تمرکز ذهنی ابزار حفظ آرامش  در موقعیت‌های تنش‌زا

سیدمحمد اعظمی‌نژاد عضو هیات‌‌رئیسه کمیته تخصصی توسعه - انجمن مدیریت منابع انسانی ایران منبع: mindtools تصور کنید که قرار است به‌زودی مهم‌ترین سخنرانی زندگی‌تان را ارائه کنید و قصد دارید بیشترین تاثیرگذاری را بر مخاطبان خود در این برنامه داشته باشید. چه احساسی دارید؟ براساس نظرسنجی که در سال ۲۰۱۲ توسط K.Dwyer و M.Davidson انجام شده است، اولین عامل ترس در اغلب افراد، سخنرانی برای جمع است و برای بسیاری از مردم این کار یک کابوس وحشتناک به شمار می‌آید.

شاید بعضی از ما پیامدهای عصبی ناشی از تنش و اضطراب مانند افزایش ضربان قلب، تنگی نفس، تعرق زیاد بدن و سرگیجه را تجربه کرده باشیم. اما خوشبختانه با استفاده از ابزاری که در این نوشتار معرفی خواهد شد، می‌توانید از انرژی تولید شده در شرایط عصبی در جهات مثبت و مناسب استفاده کنید.

معرفی ابزار

این تکنیک یک روش ذهنی قدیمی است که از ورزش رزمی

آی کی دو گرفته شده است، با استفاده از این ابزار «هماهنگی روحی» مناسبی با استفاده از تمرکز به‌دست می‌آید و موجب می‌شود تا با قدرت درونی ذهن و جسم از نگرانی‌های خارجی و افکار منفی جلوگیری شود. حرکات دراین ورزش با الهام از ذات طبیعت انجام می‌شوند. یک آی‌کی‌دوکار، بدون تلاش برای حمله یا تهاجم تنها می کوشد تاخودرا با شرایط هماهنگ کند و به این ترتیب از خود دفاع کند.

ورزش رزمی آی کی دو، به فرد آموزش می‌دهد تا با استفاده از ذهن خود واکنش‌های بدن را کنترل کند و با استفاده از انرژی آزاده شده حریف مقابل، با تمرکز و تغییر مسیر به موقع بر وی غلبه کند.

بار دیگر به زمانی که دچار تنش و اضطراب شده‌اید فکر کنید. چه واکنش‌های فیزیکی را در بدن خود احساس کرده‌اید؟ گرفتگی‌های عضلانی، تنفس سریع، تعرق کف دستان یا دل‌پیچه، همه این موارد نشانه‌‌هایی از واکنش‌های مشترک در موقعیت‌های تنش‌زا است.

اگر تمامی این انرژی‌های تنش‌زا با استفاده از ذهن، تغییر مسیر یافته و به سمت مرکز بدن شما هدایت شود، تبدیل به وضعیتی مناسب برای ایجاد احساس آرامش درونی خواهد شد. این ابزار برای اولین بار توسط Dr. R.Nideffer معرفی شده است. شما می‌توانید از این ابزار برای بهبود تمرکز و مدیریت استرس قبل از سخنرانی‌ها، آزمون‌های رسمی، مصاحبه‌های شغلی، مذاکره‌های مهم یا هر زمان دیگری که احساس می‌کنید ممکن است در آن شرایط استرس و سختی را تجربه کنید، استفاده کنید.

استفاده از این ابزار در زندگی روزمره برای ارتباطات موثرتر نیز می‌تواند مفید باشد.

برای استفاده از این ابزار گام‌های زیر را بردارید:

گام اول: بر تنفس خود تمرکز کنید.

تنفس عمیق و متمرکز داشته باشید. برای این کار می‌توانید از دیافراگم شکم خود برای جذب حداکثر میزان اکسیژن و استفاده از ظرفیت کامل ریه‌های خود کمک بگیرید.

تنفس عمیق، به‌طور کاملا محسوس تنش‌های موجود را در بدن شما آزاد می‌کند. به تنفس آرام و عمیق ادامه دهید و تنش‌ها و انقباض‌های موجود در بدن خود را از نوک انگشتان پا تا سر رصد و شناسایی کنید و هر عضله‌ای را که تحت تنش احساس کردید با انقباض شدید و رها کردن آن آزاد کنید.

گام دوم: مرکز بدن خود را پیدا کنید.

تمرکز ذهنی در مرکز بدن بسیار مهم است. مرکز بدن حدود پنج سانتی‌متر پایین‌تر از ناف است. با تمرکز بر مرکز بدن می‌توانید تعادل و کنترل خود را بازیابی کنید. هر زمان احساس تنش و استرس در خود داشتید، سعی کنید پس از یافتن مرکز بدن و تمرکز بر آن، حداقل پنج تنفس بسیار عمیق داشته باشید و این کار را تا رسیدن به وضعیت تعادل و آرامش درونی ادامه دهید.

گام سوم: مسیر انرژی‌های خود را تغییر دهید.

در نهایت، مسیر انرژی‌های خود را به سمت دستیابی به اهداف خود هدایت کنید. برای این کار تمامی انرژی‌ها و پیامدهای ناشی از بروز تنش در خود را با تنفس عمیق به سمت مرکز بدن خود -که در گام دوم شناسایی کردید- هدایت کنید. می‌توانید در هر دم به هدف و تمرکز بر نقاط مثبت فکر کنید یا از واژه‌هایی مانند«من می‌توانم»، «موفقیت» یا «اعتماد به نفس» استفاده کنید. با تمرین و تکرار روزانه این ابزار خواهید توانست به نتایج بسیار مناسبی برسید. بهتر است قبل از اینکه در شرایط واقعی تنش قرار بگیرید، هر روز زمانی را برای تمرکز بر مرکز بدن اختصاص دهید.

تاثیر مستقیم تنش و استرس بر بهره‌وری فردی و سازمانی، موضوعی اثبات شده است و با استفاده از این ابزار ساده می‌توان به طرز شگفت‌انگیزی از میزان تنش روزانه کاست. به یاد داشته باشیم، این درست است که بخشی از وظایف اصلی هر سازمان ایجاد محیطی امن و آرام‌بخش برای کارکنان است، اما مسوولیت مراقبت و پیشگیری از تنش‌های روزانه در نهایت برعهده خود ما است.

www.hrjournalist.com