تهدید منافع خواص با هوشمند‌سازی  شهر

محمدعلی افشانی با اشاره به آماده‌سازی مقدمات نوسازی ۲۰ هزار واحد مسکونی بافت فرسوده گفت: ما تلاش می‌کنیم مقدمات آغاز بازسازی ۲۰ هزار واحد را فراهم کنیم. البته این بافت‌ها به لحاظ مشارکت، مشکلات عدیده‌ای دارند و بدون مشارکت مردم امکان فائق آمدن بر مشکلات غیرممکن است و به‌عنوان قاعده‌ای کلی، هیچ کدام از مشکلات شهری بدون مشارکت مردم قابل حل نیست. وی افزود: مثلا بدهی‌های به روز شده شهرداری تهران بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است که از این رقم ۲۲هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی به نظام بانکی است که سود آن بالای ۲۵۰ میلیارد تومان در ماه است یعنی سالانه ۳ هزار میلیارد تومان به هزینه‌های شهرداری اضافه می‌شود. این نشان می‌دهد که ما بدون مشارکت مردم امکان اجرای پروژه‌ها را نداریم. وی تاکید کرد: وقتی ۲۵ درصد از اقتصاد ایران در تهران است یعنی ما می‌توانیم از این ظرفیت برای ارتقای درآمدهای شهرداری و مشارکت بیشتر مردم در اداره شهر استفاده کنیم.

شهردار در بخش دیگری از سخنانش به پروژه‌های نیمه کاره شهری اشاره کرد و گفت: بیشتر این پروژه‌ها را «قرارگاه خاتم» اجرا می‌کند که اخیرا در جلسه با رئیس «قرارگاه» توافق کردیم که این پروژه‌ها تکمیل شوند. افشانی با ابراز امیدواری برای حل مشکلات شهر تهران گفت: بارها گفته ام که بیمار را ناامیدی از پا در می‌آورد، نه بیماری. ما باید به حل مشکل امیدوار باشیم و مردم هم قطعا کنار ما قرار خواهند گرفت. مردم زمانی مشارکت می‌کنند که بتوانند به ما و مجموعه مدیران شهری اعتماد کنند و اعتماد زمانی ایجاد می‌شود که مردم مطمئن شوند منابع آنان درست و سرجای خود هزینه می‌شود. مردم نباید در مجموعه تحت مدیریت ما فساد ببینند و بدانند اگر هم جایی فسادی هست با آن مقابله می‌کنیم. وی تاکید کرد: همکاران ما بدانند که همه باید تلاش کنیم فسادهای احتمالی در سیستم شهری به مرور حذف شود تا مردم به ما اعتماد کنند و برای حل مشکلات کمک کنند. نباید با نیروی متخلفی که به حیثیت و اعتبار یک سازمان صدمه می‌زند، مماشات کرد. در شهرداری تهران باید مسیر دریافت مجوز برای مردم، شفاف و عاری از چانه زنی و تخفیف و اعمال نفوذهای فردی باشد. باید به جایی برسیم که مردم به راحتی حتی بدون حضور فیزیکی مجوزهای لازم را طبق قانون دریافت کنند. افشانی گفت: هوشمندسازی شهر به معنی ارتباط با مردم در همه بخش‌هاست و می‌دانم این کار به زمان زیادی نیاز دارد و البته منافع افراد بسیاری را به خطر خواهد انداخت و مقاومت شدید آنان را برخواهد انگیخت. ما در جلسه‌ای که داشتیم، مشخص کردیم که صاحبان پلاک‌ها در تمام نقاط تهران باید بدون ابهام بدانند که در صورت کسب مجوز، امکان ساخت چند طبقه و با چه شرایطی را خواهند داشت.

افشانی ضرورت آمادگی شهرداری تهران برای مقابله با بحران‌ها را یادآور شد و گفت: هم اکنون اگر در تهران زلزله رخ بدهد یا سیل بیاید، حتما آسیب‌پذیر هستیم. شهرداران باید به لحاظ ذهنی و عملی آماده باشند تا بتوانند در مواقع بحرانی مردم را ساماندهی و مدیریت کنند. این نکته مغفول مانده و متاسفانه در تجربه‌های قبلی بحران‌ها از آن ضربه خوردیم.