جانشین ایفل در پاریس ساخته می‌شود

نیلوفر قدیری

برج ایفل نزدیک به دو قرن است که ساخته شده و در این مدت که از ساخت این سازه زیبا می‌گذرد، همه دنیا پاریس و فرانسه را به این برج می‌شناسند و در واقع شناسنامه کشور فرانسه است، اما قرار است به زودی سازه‌ای جدید جای برج ایفل را به عنوان نماد پاریس بگیرد. پاریس به تازگی اعلام کرده که بلندترین ساختمان این شهر که البته از نظر ارتفاع بعد از ایفل قرار می‌گیرد، قرار است به زودی ساخته شود. به همین منظور یک معمار آمریکایی هم انتخاب شده تا کار ساخت این ساختمان را به انجام برساند. این آسمان خراش موجی شکل در واقع قرار است نماد پاریس جدید در مسیری باشد که این شهر به سوی نوگرایی در حال پیمودن است. این ساختمان در شمال غرب شهر پاریس بنا خواهد شد. در رقابت بر سر اینکه کدام شرکت ساختمانی کار ساخت این سازه زیبا و عجیب را بسازند، شرکت تام‌مینز آمریکایی که در لس‌آنجلس مستقر است گوی سبقت را از دو رقیب اصلی یعنی نرمن‌فاستر انگلیسی و ژان نوول فرانسوی ربود و قرار است به زودی کار خود را در شمال غرب پاریس آغاز کند.

بیش از ۳۰ سال است که در پاریس قانون منع ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه اجرا می‌شود. مسوولان شهری و مسکن پاریس به شدت بر این قانون پافشاری می‌کنند و با سخت‌گیری بسیار در تمام این سه دهه آن را اجرا می‌کردند. البته در این میان استثناهایی هم وجود داشت. مثلا ساختمان تور منت پارنس که به ارتفاع ۱۸۰‌متر در جنوب غرب پایتخت ساخته شد. با این حال به غیر از چند مورد انگشت‌شمار، ساختمان بلند دیگری در این شهر در سه دهه گذشته ساخته نشده است.

یک هیات انتخاب بین‌المللی متشکل از کارشناسان معماری و سازه، بعد از چند ماه بررسی پیشنهادات ارائه شده به هیات از سوی شرکت‌های داخلی و بین‌المللی برای ساخت این سازه جدید و بلند شهر پاریس، برنده را هفته گذشته اعلام کردند. این رقابت را گروه املاک unibail فرانسه و البته با همراهی دولت برگزار کرده است. این گروه املاک کار توسعه منطقه شمال غربی پاریس را به عنوان یک منطقه تجاری به عهده دارد. این ساختمان هم قرار است به عنوان بخشی از این برنامه توسعه در همین منطقه ساخته شود.

شهرداری پاریس ابتدا به شدت با این طرح مخالف بود و ساختن یک آسمان خراش در این منطقه را غیرضروری می‌دانست، اما طرفدار توسعه شهری سرانجام در این کشمکش پیروز شدند. این ساختمان جدید که لایت هاوس light house نام دارد با ۳۰۰ متر ارتفاع به برج ۳۲۴ متری ایفل نزدیک خواهد شد. قرار است کار ساخت این آسمان خراش تا سال ۲۰۱۲ به پایان برسد. هزینه ساخت این ساختمان بلند ۸۰۰میلیون یورو (‌۵/۱‌میلیارد دلار‌) برآورد شده است. این سازه در حقیقت دو بخش دارد که در کنار هم و به صورت چسبیده به هم ساختار آن را تشکیل می‌دهند. پایه این ساختمان یک سازه مستطیل شکل است. در این ساختمان توربین‌های بادی به کار رفته که قرار است انرژی این ساختمان را تامین کند.

تام مینز آمریکایی که به همراه شرکت ساختمانی‌اش برنده رقابت برای ساخت این ساختمان شده‌است، سال گذشته جایزه برتر معماری جهان را به خود اختصاص داد. او بعد از انتخاب شدن برای ساخت این ساختمان به خبرنگاران گفت که کار سختی پیش رو دارد چون قرار است یک غول ساختمانی و نماد یک شهر را بسازد. او این ساختمان را الگوی یک ساختمان بلندمرتبه سبز (‌با کمترین مصرف انرژی و بدون آسیب رساندن به محیط‌زیست) خواند‌. او در توضیح چگونگی مصرف انرژی در این ساختمان گفت: این ساختمان به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شود که گرما و سرمای لازم را خودش تولید کند و با پوسته دوگانه و دولایه فلز و شیشه نوعی مکانیزم جدید خنک‌کنندگی برای ماه‌های گرم سال داشته باشد. این معمار جهانی در گذشته ساختمان‌هایی را در مرکز لس‌آنجلس، تایپه و همچنین سئول ساخته است. پاریس اکنون علاوه بر برج ایفل با ۳۲۴‌متر ارتفاع یک ساختمان بلند دیگر هم دارد که ۱۸۰‌متر ارتفاع دارد. با تمام شدن کار ساخت ساختمان جدید، تعداد سازه‌های بلند شهر پاریس به سه ساختمان می‌رسد.