مهم‌ترین معامله ملکی آمریکا در سال 2007 مربوط به خرید عمارت عظیم تام‌کروز بوده است
نیلوفر قدیری
نشریه آمریکایی فوربس که به جمع‌آوری «ترین‌های» سال مانند ثروتمندترین، شیک‌ترین، گران‌ترین و... شهرت دارد، این بار در آخرین ماه از سال 2007 فهرستی از گران‌ترین خانه‌های آمریکا را در این سال منتشر کرده‌است. تهیه‌کنندگان این فهرست در گزارش خود نوشته‌اند که این فهرست سالانه را با پیگیری گزارش‌های رسانه‌ها، بازدید از آمار و اطلاعات شرکت‌های بزرگ املاک و همچنین تحقیق میدانی تهیه‌ کرده‌اند. البته نویسندگان مجله فوربس به این نکته هم اعتراف کرده‌اند که این فهرست ممکن است کامل نباشد و بعضی معاملات ملکی و فروش‌های بالا که به صورت پنهانی انجام شده و خبری از آنها در جایی منتشر نشده، ممکن است از این فهرست هم به دور مانده باشد. در این فهرست می‌بینیم که اکثر خانه‌های گران‌ قیمت سال 2007 آمریکا در شهر نیویورک خرید و فروش شده است. خرید یک عمارت عظیم در بورلی هیلز به قیمت 5/32میلیون دلار توسط تام کروز از مهمترین معاملات ملکی در سال 2007 در آمریکا بوده است.

۱) شهر نیویورک- ۶۰‌میلیون دلار
وقتــــــی صاحبان هتل پلازا در شهر نیویورک اعلام کردند که قصد دارند واحدهای این هتل مسکونی را از وضعیت تجاری و استفاده هتل خارج کرده و آن را به واحدهای مسکونی تبدیل کنند، همه می‌دانستند که قیمت این واحدهای مسکونی بسیار نجومی خواهد شد، اما در میان واحدهای گران قیمت این ساختمان مسکونی، هری مک لاوز که خود از انبوه سازان مسکن در آمریکا است، با خرید یک طبقه کامل از این هتل، یک رکورد به وجود آورد. او قصد داشت کل این طبقه عظیم از هتل پلازا را به یک تک واحد مسکونی تبدیل کند. البته در این راه او با مشکلی رو به رو شد و آن این بود که به اشتباه یا به صورت عمد، یکی از واحدهای آن طبقه از هتل به یک نفر دیگر فروخته شد. حالا او باید برای اینکه کل این طبقه را به یک واحد بزرگ مسکونی تبدیل کند، آن واحد را بخرد.

۲) شهر نیویورک- ۵۶میلیون دلار
معمــــولا پنت هاوس‌ها قیمتی بسیار بالاتر از دیگر واحد‌های یک آپارتمان دارند، اما پنت‌هاوس 3هزار متر مربعی تریبلکس هتل پلازا که به کل سنترال پارک شهر نیویورک دید دارد، به قیمتی فروخته شد که از همه پنت هاوس‌های دنیا گران‌تر است.

۳) شهر نیویورک- ۵۰میلیون
لئونارد بلاواتنیک، شیفته املاک نیویورک است. او امسال یک آپارتمان 27میلیون دلاری و همچنین یک خانه 50میلیون دلاری در نیویورک خریداری کرده است. او سال گذشته هم در منهتن یک خانه 53میلیون دلاری خرید و در سال 2006 هم رکورددار گران‌ترین خریداران مسکن در شهر نیویورک و کل آمریکا شد. چندی پیش مطبوعات آمریکا نوشتند که این سرمایه‌دار ثروتمند پیشنهادی 150میلیون دلاری برای خرید پنت‌هاوس تریبلکس هتل مارک نیویورک ارائه کرده که البته هنوز این معامله انجام نشده است.

۴) شهر نیویورک- ۴/۴۲میلیون دلار
سنفورد ویلز، مدیر و عضو سابق هیات مدیره Citigroup از موسسات سرمایه‌گذاری و اعتباری بزرگ آمریکا، خانه‌ای 2هزار مترمربعی خریداری کرده که فقط هزار متر تراس دارد. این پنت هاوس به منطقه وسیعی از نیویورک دید دارد و تراس آن گرداگرد 3 طرف ساختمان چرخیده است.

۵) شهر نیویورک- ۴۱میلیون دلار
شهردار شهر نیویورک در عمارت مخصوص اقامت شهردارهای این شهر زندگی نمی‌کند. او خانه‌ای به ارزش 41میلیون دلار خریداری کرده که 3هزار مترمربع وسعت دارد. این خانه دیوار به دیوار خانه‌ دیگر شهردار است و او قصد دارد با ادغام این دو خانه، یک عمارت بزرگ برای خود بسازد.

۶) کارپینتریا- کالیفرنیا- ۳۵میلیون دلار
این اولین ملک گران‌قیمت فهرست است که در خارج از نیویورک واقع شده است. بروس کاونر از مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در آمریکا در کالیفرنیا بیش از 83میلیون دلار ملک دارد. گران‌ترین ملک او خانه‌ای به ارزش 35میلیون دلار است که در 3 جریب مساحت و به سبک ویلاهای مدیترانه‌ای ساخته شده است.

۷) شهر نیویورک
شرق این شهر واقع شده است. فرانسیس کیت رابن اشتین در ماه مه سال 2007 خانه‌ای در این منطقه به ارزش 35‌میلیون دلار خریداری کرده است. این عمارت کمی قدیمی است و در سال 1897 ساخته شده اما گران‌ترین معماران آمریکایی آن را به روز طراحی و بازسازی کرده‌اند.

۸) شهر نیویورک- ۳۵‌میلیون دلار
ورا وانگ طراح معروف آمریکایی خانه‌ای با 14 اتاق که ساخت آن به قبل از جنگ داخلی آمریکا برمی‌گردد خریداری کرده است.

۹) ملیبو- کالیفرنیا- ۵/۳۳‌میلیون
دلار کاکس آرکوت و دیوید آرکوت در سال 2001 خانه‌ای را در شهر ملیبو به ارزش 1/10‌میلیون دلار خریداری کردند. آنها امسال این خانه را 5/33‌میلیون دلار فروختند و طی 6 سال 23‌میلیون دلار سود کردند. این عمارت در کنار اقیانوس آرام واقع شده است و 4 اتاق دارد.

۱۰) بورلی هیلز- کالیفرنیا
بعد از ماه‌ها که رسانه‌ها اخباری مربوط به تصمیم تام کروز و همسرش کتی هلمز را برای خرید یک خانه جدید منتشر می‌کردند، سرانجام این کار انجام شد و آنها عمارتی در بورلی هیلز خریدند. این عمارت 4500 مترمربعی در سال 1937 ساخته شده و در آن استخر و دو زمین تنیس هم وجود دارد.

0

گران‌ترین خانه‌های آمریکا