ساخت و ساز در تهران هنوز سود بالایی دارد

گروه مسکن ـ سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در کشور ما مطمئن بوده و از سوددهی قابل توجهی برخوردار است. مهندس بهاءالدین ادب، رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار ما ضمن اشاره به مطلب فوق گفت: در شرایط عادی همواره سرمایه‌گذاری در امر مسکن، به ویژه در کشوری مثل ایران که به دلایل متعدد دارای تورم دو رقمی است با سوددهی همراه است.

وی افزود: همواره در شرایطی که تورم وجود دارد به طور طبیعی همه از نگهداری وجه نقدی خودداری کرده و به دنبال تبدیل نقدینگی به سرمایه‌گذاری هستند.

وی با اشاره به اینکه چنانچه سرمایه‌گذاری هم دور از دوران رونق و مواجه با رکود باشد، تصریح کرد: به طور طبیعی اکثر قریب به اتفاق سرمایه‌دارها در پی خرید کالا و تبدیل نقدینگی خود به کالایی هستند که تا جای ممکن هزینه نگهداری نداشته باشد، فاسد شدنی نباشد، غیر قابل وارد کردن از خارج باشد و در داخل نتوان آن را تولید انبوه کرد و... که در این شرایط زمین و ساختمان بهترین کالایی است که دارای چنین مشخصاتی است.

مهندس ادب با تاکید بر اینکه در شرایط بحرانی بازار سرمایه‌، تصمیم‌های مالی و پولی باعث فرار سپرده‌ها از بانک‌ها شده است اضافه کرد: رکود تورمی اقتصاد بیمار و رنجور کشور را رنج می‌دهد.

وی افزود: در حالی که عرصه مناسبی برای فعالیت سرمایه‌ها و نقدینگی سرگردان وجود ندارد، مطمئن‌ترین بازار برای این نوع سرمایه‌ها که در گذشته نیز امتحان خود را خوب پس داده، بخش مسکن است.

به گفته وی این بخش همچنان جذب‌کننده سرمایه است.

وی روال قیمت‌ها در ماه‌های باقیمانده از سال ۸۵ را تابع مسائل و اوضاع سیاسی داخلی و خارجی کشور، کنش‌های کشورمان در خصوص بحث غنی‌سازی اورانیوم و فناوری انرژی هسته‌ای و واکنش کشورهای اروپایی و آمریکایی و همچنین سازمان‌های بین‌المللی دانست.

مهندس ادب، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا را همواره باعث رشد قیمت‌‌ها دانست و گفت: قطعا بخش‌ قابل توجهی از ترقی قیمت مسکن در کشورمان همواره به دلیل وجود تقاضای بالا و عرضه کمتر بوده است.

وی در خصوص حرکت سرمایه‌ها به بخش مسکن در خارج از پایتخت به ویژه شهرهای بزرگ با تاکید بر اینکه این مهاجرت سرمایه باید زودتر هم اتفاق می‌‌افتاد، گفت: در حال حاضر به دلیل عدم مطالعه اقتصادی درست و به دلیل عدم حضور ما، به کارگیری و تاثیر دادن دانش فنی، در امر ساخت شهری به ویژه ساختمان‌های مسکونی در تهران، بساز و بفروشی نمی‌‌تواند سود رویایی سالیان گذشته را نصیب بساز و بفروش‌ها کند. به همین دلیل سرمایه‌ها متوجه شهرهایی شده است که می‌توانند سود مورد انتظار آنان را محقق کنند.

وی اضافه کرد: اگر ساخت‌وساز در تهران با بهره‌گیری از مطالعات اقتصادی، اجتماعی و استفاده تاثیر‌گذاری از دانش فنی و مهندسی انجام شود، هنوز سوددهی بالایی دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مهاجرت سرمایه از تهران موجب توسعه متوازن نشده است، افزود: هیچگاه توسعه بدون برنامه اتفاق نمی‌افتد به ویژه توسعه متوازن، سرمایه‌گذاران براساس اطلاعاتی ناقص و برپایه سلیقه خود عمل کرده‌اند. زیرا هم‌اکنون نیز خیلی از شهرهای کشور هستند، که با کمبود شدید مسکن مواجه‌‌اند و نیازمند جلب سرمایه‌های جدید هستند، اما این نیاز پاسخ گفته نشده است.

ادب در حالی که منحنی روند حرکت قیمت‌ها و منحنی دوران رونق و رکود مسکن در کشور را ارزیابی کرد، گفت: در شرایط عادی براساس تجربه گذشته باید سال ۸۵ سال پایان رکود و آغاز دوران رونق و جهش قیمت‌ها در بخش مسکن باشد که بانک مرکزی در آخرین گزارش خود به دوران رونق این بخش اشاره کرده است. اما به دلیل اینکه شرایط فعلی عادی نیست، دوره رکود دربخش مسکن طولانی‌تر شده است.