مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

منبع: mexgrocer

مکزیک بزرگ‌ترین کشور اسپانیایی زبان در جهان است و به همراه برزیل جایگاه پیش‌رویی در آمریکای لاتین دارا است. از نظر سیاسی، طی چند سال گذشته، مکزیک توسعه مداوم را تجربه کرده است. امروزه بازار مکزیک را با هزینه تولید پایین، شاخص‌های قوی اقتصاد کلان و موج تقاضای مصرفی، می‌توان توصیف ‌کرد. دولت مکزیک برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای برای زیرساخت‌های این کشور ترتیب داده است که بسیاری از صنایع مانند ساخت و ساز، انرژی، حمل و نقل، توریسم، مدیریت منابع آبی و مخابرات را برانگیخته است.

اما وجود تفاوت‌های فرهنگی موجب می‌شود تا همکاری موفقیت‌آمیز بیش از هر زمان دیگر دشوار شود. برای داشتن یک رابطه تجاری موفق در مکزیک باید فرهنگ این کشور را بپذیرید. به‌طور مثال یک جلسه معامله بین افراد از دو کشور متفاوت که یک طرف آن کشور مکزیک است را در نظر بگیرید. این گفت‌وگو احتمالا بین دو مدیر اجرایی رده بالا خواهد بود، چراکه مکزیکی‌ها تمایل به انجام معاملات کسب‌وکار در بالاترین سطح دارند. در مکزیک یک شکاف قابل‌توجه بین سطح اجرایی و سطوح مختلف در شرکت وجود دارد؛ اما به تدریج شاهد یک تغییر بزرگ از راس سطوح مدیریت به سطوح اجرایی در این کشور هستیم. روابط شخصی کلید موفقیت در کسب‌وکار است و تنها راه برای شناخت یک نفر در مکزیک شناخت خانواده او است. مکزیکی‌ها اول از همه با کسی وارد کسب‌وکار می‌شوند که بتوانند با او ارتباط برقرار کنند؛ ارتباط تنها با سازمان‌های حقوقی برای آنها کافی نیست. برای گسترش روابط کاریتان زمان بدهید. اعتماد نقش بسیار مهمی در ایجاد روابط کاری ایفا می‌کند. برای ایجاد آن به زمان نیاز است. اعتماد ممکن است گاهی حتی مهم‌تر از شایستگی یا تجربه حرفه‌ای باشد.مدیران اجرایی در مکزیک اکثر زمان‌شان را صرف بحث پیرامون موضوعات کلی خواهند کرد، در حالی که منتظر لحظات پایانی گفت‌وگو هستند تا موضوع اصلی را مطرح کنند. در عین حال با وجود اهمیت لحظه‌ها در کشورهای اروپایی، مکالماتی این چنین در این کشورها هدر دادن زمان تلقی می‌شود.در مکزیک زمان مانند پول نیست؛ پول تنها برای لذت بردن از زندگی است. ضرب‌المثلی در مکزیک است که می‌گوید:«آمریکایی‌ها برای کار کردن زندگی می‌کنند اما مکزیکی‌ها برای زندگی کردن کار می‌کنند».

مکزیکی‌ها اغلب کسب‌وکار را با فراغت ترکیب می‌کنند و غالبا آخر هفته‌ها شرکای تجاری و خانواده آنها را به خانه‌هایشان دعوت می‌کنند. این نوع کارها برای مکزیکی‌ها مهم است و به ایجاد اعتماد مورد نیاز برای روابط تجاری بلندمدت کمک می‌کند. مکزیکی‌ها گرم و دوستانه رفتار می‌کنند. اگر تلاش کنید تا در جلسات کسب‌وکار با آنها اسپانیایی صحبت کنید، از دید آنها این تلاش بسیار ارزشمند خواهد بود، البته با وجود اینکه بیشتر مکزیکی‌ها در دنیای کسب‌وکار اندکی زبان انگلیسی برای انجام معاملات با خارجی‌ها آموخته‌اند، اما هنوز مشکل زبان انگلیسی در مکزیک وجود دارد. اگر به انجام کسب‌وکار در مکزیک مصمم هستید و به زبان اسپانیایی نیز مسلط نیستید، اطمینان یابید که حداقل دستیار شخصی‌تان یک فرد دوزبانه باشد. اگر قصد خرید مستغلات در مکزیک را دارید، مکان آن بسیار مهم است. اطمینان یابید که با افرادی از منطقه‌ای که قصد خرید آن را دارید ملاقات کنید؛ چرا که گفت‌وگوی شفاهی در ایجاد معاملات خوب و یافتن بهترین ملک در دسترس برای فروش بسیار مهم و ضروری است.فروش اینترنتی در مکزیک به خوبی انجام نمی‌شود؛ این امر به دلیل دسترسی افراد به اینترنت نیست، بلکه علت آن به ترجیحات فرهنگی در مکزیک برمی‌گردد. به‌طور کلی مردم آمریکای لاتین ترجیح می‌دهند، با طرف صحبت‌شان مستقیم روبه‌رو شوند.جلسات کسب‌وکار در مکزیک معمولا سر وقت شروع می‌شود. جلسه را با ارائه کارت ویزیت‌تان شروع کنید. جلسات در این کشور غالبا با یک گفت‌وگوی کوتاه شروع می‌شود. فرهنگ مکزیک، تاریخ، هنر و موزه‌ها موضوعات خوبی برای گفت‌وگو هستند. آنها اغلب به خوبی به موضوعات واقف و آماده هستند. مکزیکی‌ها عموما سر کار محافظه‌کارانه لباس می‌پوشند و مردان و زنان هر دو در جلسات تجاری رسمی از کت و شلوار استفاده می‌کنند. انتخاب نوع لباس در بخش‌های دیگر کسب‌وکار ممکن است از رسمیت کمتری برخوردار باشد، اما پوشیدن جین به جز برای کارهای یدی قابل قبول نخواهد بود. مکزیکی‌ها غالبا تماس چشمی برقرار نمی‌کنند. این نوعی احترام است و نباید به عنوان یک توهین یا بی‌احترامی تلقی شود.

بسیاری از کارگران مکزیکی از حمل و نقل عمومی به‌جای وسایل نقلیه خودشان برای رفتن به سر کار استفاده می‌کنند، اما حتی در شهرهای کوچک نیز حمل و نقل عمومی کم است. در نتیجه، برخی از کارمندان بیش از دو ساعت زمان برای رسیدن به سر کار صرف می‌کنند و این به تنهایی موجب خستگی آنها می‌شود. بسیاری از آنها حتی فرصت صبحانه خوردن ندارند. بنابراین برخی شرکت‌ها صبحانه رایگان به کارمندان خود می‌دهند که این خود بهره‌وری کارمندان را بالا می‌برد. به‌طور متوسط، نیروی کار مکزیک به‌خصوص آنها که در شرکت‌های بخش تولید در مرز آمریکا و مکزیک کار می‌کنند، جوان هستند. کارگران عموما برای یادگیری بسیار مشتاق هستند و اگر به‌طور صحیح آموزش ببینند، ممکن است وفاداری بسیاری نسبت به کارفرمای خود نشان دهند، اما آنها در ازای آن، انتظار یک محیط کاری راحت و امن را دارند. یک نگرش موثر و کارآ در مکزیک رفتار با احترام و بشردوستانه با کارگران است، البته این به آن معنی نیست که آنها نمی‌توانند قوانین کاری برای کنترل نیروی کارشان اجرا کنند. بوروکراسی و مقررات دست و پا گیر یک بار اضافی برای شرکت‌هایی که در مکزیک کار می‌کنند است. بازرسان مختلف از بخش‌های سلامت، مهاجرت، مالیات، محیط‌زیست، امنیت اجتماعی و بسیاری از قسمت‌های دیگر، به صورت دوره‌ای تسهیلات و امکانات را با قوانین و مقررات متفاوت بازبینی می‌کنند.