گروه مسکن-لیلا درخشان: فرقی نمی‌کند اهل کجای تهران هستند. همه‌شان دغدغه‌ای دارند به نام گرانی مسکن. چه ساکن پاسداران و جردن و ونک باشند، چه اهل صادقیه و شهران، چه اهالی امام حسین(ع) و راه‌آهن.مسوولان هر نظری داشته باشند و کارشناسان هر چه بگویند، آنها که صف اول مواجهه با مشکل مسکن هستند، نظرات خاص خودشان را دارند. در گذری از خیابان‌های تهران، نظرات شهروندان تهرانی را پیرامون مسکن و گرانی مسکن پرسیده‌ایم. الهام. ب ۳۳ ساله است. همچون بقیه شهروندان اطراف میدان ونک عجله دارد و این عجله شاید به این خاطر باشد که خیابان‌های این اطراف بیشتر تجاری هستند تا مسکونی و تا چشم کار می‌کند پاساژ و مغازه است تا خانه. ازدواج کرده و با مدرک لیسانسش کارمند است. در جواب دلیل گرانی مسکن می‌گوید: «عوامل زیادی دارد.» مثل کمبود زمین در شهرهای بزرگ، افزایش جمعیت افراد جوان نیازمند مسکن، بالا رفتن توقع مردم و گران شدن بنزین، ولی مهمترین دلیل، دامن زدن دولت به تمام این مشکلات است.

او طرح‌های دولت را در این زمینه مقصر می‌داند و معتقد است:‌ اگر روی طرح‌هایشان بیشتر فکر کنند و با برنامه‌ریزی کار کنند این افزایش قیمت کم می‌شود. مثلا در طرح شهرک‌های اطراف تهران به طور کاذب قیمت‌ها را بالا بردند تا یک سری از افراد سود کنند و بقیه افراد جامعه برای سرمایه‌گذاری در خرید ملک در این شهرک‌ها تحریک شوند، اما نتوانستند قیمت‌ها را کنترل کنند و با بالا رفتن قیمت در شهرک‌ها، در شهرها هم افزایش قیمت مسکن به وجود آمد.

کمی آن طرف‌تر مصطفی لنگرودی، ۳۵ ساله، در یک آژانس معاملات مسکن مشغول صحبت است، فوق دیپلم دارد و بساز و بفروش است. او می‌گوید: زمین محدودیت دارد. وقتی نمی‌شود به صورت افقی ساخت و ساز کرد، شرکت‌های ساختمان‌سازی به ناچار ساختمان‌هایشان را عمودی

می‌سازند، حال اگر در بعضی از شهرها مانع ساخت ساختمان‌های بلند بشوند قیمت زمین و مسکن بالا می‌رود.

او درست نمی‌داند چه کسی مسوول گرانی مسکن است، اما می‌گوید: شهرداری یا هر ارگانی که اجازه ساخت ساختمان‌های بلند را نمی‌دهد، مقصر است. راه حلش برای پایین آمدن قیمت مسکن از بین رفتن یا پایین آمدن قیمت فروش تراکم است: الان برای یک ساختمان ۳۰۰ متری ۵ طبقه تقریبا ۸۰ تا ۱۰۰میلیون تومان تراکم می‌گیرند. این پول به اضافه مخارج ساخت و قیمت زمین و گرانی مصالح خیلی زیاد می‌شود.

جای دیگری در این شهر در یکی از محله‌هایی که گران‌ترین خانه‌های تهران در آن واقع است، خیابان پاسداران، با صادق-ی ۲۷ ساله صحبت می‌کنیم. با اینکه مجرد است و کار آزاد می‌کند از گرانی مسکن گله دارد و می‌‌گوید: از یک طرف به مردم وام می‌دهند و از طرف دیگر قیمت‌‌ها را بالا می‌برند تا چند برابر وام‌ها را از مردم بگیرند. در تمام دنیا خانه قسطی فروخته می‌شود؛ ولی این طور قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کند. دولت فقط موقع انتخابات یاد این چیز‌ها می‌افتد و کار طولانی و بلند مدت نمی‌کند.

چند قدم آن طرف تر کاظم -ک ۳۱ ساله که سال‌ها است ساکن پاسداران است هم در مورد عملکرد ضعیف دولت در مسائل اقتصادی با

هم محله‌ای‌اش موافق است؛ اما دلیل گرانی مسکن را وضعیت اقتصادی کشور می‌داند و می‌گوید: الان سرمایه‌‌داران به خاطر وضع بد بازارها سرمایه‌شان را خارج کرده‌اند و شروع کرده‌اند به خرید خانه و معمولا هم این خانه‌ها را خالی نگه می‌دارند. چون الان خانه‌هایی که اجاره داده می‌شوند مالیات زیادی به آنها تعلق می‌گیرد و باید بیشتر از اجاره نصف سال را مالیات بدهند. همین باعث می‌شود خانه اجاره‌ای کم شود و قیمت اجاره بالا برود. هرچه هم اجاره‌ها بالا برود قیمت ملک بیشتر می‌شود.

محمد- ل ۲۹ ساله پشت پیشخوان مغازه‌اش در خیابان ولیعصر در مورد گرانی مسکن می‌گوید: سودهای بانکی یک شبه از ۲۵-۲۴‌درصد رسید به ۱۵‌درصد و تمام کسانی که پول زیادی در بانک‌ها داشتند سرمایه‌‌‌شان را از بانک‌ها برداشتند و تنها جای مطمئنی که می‌شد سرمایه‌‌گذاری کرد، مسکن بود. همه هجوم بردند به طرف مسکن و با کوتاهی دولت قیمت‌ها گران شد. او نیز دولت را به تصمیم‌گیری‌های یک شبه‌اش که بدون برنامه‌ریزی و آینده‌نگری انجام می‌شود، مسوول می‌داند و معتقد است اگر دولت برای طرح‌هایش برنامه‌ریزی کند و از متخصصین امور مشورت بگیرد، می‌تواند جلوی افزایش مشکلات بازار مسکن را گرفت.

فاطمه معتمدی دانشجویی ۲۲ ساله است. خیلی عجله ندارد و سربالایی مختصر شهران را آهسته طی می‌کند. شهران منطقه‌ای نسبتا خلوت که از ازدحام و ترافیک در آن خبری نیست هم با افزایش قیمت خانه‌هایش اهالی محل را شوکه کرده است.

دلیل گرانی مسکن از نظر این دانشجوی ساکن شهران عملکرد ضعیف دولت در مسائل اقتصادی است. او می‌گوید: متاسفانه در ایران همه چیز بر می‌گردد به قیمت بنزین وقتی بنزین گران می‌شود، قیمت همه چیز از جمله ساخت و ساز و خانه هم بالا می‌رود.

ناصر ساجدی ۲۵ ساله ساکن صادقیه است و منتظر تاکسی ایستاده. مجرد است دیپلمه و کارمند. از گرانی خانه هم به اندازه پیدا نشدن تاکسی خالی عصبانی است. می‌گوید: صادقیه سال‌ها است که به مهمترین مرکز خرید غرب تهران بدل شده و وجود ایستگاه مترو هم به شلوغی این منطقه افزوده است. دلیل گرانی مسکن را زیاد شدن جمعیت جوان جامعه و تقاضای زیاد مسکن می‌داند. به نظر وی وزارت مسکن وظیفه حل مسکن را بر عهده دارد و معتقد است: وام‌های مسکن باعث شده مردم راحت‌تر بتوانند خانه بخرند. البته با وام دادن مخالف‌ نیستم اما باید کنار وام ساخت و سازهایی در اطراف تهران انجام می‌شد که به اندازه کافی نشد.

در صف ایستگاه BRT میدان امام حسین که با ظاهر جدیدش نظر بسیاری از افراد این منطقه را که با خیل جمعیت در حال رفت و آمد هستند، لحظه‌ای به خود جلب می‌کند، نازنین- ه‌،۳۰ ساله منتظر رسیدن یک اتوبوس خلوت ایستاده است. با مدرک فوق دیپلم خانه‌دار است.

از گرانی مسکن می‌پرسم و می‌گوید: می‌خواهند صورت مساله را پاک ‌کنند. می‌گویند وام‌ها دلیل گرانی مسکن است و دیگر وام نمی‌دهند، درحالی که در تمام دنیا وام مسکن می‌دهند که هم مبلغش بیشتر است و هم اقساط و سودی که می‌گیرند کمتر ولی چنین افزایش قیمتی وجود ندارد. دولت دارد بدون برنامه پیش می‌رود.