مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

منبع: inc

مطرح شدن در بازار وسیع امروز امر دشواری است. آیا فکر می‌کنیدکه محصول منحصربه فردی دارید؟ شاید هم چنین تصوری نداشته باشید و این اصلا بد نیست. برخی از موفق‌ترین محصولات امروز الزاما جدید و بکر نیستند. درست است که شما نیاز به نوآوری و منعطف بودن برای موفقیت دارید اما نباید دوباره کاری کنید. مثال کلاسیک برای این موضوع گوگل است. لری و سرگی تا زمانی که به فکر جمع‌آوری میلیاردها دلار به عنوان سود نیفتاده بودند، موتور جست‌وجوگر را اختراع نکردند.

دلیل آن این بود که خودش را از بسیاری رقبای موتور جست‌وجوگر متمایز کرده بود. گوگل این کار را از طریق وابستگی زیاد به توانمندی‌هایش انجام نداد، بلکه این امر با تکیه بر چگونگی ارائه آن توانمندی‌ها میسر شد. این نوعی از نگرش است که باید در بازاریابی برندتان به‌منظور برجسته کردن آن اتخاذ کنید. بنابراین، اگر می‌خواهید واقعا خودتان را در یک بازار پرازدحام متمایز کنید، در اینجا ۶ ترفند که به شما در این راه کمک می‌کند ارائه شده است.

انسان بودن: کسب‌وکارها اغلب فراموش می‌کنند که مشتریان انسان هستند و انسان‌ها دوست دارند از انسان‌های دیگر خرید کنند نه از کمپانی‌هایی که هیچ تصویری از صاحبان آن ندارند! به‌رغم استراتژی‌های خودکار رسانه‌های اجتماعی و اطلاعات فراوان، گاه فاکتور انسانی نادیده گرفته می‌شود. شما نیاز دارید که تا جای ممکن انسان باشید؛ به این معنی که بر اعتماد، اعتبار و اشتیاق تمرکز کنید. البته انسان بودن نباید چندان دشوار باشد. اگر فراموش کرده‌اید که چگونه این کار را انجام دهید (همه ما گاهی فراموش می‌کنیم) در اینجا چند ترفند را آورده‌ایم:

• خودتان را خیلی جدی نگیرید و از اشتباه کردن نهراسید.

• یک صفحه «درباره ما» بسازید. سعی کنید گفتار آن دشوار و نامفهوم نباشد. نکات ریز شخصی درباره کارمندانتان مانند فیلم‌های محبوب‌شان، معمول‌ترین خطایی که تا کنون انجام داده‌اند و آنچه به آن علاقه دارند را بنویسید.

• نمایش عکس‌ها و ویدئو‌های اعضای تیم‌تان باید یک چیز را نشان دهد: خودشان.

• در رسانه‌های اجتماعی شرکت کنید. فریاد نزنید. به‌جای استفاده صرف از رسانه‌های اجتماعی به عنوان یک ابزار تبلیغی، با طرفداران خود گفت‌وگو کنید و سوال و جواب‌های واقعی بپرسید.

• پیام‌های رسانه‌های اجتماعی و ایمیل‌ها را با نامتان پایان دهید تا نشان دهید که شخص حقیقی پشت مانیتور کامپیوتر حضور دارد.

بر روابط تمرکز کنید: افرادی که برندها را برای یک زندگی می‌سازند اغلب معتقدند که تنها یک یا دو مسیر برای ساخت روابط در دنیای دیجیتال فعلی وجود دارد: رسانه‌های اجتماعی و ایمیل. اما به‌خاطر بسپارید که مردم از شرکت‌ها خرید نمی‌کنند آنها از مردم دیگر خرید می‌کنند. هر صاحب کسب و کاری باید بر ساخت و دستیابی به روابط با مشتریان تمرکز کند حال چه این مشتریان خریداران موقتی باشند چه خریداران طولانی‌مدت. از چگونگی شروع روابط بلندمدت و موفق با مشتریانتان مطمئن نیستید؟ نکات زیر را بخوانید:

• خیلی سریع و منظم ارتباط برقرار کنید. ایمیل‌های خوشامد منحصربه فرد و جالب‌توجه برای هر دو لیست بازاریابی و مشتریان خود بسازید.

• به مشتریانتان با تخفیف‌های سفارشی و فروش‌های فوق‌العاده پاداش دهید. کافی است به استارباکس نگاه کنید که یک جهش ۲۶ درصدی در درآمدها و یک افزایش ۱۱ درصدی سود به علت برنامه‌های پاداشش را گزارش داده است.

• از بازخورد‌ها بپرسید. زمانی که مخاطبان بدانند که نظراتشان واقعا دیده می‌شود احساس باارزش بودن می‌کنند.

• صادق باشید؛ مخصوصا در مورد اشتباهاتتان.

با افراد واقعی صحبت کنید: فراموش کردن صحبت با افراد واقعی آسان است. بیایید با آن روبه‌رو شویم: هر روز به آمارها نگاه می‌کنیم، مطالعات موردی را دنبال می‌کنیم و مقالاتی را در مورد چگونگی ارتباط با مشتریانمان می‌خوانیم. اکنون زمان کنار گذاشتن شماره‌ها برای چند دقیقه و شروع یک مکالمه واقعی است. یک روش شگفت‌انگیز برای این کار به صورت آنلاین از طریق نرم‌افزارهای اجتماعی است. پایگاه‌هایی چون Hootsuite، Sprout Social و Meltwater را پیشنهاد می‌دهم تا ببینید که مردم درباره شما چه می‌گویند بنابراین می‌توانید با دیگران هماهنگ شوید. با صحبت کردن با افراد واقعی، می‌توانید جرقه ایده‌های جدید را بزنید، خلاقانه مشکلات را حل کنید، محتوای نوآورانه بازاریابی را خلق کنید، از پژوهش کمک بگیرید و حتی نمودارهای جذاب بسازید.

خودتان را نشان دهید: از نشان دادن خودتان نهراسید. زمانی که خودتان را نشان می‌دهید، بیان می‌کنید که شما تا چه حد از رقبای خود متفاوت هستید. یک روش خوب برای انجام این کار نوشتن روشی است که صحبت می‌کنید. وقتی یک بیان معتبر و قابل قبول ایجاد می‌کنید این شما را جدا می‌سازد و شما را ماندگار خواهد کرد. روش دوم از طریق شبکه‌‌های آنلاین مانند فیس‌بوک و توییتر است که به سوالات پاسخ داده و خدمات ارائه می‌دهد.

روش سوم نشان دادن خودتان است که می‌تواند به سادگی بهینه‌سازی ابزارهای رایگان مانند WiseStamp به‌منظور ایجاد امضای ایمیل خودتان باشد. ایجاد عناصری چون عکس، لوگوی شرکت، لینک‌های رسانه‌های اجتماعی یا حتی یکی از نقل قول‌های معروفتان راهگشا خواهد بود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این راهکارهای ساده می‌تواند نرخ باز کردن ایمیل شما را بالا ببرد، طرفداران رسانه‌های اجتماعی و نرخ مکالمات شما را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:‌ بهترین روش برای برجسته شدن در بازارهای پرازدحام واقعا همین است. ثابت شده است که خواندن منظم هوش را افزایش می‌دهد، خلاقیت را بهبود می‌بخشد، انتقال فکر را افزایش می‌دهد و قدرت ذهن را بالا می‌برد. همه اینها برای موفق شدن در دنیای کسب و کار مهم و ضروری هستند.

به نقاط قوت خود تکیه کنید: بهترین راه برای برجسته شدن، انجام آن چیزی است که پیش‌تر برای شما مفید بوده است. افراد بسیاری در شناسایی نقاط قوت شخصی قوی هستند. اما چگونه می‌توانید همان نقاط قوت را در کسب‌وکارتان، مخصوصا به صورت آنلاین، پیاده کنید؟ با معیارهای بیهوده مانند «کاربرهای ثبت شده» و «بازدیدهایی که از صفحه صورت گرفته» خود را فریب ندهید. چه از این ابزارهای آنلاین استفاده کنید و چه نکنید، نکته اصلی ساختن نقاط قوت خود با تحلیل محتوا و استراتژی‌هایی است که بیشتر موثرند. علاوه‌بر همه اینها تمرکز بر روابط به شما کمک خواهد کرد تا برند قابل اعتماد و معتبری در میان مشتریانتان باشید.