بیشترین تلفات انرژی در ساختمان‌ها صورت می‌گیرد

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران گفت: ۸۰درصد از میزان انرژی تولید شده در کشور در ساختمان‌ها و اماکن دیگر هدر می‌رود.

«محمد غرضی» در گفت‌و‌گو با ایرنا، با اعلام این خبر افزود: در سرمای زمستان امسال روزانه ۴۵۰میلیون مترمکعب گاز در ایران مصرف شد، در حالی که اروپا با جمعیت افزون بر ۴۵۰میلیون نفر روزانه ۶۰۰میلیون متر‌مکعب گاز مصرف می‌کند و جمعیت ایران نیز یک ششم جمعیت اروپا است. وزیر اسبق پست و تلگراف و تلفن تصریح کرد: میزان مصرف انرژی در ایران بایستی با مدیریت مصرف به یکصد میلیون مترمکعب در روز کاهش یابد.

به گفته وی، میزان بازدهی انرژی در ساختمان‌های ایران و کارخانجات بسیار پایین است و با این میزان مصرف، در آینده نزدیک وضعیت مصرف گاز در ایران بدتر از بنزین خواهد بود. غرضی‌، دلیل این هدرروی را عدم‌رعایت مقررات و استانداردها و افزایش هزینه‌ها ذکر کرد و گفت: انرژی بایستی به تولید و توسعه و ارزش افزوده تبدیل شود. وی یادآور شد: هم‌اکنون ساختمانی که همه مقررات ملی در آن اجرا شود، وجود ندارد. در‌ زمان حاضر ۱۹ بند مقررات ساختمان در کشور وجود دارد که برخی از این مقررات برای‌احداث و بنای ساختمان رعایت نمی‌شود و در این بین، طراحی و نظارت نیز به صورت نسبی رعایت می‌شود.

البته هنوز فاصله زیادی بین مصرف‌کننده و کارفرما برای صرف هزینه‌های اجرای مقررات در احداث ساختمان وجود دارد که با این وضعیت، مسکن رشد تورمی خواهد داشت‌، بدون اینکه رشد تکنولوژی داشته باشد، از این رو کارفرمایان به جلب فن‌آوری بپردازند تا سرمایه‌های آنها به دلیل تولید بی‌کیفیت از بین نرود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور یادآور شد: در ایران برای احداث یک ساختمان افزون بر ۸۰۰ نوع مصالح مصرف می‌شود.

به گفته وی، مصالح ساختمانی در ایران از نظر کمی تولید بالایی دارد، اما از نظر کیفی نیز باید رشد کند.