به گزارش «ایسنا»، دکتر سید محمد میرزایی قمی درباره برنامه شرکت کنترل کیفیت‌‌‌ هوای تهران برای افزایش حسگرهای پیشرفته دی‌‌‌اکسید نیتروژن اظهار کرد: با توجه به شرح وظایف این شرکت در حوزه سنجش آلاینده‌‌‌های هوا و اندازه‌‌‌گیری ضرایب انتشار از منابع آلاینده، طبیعتا سمت و سوی برنامه‌‌‌ریزی به گونه‌‌‌ای است که اندازه‌‌‌گیری هرگونه آلاینده از تمام منابع مربوطه قابل دستیابی باشد. در این جهت با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین منابع انتشار آلاینده اکسیدهای نیتروژن تولید شده توسط منابع متحرک هستند، تجهیز این شرکت به دستگاه‌‌‌های اندازه‌‌‌گیری این آلاینده از خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت‌‌‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه گفت: یکی از پروژه‌‌‌های مورد مطالعه در شرکت در جهت بهره‌‌‌مندی از حسگرهای پیشرفته، استفاده از سنسورهای ارزان‌قیمت برای پایش کیفیت هوا در وسعت و پوشش بیشتر است. سنسورهای ارزان‌قیمت مزایایی از جمله هزینه مقرون به‌‌‌صرفه، مصرف انرژی پایین و قابلیت جابه‌جایی آسان را دارند که آنها را برای پروژه‌‌‌هایی با تمرکز بر استقرار گسترده و مشارکت جامعه مناسب می‌کند. میرزایی قمی تصریح کرد: ظهور سنسورهای ارزان‌قیمت پایش آلودگی هوا با هزینه کم، استفاده آسان و امکان مشاهده با رزولوشن مکانی بالا را فراهم و فرصت‌‌‌های جدیدی را برای بهبود همزمان سیستم‌های پایش موجود مهیا می‌کند. داده‌‌‌های تولید شده توسط آنها ممکن است محدودیت‌هایی در دقت، صحت و نیازهای کالیبراسیون داشته باشند، با این حال هزینه و نیازهای زیرساختی کمی دارند.

وی با بیان اینکه دی‌‌‌اکسید نیتروژن یکی از مهم‌ترین آلاینده‌‌‌های هوا به‌‌‌شمار می‌رود و در گروه گازهای گلخانه‌‌‌ای نیز قرار دارد، گفت: منابع تولید این آلاینده سوختن سوخت‌‌‌های فسیلی از جمله بنزین، گازوئیل، گاز طبیعی و زغال‌‌‌سنگ به‌‌‌ویژه در حرارت‌‌‌های بالاست. هرساله میلیون‌‌‌ها تن از این گاز بر اثر فعالیت‌‌‌های انسانی به‌‌‌خصوص مصرف و احتراق سوخت‌‌‌های فسیلی به‌‌‌طور مستقیم و غیرمستقیم تولید می‌شود. میرزایی قمی اضافه کرد: دی‌‌‌اکسید نیتروژن در غلظت‌‌‌های بالا در ترکیب با هوای مرطوب و نزولات جوی باعث تولید باران اسیدی می‌شود؛ همچنین افزایش این گاز موجب ایجاد مه‌‌‌دود می‌شود و میدان دید را کاهش می‌دهد. وی افزود: این آلاینده در تولید آلاینده ازن و ذرات معلق ثانویه نقش دارد و خود نیز می‌تواند به‌‌‌صورت مستقیم یا بر اثر واکنش‌‌‌های شیمیایی ثانویه تولید شود. اثرات بهداشتی این آلاینده شامل بروز بیماری‌‌‌های تنفسی ازجمله ابتلا به سوزش ریه، آسم، برونشیت و عفونت‌‌‌های ریوی است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خاطرنشان کرد: در بیشتر ایستگاه‌‌‌های این شرکت، غلظت آلاینده دی‌‌‌اکسید  سنجش می‌شود. به این ترتیب اعلام وضعیت تغییرات ساعتی غلظت و شاخص کیفیت هوای این آلاینده به‌‌‌صورت برخط از طریق وب‌سایت این شرکت و سایر راه‌‌‌های ارتباطی به اطلاع شهروندان می‌‌‌رسد.