گروه مسکن- با اعلام شاخص‌های کیفیت زندگی در بیش از 215شهر از کشورهای جهان، 196کشور به عنوان بهترین و بدترین نقاط دنیا برای زندگی در سال 2007 معرفی شدند.

موسسه منابع انسانی مرکر (mercer) با انتشار گزارشی از وضعیت استانداردهای شهرنشینی و کیفیت زندگی، برای سومین سال پیاپی، زوریخ و بغداد را به عنوان بهترین و بدترین شهرهای جهان در سال ۲۰۰۷ برگزید.
همچنین در این گزارش از دو کشور فرانسه و عراق نیز به عنوان بهترین و بدترین کشورهای جهان برای زندگی یاد شده است. در گزارش یادشده وین، اوکلند، دوسلدورف، فرانکفورت، مونیخ، برن و سیدنی به ترتیب در پله‌های چهارم تا دهم بهترین شهرهای جهان قرار گرفتند.


موسسه مرکر، هر ساله با در نظر گرفتن 39شاخص به ارزیابی وضعیت زندگی در شهرهای جهان می‌پردازد و سال گذشته نیز 350شهر را برای بررسی انتخاب کرد که به دلیل نقایص و کاستی‌های موجود دراطلاعات جمع‌آوری شده از شهرها در نهایت 215شهر، مورد ارزیابی کارشناسان این موسسه بین‌المللی قرار گرفتند.
عوامل زیست‌محیطی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی،‌ بهداشت، امنیت شخصی، آموزش و پرورش، حمل‌و‌نقل، مسکن و دیگر خدمات شهری همچون مراکز تفریحی، سالن‌های سینما، تئاتر و ... از جمله مهم‌ترین معیارهایی هستند که چنان چه در ساختار مدیریت شهرها به درستی به آنها پرداخته شود، می‌تواند شهری سالم و با کیفیت را برای شهروندان فراهم سازد.
این گزارش که توسط ماهنامه شهر و ساختمان، تهیه شده رده‌بندی شهرهای جهان از نظر کیفیت زندگی را نه تنها بیانگر وضعیت استانداردهای حاکم بر شهر برای انتخاب شهروندان می‌داند، بلکه معتقد است بر دولت‌ها و شرکت‌های چندملیتی نیز در ایجاد شعبه و سرمایه‌گذاری در آنها تاثیرگذار است.
براساس ارزیابی موسسه مرکر، شهرهای کانادا، اروپا و استرالیا، کماکان بهترین و با کیفیت‌ترین شهرهای دنیا از نظر کیفیت زندگی به شمار می‌آیند و در بین شهرهای آمریکا، هانولولو و سانفرانسیسکو به ترتیب با قرار گرفتن در رتبه‌های ۲۷ و ۲۹ جدول و هوستون در جایگاه شصت و هشتم شهرهای جهان بالاترین و پایین‌ترین امتیاز را در بین شهرهای آمریکایی از آن خود کرده‌اند و لندن نیز همچنان موقعیت خود را در رتبه ۳۹ حفظ کرده است.
این در حالی است که در بین شهرهای آسیایی نیز سنگاپور با کسب 5/102 امتیاز، نخستین شهر آسیایی است که در رتبه 34جهانی قرار می‌گیرد و بعد از آن توکیو، یوکوهاما، کوبه و اوزاکا از ژاپن به ترتیب در جایگاه‌های 35، 38، 40 و 42 به عنوان با کیفیت‌ترین شهرهای جهان در سال 2007 قرار می‌گیرد.
از سوی دیگر هنگ‌کنگ از نظر شاخص زیر ساخت‌های عمرانی هم چون فرودگاه، جاده و ... در بین این ۲۱۵شهر بررسی شده به عنوان بهترین شهر برگزیده شد، اما در مجموع امتیازها، با میانگین ۳/۹۴در پله ۷۰ جهان قرار گرفت.
شهر بزرگ شانگهای نیز با 30میلیون نفر جمعیت با 30پله ارتقا نسبت به سال گذشته، رتبه 103 را به خود اختصاص داد، استانبول در رتبه 121 قرار گرفت و در بین کشورهای خاورمیانه، عنوان بهترین شهر برای زندگی به دبی با رتبه 88 رسید.
تهران نیز به عنوان یکی از ۱۵شهر بزرگ جهان که ۲۰درصد جمعیت ایران و ۷۰درصد امکانات را به خود اختصاص داده، رتبه ۷۷ را به خود اختصاص داد. بهره‌مندی ساکنان یک شهر از آب سالم، برق، تلفن، سرویس‌های حمل‌و‌نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو، تراکم پایین ترافیک، فضاهای مناسب خدماتی همچون رستوران‌ها، تئاتر، سینما، سالن‌های ورزشی، فضای سبز مناسب، پارک‌ها، جنگل‌های شهری، مدارس و دانشگاه‌ها با استانداردهای بالای آموزشی و ... از جمله استانداردهای شهری مورد توجه موسسه یاد شده است.
مرکر در گزارش خود می‌افزاید: شهر ایده‌آل و سالم علاوه‌بر بهره‌مندی از محیط زیست مطلوب و طبیعی همچون وضعیت اقلیمی مناسب و پایین بودن نرخ بلایای طبیعی، باید از نظر وضعیت سیستم فاضلاب، دفع پسماندها، بازیافت و شاخص‌های پاکی هوا نیز در وضعیت مناسبی باشد.
همچنین وجود بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و خدمات مناسب درمانی به نسبت جمعیت ساکن در شهر از شاخص‌های یک شهر با کیفیت است. بهره‌مندی ساکنان شهر از مسکن مناسب و ارزان و سرویس‌های خدماتی نیز یکی از فاکتورهای مورد نظر در شهر ایده‌آل است. در عین حال بهبودی مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز از اولویت‌های یک شهر با کیفیت برای زندگی است و آزادی‌های فردی و امکان دستیابی آزاد و بدون سانسور به اطلاعات از طریق مطبوعات، سرویس‌های بانکداری و مقررات مبادلات ارزی، ثبات وضعیت سیاسی، نرخ جرم‌زایی و بالاخره اجرای قانون در شهرها می‌تواند در بهبود استانداردهای شهرنشینی بسیار موثر باشد.


جالب توجه این که در شهری هم چون فرانکفورت، مسوولان شهری و دولتی بیش از ۸ سال است که در انتظار کسب موافقت مردم برای قطع ۳۰ اصله درخت کهنسال به منظور توسعه فرودگاه فرانکفورت‌اند و این در حالی است که در تهران با ۱۰ تا ۱۲میلیون نفر جمعیت و آلودگی بالای هوا که تنها در مدت یک ماه (آبان ماه گذشته)، صدها نفر را به کام مرگ می‌کشاند، همه روزه از میزان فضاهای سبز شهری و پارک‌های جنگلی کم می‌شود تا در عوض به سطح معابر آسفالت شده، افزوده شود.
هم چنین در شهر ونکوور که سومین شهر ایده‌آل دنیا است، حفاظت از محیط زیست طبیعی شهر و پیرامون آن، چنان جدی تلقی می‌شود که قوانین سختی حتی برای کشتن خر‌س‌ها وضع شده، طوری که گوزن‌ها و خرس‌ها به راحتی در این شهر رفت‌وآمد می‌کنند.
امروز در بسیاری از شهرهای اروپایی که جزو ۳۰ شهر برگزیده دنیا هستند همچون ژنو، مونیخ، کپنهاک، اسلو، برلین و ... بیش از ۷۰درصد زباله‌ها بازیافت و تقریبا تمامی زباله‌های شهری از مبدا تفکیک می‌شود؛ اما در تهران تنها ۵ تا ۱۰درصد بازیافت زباله صورت می‌گیرد و در واقع، پدیده‌ای به نام تفکیک زباله وجود ندارد؛ اما موسسه مرکر در حالی فرانسه را بهترین کشور جهان برای زندگی معرفی می‌کند که به لحاظ شاخص‌های زیست‌محیطی، اقتصادی، بهداشت، رفاه و فرهنگ اجتماعی، زیرساخت‌های عمرانی، آزادی، امنیت، وضعیت اقلیمی و ... صدرنشین کشورهای جهان است.