طعم شیرین ارزانی یا طعم تلخ گرانی

لیلا درخشان

سال ۱۳۸۶ اولین سالی بود که عرصه مسکن و شهرسازی برای اولین بار شاهد اجرای عملی سیاست‌های دولتی در زمینه تعدیل قیمت مسکن بود که از جمله مهم‌ترین مصادیق برنامه‌های اجرایی این سیاست‌ها را می‌توان واگذاری زمین‌های ۹۹ساله به استعداد ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی در سال اشاره کرد. اما در همین سال به‌رغم وعده و وعیدها و اظهارنظرهای امیدوارکننده‌ای که از جانب مسوولان عنوان شد و از سویی به‌رغم رکود سنگینی که بر بازار مسکن سایه انداخته بود، همچنان قیمت مسکن افزایش یافت.

در این بین یکی از اعضای هیات‌رییسه کمیسیون عمران مجلس در گفت‌و‌گو با «ایسنا» اظهار کرده که طرح واگذاری زمین‌های ۹۹ساله شروع شده که امیدواریم تاثیر خود را در بازار مسکن گذاشته و با اجرایی شدن این‌گونه طرح‌ها مردم طعم شیرین آن را تا قبل از آغاز سال جدید بچشند. حسن زمانی ابراز امیدواری کرده که با تلاش و همت دولت و دستگاه‌های اجرایی شاهد ثمردهی طرح باشیم که اگر اینگونه باشد عیدی بسیار خوبی برای مردم و به‌ویژه برای افراد فاقد مسکن خواهد بود. وی همچنین درباره احتمال افزایش و کاهش قیمت مسکن در سال آینده نیز اظهار کرد: قطعا با اجرایی شدن سیاست‌ها و طرح‌های تصویب‌شده در بخش مسکن قیمت مسکن در سال آینده بالا نخواهد رفت و اگر این پروژه‌ها اجرایی شود و مردم شاهد واگذاری زمین‌های ۹۹ساله باشند، قیمت مسکن تعدیل خواهد شد.

به هر حال اگرچه شواهد و قراین موجود نشان‌دهنده رشد قیمت مسکن در سال آتی است، اما به هر حال ما هم مثل این نماینده مجلس امیدواریم که بالاخره مردم بتوانند در سال آینده شاهد تعدیل قیمت مسکن باشند و به قول این نماینده محترم مردم بالاخره بتوانند طعم شیرین تعدیل قیمت مسکن را بچشند تا شاید تلخی طعم مسکن که چندین سال است، کامشان را تلخ کرده از خاطرشان زدوده شود.