با اجرایی شدن طرح‌های ‌هادی و کالبدی در روستاهای کشور خصوصا مناطق آسیب‌پذیر در برابر زلزله و با بهبود کیفیت و استحکام خانه‌های روستایی، بخش عمده‌ای از کشور در برابر سوانح مقاوم‌سازی شده است. محمدعلی علی‌زمانی، رییس مطالعات و تحقیقات بازسازی مناطق سانحه دیده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در مناطق

آسیب دیده، این مرکز با بررسی میزان خسارت وارد شده و نیازهای منطقه به کار بازسازی مشغول می‌شود و با طراحی و مهندسی جدیدی با حفظ میراث فرهنگی منطقه کار خود را شروع می‌کند و با در اختیار گذاشتن مصالح ساختمانی، تامین نیروی انسانی متخصص و با اعطای تسهیلات بانکی به یاری مردم این مناطق می‌شتابد.

وی تصریح کرد: مرکز مطالعات و تحقیقات مناطق حادثه‌دیده با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی بنیاد مسکن تمام توان خود را برای ترویج شیوه‌های موثر در فرآیند عمرانی و طراحی منطقه به کار می‌برد و با استفاده از راهکارهایی که در طول سال‌ها آموخته به کار بازسازی و احیای این مناطق می‌پردازد.

رییس مطالعات و تحقیقات مناطق حادثه دیده بنیاد مسکن با اشاره به بازسازی و مرمت خانه‌های روستایی در کشور افزود: طبق برنامه باید تا پایان سال ۸۴ حدود ۲۵‌هزار واحد مسکونی روستایی آسیب دیده مرمت و بازسازی می‌شد که این کار در موعد مقرر صورت گرفت. قرار است، سالانه ۲۰۰هزار واحد مسکونی را مقاوم‌سازی کنیم که به ازای هر واحد مسکونی ۵میلیون تومان تسهیلات بانکی با سود ۵درصد برای امر مقاوم‌سازی در نظر گرفته شده است.