به گزارش «دنیای اقتصاد»، مهدی عباسی در صحن علنی شورای شهر تهران با اشاره به تشدید مشکلات ترافیکی در پایتخت گفت: در برخی از ساعات پرترافیک، حجم تردد به حدی است که باعث شده معابر فرعی هم دچار گره‌های ترافیکی شود و لازم است مدیریت شهری فکری به حال این موضوع کند. راهکار پیشنهادی عباسی برای مهار ترافیک در کوچه‌هایی که همین حالا به معابر شریانی درجه یک و دو اتصال مستقیم دارند و ترافیک در ساعات پیک به آنها پس زده‌، نصب چراغ‌‌های راهنمایی یا تبدیل چراغ چشمک‌‌زن به چراغ زمان‌‌دار است. هرچند چنین اقداماتی ممکن است مدیریت جریان ترافیکی در معابر را تسهیل کند، اما مساله اصلی که انتظار می‌‌رود شورای شهر تهران دنبال کند جلوگیری از افزایش تقاضای ترافیکی است.

«دنیای اقتصاد» در گزارش اخیر خود به این موضوع پرداخت که همین حالا در حالی که نشانه‌های تسری ترافیک به معابر فرعی شهر مشهود است، تشکیلات قرارگاه مسکن در شهرداری در حالی شهرک‌‌سازی مسکونی در نقاط مختلف تهران را دنبال می‌کند که هر نوع بارگذاری بیش از ظرفیت پیش‌‌بینی‌شده در طرح تفصیلی، به سرریز شدن جمعیت در تهران و به دنبال آن سرریز ترافیک خودرویی در معابر خواهد انجامید. کارشناسان برنامه‌‌ریزی حمل و نقل معتقدند برخی از پروژه‌های مسکن‌‌سازی شهرداری ترافیک را در سطح معابر محلی تحت تاثیر قرار خواهد داد و برخی نیز می‌تواند شرایط بحرانی ترافیکی امروز در معابر اصلی و بزرگراهی را به وضعیت غیر قابل تحمل برساند. به این ترتیب اکنون که شورای شهر تهران نخستین نشانه‌های سرریز شدن ازدحام خودرویی به معابر فرعی را دریافت کرده، باید برای علاج آن پیش از شیوع این پدیده، با حساسیت مضاعفی پیوست‌‌های ترافیکی ضروری در پروژه‌های انبوه‌‌سازی مسکن را که عمدتا مجوز آنها فراتر از حدود پیش‌‌بینی‌شده در طرح تفصیلی بوده و به افزایش جمعیت‌‌پذیری شهر منجر می‌شود، دنبال کند. راهکارهایی مثل نصب و مدیریت چراغ‌‌های راهنمایی اگرچه می‌تواند به انضباط ترافیکی در شهر بینجامد اما مهار‌کننده تقاضای رو به افزایش سفر با خودروی شخصی نیست و راهکاری پایدار برای حل این معضل محسوب نمی‌شود.

بازنگری در عوارض صدور پروانه

به گزارش «دنیای اقتصاد»، دیروز در شورای شهر تهران یک فوریت لایحه اصلاح نحوه اخذ عوارض حوزه شهرسازی شهرداری تهران نیز به تصویب رسید. شهرداری تهران در جریان بررسی فوریت این لایحه اعلام کرد صدور پروانه از سال ۹۰ تا ۹۷ در حد معقول بوده است اما در سال ۱۳۹۰ میزان صدور پروانه ۲۸ هزار فقره بوده که تا سال ۹۷ کاهش جزئی داشته است. این در حالی است که صدور پروانه در سال ۱۴۰۰ به پنج‌‌هزار و ۵۰۰ فقره رسید؛ طوری که کاهش صدور پروانه افزایش محسوسی داشته است. افزایش ۳۰۰ درصدی عوارض که در راستای جبران کاهش صدور پروانه انجام شده، کاهش ساخت‌و‌ساز را نیز به دنبال داشت.

شهرداری تهران معتقد است افزایش عوارض صدور پروانه نقش پررنگی در کاهش ساخت‌و‌ساز داشته و یکی از گلایه‌های مردم در مناطق مختلف شهر همین موضوع است که باید به فوریت اصلاح شود. گزارش سازمان بازرسی نشان می‌دهد که در دوره پنجم مدیریت شهری، عوارض ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده و از این رو شهرداری بر اصلاح این عوارض پافشاری می‌کند.

در نهایت شورای شهر به یک فوریت لایحه مذکور رای داد تا به زودی جزئیات آن در صحن مورد بررسی قرار گیرد.