ساخت ساختمان بدون شناسنامه فنی ممنوع شد

گروه مسکن-میترا یافتیان: رییس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، مهم‌ترین و کارآمدترین طرح عملیاتی برای کنترل کیفیت در اجرای سازه‌ها را تشریح کرد. الزام سازندگان به تهیه شناسنامه فنی برای ساختمان قبل از انجام هرگونه عملیات ساختمانی، طرحی است که تحت عنوان صدور شناسنامه فنی از اول دی‌ماه به اجرا درآمده است.

این طرح اگرچه فعلا برای ساختمان‌های با متراژ بیش از ۳هزار مترمربع به اجرا درمی‌آید؛ اما تا یک‌سال آینده کلیه ساختمان‌ها ملزم به داشتن شناسنامه فنی خواهند شد.

مهم‌ترین ویژگی این شناسنامه حذف مراحل بنجل‌کاری در بالا آوردن یک ساختمان است. بدین معنی که بساز و بفروش‌هایی که فقط به فکر کسب سود هستند، دیگر نمی‌توانند مراحل و مصالحی که در عمق ساختمان به کار می‌رود و هیچ کس بعد از آنکه ساختمان ساخته شد آن را نخواهد دید، را از دستور کار ساخت حذف کنند. رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در این باره گفت: با توجه به اینکه پیش از اجرای توافقنامه صدور شناسنامه فنی ساختمان در ابتدای دی‌ماه امسال، ایمنی ساختمان‌ها از سوی مهندسان مجری و ناظر مورد بی‌توجهی قرار گرفته، گفت: امیدواریم آیندگان جامعه مهندسی را به خاطر این کم‌کاری ببخشند و به دلیل اجرایی کردن صدور شناسنامه فنی ساختمان در زمان حاضر ما را دعا کنند.

ساختمان‌ با کیفیت ۲۰سال دیگر

به گزارش دنیای‌اقتصاد، مهندس بهرام غفاری، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از اجرایی شدن قانون صدور شناسنامه فنی ساختمان در ابتدای دی ماه امسال خبر داد و گفت: در صورت حمایت از اجرای دقیق این توافقنامه که میان وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی استان تهران و شهرداری تهران منعقد شده، در ٢٠‌سال آینده همانند سایر کشورهای پیشرفته دارای ساختمان‌هایی با کیفیت خواهیم بود.

وی تصریح کرد: با اجرای این توافقنامه همچنین ساخت و ساز در تهران وارد حوزه رعایت دقیق مقررات ملی ساختمان می‌شود و به تبع آن استاندارد کیفی ساختمان، ایمنی در برابر حوادث غیرمترقبه، روان‌سازی گردش کار صدور پروانه ساختمان و صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان‌ها و ارائه خدمات مهندسی محقق می‌شود.

وی یادآور شد: البته اجرای این توافقنامه از اول دی‌ماه امسال برای ساختمان‌های بیش از سه هزار متر آغاز شده اما در ٦‌ماه آینده این توافقنامه برای ساختمان‌های با متراژ ٢٥٠٠متر و پس از آن هر ٣‌ماه یک‌بار از میزان متراژهای در نظر گرفته‌شده ٥٠٠متر کاسته و این توافقنامه برای ساختمان‌های مربوطه قابلیت اجرایی پیدا می‌کند.

آخرین مهلت پایان سال ۸۷

غفاری با بیان اینکه اجرای این سند سبب افزایش ایمنی ساختمان و در کل سلامت جامعه خواهد شد، اظهار کرد: بنا داریم از طریق

اجرایی کردن این توافقنامه تا پایان سال ٨٧ دیگر هیچ ساختمانی بدون تکمیل شدن شناسنامه فنی ساختمان حین ساخت، احداث نشود.

وی اظهار کرد: اگرچه تاکنون قوانین و مقرراتی که در عرصه مقررات ملی ساختمان تدوین شده به طور جدی رعایت نشده، اما اجرای این توافقنامه سبب می‌شود نظارت و کنترل جدی در عرصه ساخت‌و‌ساز در کشور صورت گیرد تا ساختمان‌هایی که از ایمنی و سلامت کامل برخوردار نباشد در نهایت پروانه پایان کار و شناسنامه فنی دریافت نکنند.

شناسنامه فنی اختراع کشور ما

غفاری توافقنامه صدور شناسنامه فنی ساختمان را آینه تمام نمای ساختمان در همه جوانب به ویژه در بخش‌های درون ساختمان دانست و افزود: این در حالی است که حتی در دیگر کشور‌های دنیا چنین امری کمتر متداول بوده و از اختراعات کشور ما به شمار می‌آید.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: با اجرای این توافقنامه تمامی‌ مسائل مربوط به امور شهری توسط شهرداری کنترل و ضوابط مربوط به امور فنی و مهندسی توسط نظام مهندسی ساختمان مورد نظارت قرار می‌گیرد تا در نهایت منجر به صدور شناسنامه فنی و پروانه صدور پایان کار شود.

انتخاب مهندس ناظر با سازمان شد

غفاری با اشاره به اینکه از این پس نظام مهندسی در انتخاب مهندس ناظر به طور غیر‌مستقیم دخالت می‌کند، تصریح کرد: پیش از این انتخاب مهندس ناظر توسط مالک انجام می‌گرفت که این امر تا حدودی بر مشکلات این بخش دامن می‌زد؛ چرا که با معیار‌ها و ضوابط موجود هماهنگ نبود و در واقع حلقه معیوبی در این زمینه به شمار می‌آمد.

غفاری با بیان اینکه عمر مفید ساختمان در‌حال‌حاضر حدود ۳۰‌سال است، خاطرنشان کرد: با اجرای این توافقنامه و نظارت‌های مربوطه

عمر مفید ساختمان‌ها به سه برابر این میزان می‌رسد.

عمر مفید سه برابر می‌شود

غفاری گفت: هم‌اکنون کسانی که متقاضی ساخت ساختمان‌های بیش از سه‌هزار متر هستند باید با مراجعه به نهاد‌های مربوطه دفترچه اطلاعات راهنمای متقاضیان پروانه ساختمان را دریافت کنند.

به این ترتیب برای هر یک از مراحل مربوطه ضوابط خاصی پیش‌بینی شده که در نهایت باید به تایید نظام مهندسی ساختمان برسد تا بر مبنای آن شناسنامه فنی و پایان کار توسط شهرداری صادر شود.

بر این اساس، تمام مالکان ساختمان در جریان رعایت این ضوابط قرار دارند و اگر تخلفی در این زمینه انجام گیرد در نهایت برای آن ساختمان شناسنامه و پایان کار صادر نخواهد شد.

وی اظهار کرد: اجرای این توافقنامه میزان تخلف و رفتار‌های متقلبانه را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد، اما به صفر نمی‌رساند.