آمار ساخت و ساز مسکن در آمریکا

نیلوفر قدیری

وزارت بازرگانی آمریکا آمار ساخت‌و ساز را در سال ۲۰۰۷ در آمریکا اعلام کرد. بر اساس اعلام این وزارتخانه رکود بازار مسکن در آمریکا آمار ساخت و ساز را در این کشور در سال ۲۰۰۷ به شدت کاهش داده و به پایین‌ترین سطح در ۲۷ سال گذشته رسانده است. روند آمارها نشان می‌دهد که این رکود باز هم ادامه خواهد یافت. در گزارش وزارت بازرگانی آمریکا آمده است: ساخت و ساز خانه‌های جدید در این کشور در سال ۲۰۰۷ با رقم یک‌میلیون و ۳۵۳هزار خانه و آپارتمان جدید شروع شد که این رقم به نسبت سال ۲۰۰۶ کاهش قابل ملاحظه‌‌ای داشته است. این دومین کاهش بزرگ سالانه رقم ساخت و ساز در کشور آمریکا

در سال‌های اخیر است. در سال ۱۹۸۰ نیز رقم ساخت و ساز ۲۶‌درصد کاهش یافته بود.

آن دوران همزمان بود با وقتی که فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) تلاش می‌کرد نرخ بهره را به دوران بعد از جنگ جهانی دوم بازگرداند. هدف فدرال رزرو از این کار مقابله با مشکل رو به رشد تورم بود.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که رکود کنونی در بازار مسکن و ساخت و ساز آمریکا به دوران اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوائل دهه ۱۹۸۰ بازمی‌گردد. در آن زمان ساخت و ساز مسکن طی ۳ سال پیاپی سیر نزولی طی کرد، اما بعد از رکود شدید سال ۱۹۸۱ و ۱۹۸۲، رو به بهبود رفت.

در ماه دسامبر سال ۲۰۰۷ و در آستانه سال جدید میلادی، ساخت و ساز ۲/۱۴‌درصد کاهش یافت که این رقم بسیار بیشتر از حدی بود که پیش بینی می‌شد. همزمان با این خبر اعلام شد که شمار بیکارانی که برای یافتن شغل در همین ماه به اداره کار مراجعه کرده‌اند، افزایش یافته‌است.

این دو خبر در کنار هم، کارشناسان اقتصادی را از اینکه مشکل مسکن و ساخت و ساز می‌تواند پیامدهای جدی‌تری برای کل اقتصاد کشور آمریکا به دنبال بیاورد، مطمئن‌تر کرد.

کارشناسان اقتصادی در آمریکا از سال گذشته پیش‌بینی می‌کردند که مشکلات کنونی در بازار مسکن این کشور را به رکود دیگری فرو می‌برد. مصرف‌کنندگان آمریکایی اعتماد خود را به بازار از دست داده‌اند و ارزش مسکن در بسیاری از نقاط این کشور کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است. مصرف‌کنندگان همچنین با پیامدهای بحران وام مسکن هم دست به گریبان هستند.

بعد از ناتوانی وام گیرندگان آمریکایی برای بازپرداخت وام مسکن که باعث ورشکستگی موسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها شد، اکنون شرایط دریافت وام مسکن در آمریکا سخت‌تر شده است.

وقتی شرایط دریافت وام سخت شود، مصرف‌کنندگان رغبتی برای خرید مسکن ندارند و در این صورت بازار مسکن دچار رکود بیشتری می‌شود. بسیاری از موسسات مالی بزرگ در یک سال اخیر میلیاردها دلار اعلام خسارت کرده‌اند. در سال جدید میلادی هم درخواست مجوز برای ساخت و ساز مسکن نسبت به سال گذشته در همین موقع کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است که این نشان می‌دهد که ساخت و ساز در سال ۲۰۰۸ هم با رکود همراه خواهد بود. از سوی دیگر بسیاری از سازندگان مسکن اکنون با مشکل فروش نرفتن خانه‌های نوساز خود رو به رو هستند. هفته گذشته شرکت خانه‌سازی KB که از بزرگترین شرکت‌ های ساخت و ساز در آمریکاست، اعلام کرد که بیش از ۷۷۰ میلیون دلار تنها در شش ماه دوم سال ۲۰۰۷ خسارت دیده است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بخش مسکن در آمریکا امسال هم ضعیف و در رکود باقی خواهد ماند.