرداری تهران

گزارش مالی شهرداری در جلسه دیروز شورای شهر ارائه شد

گروه مسکن- سحر باباخانی: در سه ماه اول امسال درآمدهای نقدی شهرداری تهران افت کرد. مدیرکل تشخیص و وصول درآمدهای شهرداری تهران صبح دیروز در شورای شهر تهران اعلام کرد: در سه ماه اول امسال حدود ۵۸ تا ۶۰‌درصد از درآمد‌های نقدی شهرداری محقق شد.

به گزارش دنیای اقتصاد در بودجه ۸۸ شهرداری تهران، ۴۰۰۰‌میلیارد تومان درآمد نقدی پیش‌بینی شده است که با این حساب برای سه ماه اول سال به جای کسب نزدیک به هزار‌میلیارد تومان، شهرداری موفق شده حدود ۷۰۰‌میلیارد تومان درآمد کسب کند.

تحلیلگران اقتصاد شهری ناکامی ۴۰‌درصدی شهرداری از محل درآمد را ناشی از رکود ساختمانی می‌دانند.

در بهار امسال حجم صدور پروانه‌های ساختمانی ۴۵‌درصد کاهش یافت و از آنجا که بودجه شهرداری ۷۰ تا ۸۰‌درصد به عوارض ساخت‌وساز وابسته است، لذا کاهش در وصولی‌ها قاعدتا طبیعی است.

به گفته سید مناف‌هاشمی، مدیرکل وصول درآمد‌های شهرداری تهران سال گذشته و با کمک مصوبه شورای اسلامی‌۱۰۰‌میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مطالبات شهرداری‌های کشور از دولت پیش‌بینی و ۸۰‌میلیارد تومان آن پرداخت شد و سهم تهران از این مبلغ ۱۳‌میلیارد تومان بوده است و به‌‌رغم کاهش نسبی درآمد از محل صدور پروانه، هیچ پروانه‌ای خارج از ضوابط و هیچ ملکی خارج از کاربری خود ساخته نمی‌شود.

مدیرکل تشخیص وصول شهرداری تهران همچنین درباره جزئیات آمار درآمد‌های شهرداری تهران توضیح داد:تا تاریخ ۱۸ تیر ماه سال جاری در مناطق و ستادهای مختلف، شهرداری در مجموع ۷۲۱‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون تومان وصولی داشته است. وی با اشاره به وجود ایراداتی در بحث درآمد‌های غیرنقدی در مناطق گفت: با این وجود براساس گزارش‌های دستی تهیه شده ۸۰ تا ۹۵‌درصد درآمد‌های غیر نقدی به صورت صحیح ثبت شده است.

وی در ادامه یادآور شد: بر اساس پیش‌بینی‌های موجود باید تا پایان ۳۱ خرداد سال جاری ۸۰۰‌میلیارد تومان درآمد غیرنقدی داشته باشیم که ۷۳۷‌میلیارد تومان از این مبلغ محقق شده در همین رابطه ۹۲‌درصد درآمد‌های غیرنقدی به دست آمده است.

در این میان مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران نیز در دویست و هفتمین جلسه شورا، خواستار ارائه گزارش‌های مالی شهرداری به صورت ماهانه به جای سالانه و شش ماهه شد تا کاستی‌های بودجه و مشکلات موجود مشخص شود. ولی به نظر نمی‌رسد تغییر روش محاسبه درآمد‌ها و هزینه‌های شهرداری به جبران کمبود‌ها کمکی کند؛ چراکه مناف‌هاشمی‌ چندی پیش اعلام کرد: در حال حاضر بسیاری از کد‌های درآمدی توسط شهرداری اخذ نمی‌شود ضمن اینکه در مورد برخی از عوارض از جمله عوارض نوسازی طی سال‌های گذشته محل‌های درآمدی کمی‌ پیش‌بینی شده و کل درآمد‌های شهرداری تهران از محل عوارض نوسازی در سه سال گذشته ۲۴ تا ۲۵‌میلیون تومان بوده است، ولی در سال جاری پیش‌بینی می‌شود ۲۰۰‌میلیون تومان درآمد از این محل حاصل شود.

معاونت عمرانی شهرداری برنامه ای ارائه نداده است

در این جلسه رییس کمیسیون عمران شورای شهر نیز در انتقاد از نحوه عملکرد این کمیسیون در شهرداری گفت: برخی مدیران تنها ژست برنامه‌ریزی را می‌گیرند و در عمل هیچ اعتقادی به کارکردن با برنامه را ندارند.

حمزه شکیب در ادامه یادآور شد: بر اساس نظر شورای شهر باید برنامه‌های سه معاونت شهرداری در کمیسیون فنی و عمرانی مورد بررسی قرار گیرد.

رییس کمیسیون عمران شورا برای حل مشکلات ریشه‌ای موجود در برنامه‌های فنی و عمرانی شهرداری تاکید کرد: باید برنامه‌ها و پروژه‌های شهرداری خیلی سریع‌تر از گذشته به دست شورا برسد، ولی این مساله در زمان حال به کندی صورت می‌گیرد.

شهرداری ماشین امضا شده

به دنبال ارائه گزارش درآمد‌های شهرداری توسط سید مناف‌هاشمی‌، محمد عسگری آزاد، معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری تهران با انتقاد از نحوه عملکرد شهرداری در ارائه برنامه‌ها و درآمدها به شکل مستقیم و ارجاع آن به معاونت هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری گفت: با میانبری که از شورا به شهرداری زده شده ما تبدیل به یک ماشین امضا شده‌ایم و عملا نقشی در تصمیم‌گیری‌های بودجه ای شهرداری نداریم، در صورتی که شهرداری باید در این مورد (برنامه‌ریزی درباره بودجه و درآمد) مرجع تصمیم‌گیری اصلی باشد.

شورا به شهرداری بدهکار شد!

این اظهارنظر معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری تهران عکس‌العمل شدید برخی از اعضای شورا از جمله خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر را به دنبال داشت.دانشجو در پاسخ به این انتقاد گفت: در صورتی که شهرداری کم‌لطفی خود را نسبت به شورای شهر تهران ادامه دهد شورای شهر هم در مقابل روی اجرای برخی مصوبات خود پافشاری خواهد کرد و با این برخوردها تعامل بین این دو نهاد از بین می‌رود. سخنگوی شورای شهر در زمان ارائه گزارش مربوط به بودجه شهرداری با اشاره به توضیحات معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شهرداری تهران افزود: شورا با شهرداری به گونه‌ای عمل می‌کند که کارها روی زمین نماند، ولی گویا در این مدت به شهرداری بدهکار شده‌ایم و این کم‌لطفی شهرداری را می‌رساند.

وی با اشاره به دعوت از معاون‌های شهرداری برای حضور در کمیسیون‌های شورای شهر گفت: در این جلسات نماینده معاونت مربوطه بدون اطلاعات لازم حضور پیدا می‌کند و بارها و بارها نماینده‌ها برای حضور در جلسات خلف وعده کرده‌اند، ولی با این وجود همکاری‌های فراوانی بین شورا و شهرداری صورت گرفته است.

شهرداری کمیته تخصیص بودجه ندارد

نایب رییس شورای شهر تهران نیز در این جلسه بودجه ای و پس از تمامی‌ اختلافات مطرح شده خواستار حذف تبصره ۳ بودجه شهرداری مبنی بر تشکیل کمیته تخصیص بودجه شد.

حسن بیادی با این استدلال که تاکنون کمیته تخصیص بودجه که شورای شهر در آن نماینده دارد تشکیل نشده است خواستار حذف این تبصره شد.

وی تاکید کرد: بارزترین کار نظارتی شورای شهر در تبصره ۳ بودجه نمود پیدا می‌کند، ولی تاکنون کمیته تخصیص بودجه تشکیل جلسه نداده است و با این شرایط هیچ تفکیک بودجه‌ای در شهرداری تهران صورت نمی‌گیرد.

انتقاد چمران به انتخاب شهردار توسط وزیر کشور

رییس شورای شهر تهران گفت: طرح نمایندگان مجلس در دادن حق انتخاب شهردار به وزیر کشور نوعی عقبگرد و بر هم زننده همه تحولات در مرد‌م‌سالاری دینی است.

مهدی چمران با اشاره به طرح یک‌فوریتی ارائه شده در مجلس شورای اسلامی در جهت اصلاح قانون شوراها و دادن حق انتخاب شهردار در شهرهای بیش از ۲۰۰‌هزار نفر به وزیر کشور و در شهرهای با جمعیت کمتر به استانداران، تصریح کرد: در مورد این طرح هیچ اعتراضی به وزیر کشور این دوره نداریم و در دوره‌های قبل نیز این مسائل مطرح می‌شد و ما مخالف بودیم، چرا که این طرح بر هم زننده همه تحولات خوب و سازنده مردم‌سالاری دینی در سال‌های گذشته است که ما به آن‌ها افتخار می‌کنیم. چمران خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: کاری نکنید که موجبات سرشکستگی کشور به وجود آید.