صونا ولی‌پور فضای صنعت جهان، دستخوش تغییرات بسیار است؛ و مدیران در چندسال اخیر به «ثبات بی‌ثباتی» خو کرده‌اند. ریسک‌هایی که روزگاری برای مدیران صنعت در سراسرِ جهان، خطراتی دور به نظر می‌رسید و پرداختن به آنها مشغولیتی فانتزی تلقی می‌شد، امروز چنان جان گرفته و اهمیت یافته‌اند که نادیده انگاشتن و مدیریت نکردن آنها می‌تواند، بقای هر یک از بنگاه‌های اقتصادی فعال در عرصه جهانی را با دشواری مواجه کند.
حالا مدیران ارشد صنایع جهان، انتظار وقوع هر رویداد دور از انتظاری را دارند و چاره را در چنین فضای بغرنج، ساختن سازمان‌هایی با توان مقاومت و پیشروی در برابر آشفتگی‌ها می‌دانند. سازمان‌هایی چابک و منعطف که بتوانند با قدرت با هر مساله مواجه شوند و نه تنها جان سالم به در برند، که رشد و بالندگی خود را نیز ادامه دهند. این گزارش، حاصل مصاحبه با 90 مدیرعامل‌ بنگاه‌های اقتصادی فعال در صنعت خودرو از 32 کشور جهان است نتایج این گزارش نشان می‌دهد برخی از نگرانی‌های مدیران صنعت خودرو جهان، مشابه نگرانی‌های همتایانشان در سایر صنایع است: آشفتگی مجدد شرایط اقتصادی جهان و فقدان منابعِ انسانی متخصص، اما برخی موارد برای مدیران صنعت خودرو جهان دلهره‌آورتر بوده است. برای مثال، بهای‌تمام‌شده انرژی برای صنعت خودرو جهان، مساله بالقوه جدی بوده که 72 درصد از مدیرعامل‌های این صنعت نگران آن هستند. این در حالی است که در کل، 52 درصد مدیرعامل‌های همگی صنایع در این مطالعه (که 1330 نفر از 68 کشور جهان بوده‌اند) نگران بهای‌تمام‌شده انرژی هستند.
بزرگ‌ترین نگرانی مدیران صنعت خودرو جهان که ۸۲ درصدشان بر آن اشتراک نظر دارند، بی‌ثباتی رشد اقتصادی است. پس از این نگرانی، بهای‌تمام‌شده مواد اولیه و انرژی قرار دارد که دغدغه‌ ۷۲ درصد از مدیران صنعت است. عدم‌ثبات در بازارهای سرمایه، فشارهای مالیاتی در راه، مقررات بیش از حد، اختلال در زنجیره تامین و تغییر در عادات و رفتارهای مصرف‌کنندگان نگرانی‌های دیگر مدیران صنعت خودرو جهان است. ۳۲ درصد از مدیران این صنعت، چین را یکی از ۳ بازار رشد درآمدهایشان در سال ۲۰۱۳ میلادی دانسته‌اند. پس از چین، ایالات‌متحده ‌آمریکا و برزیل، دو بازار برتر برای فروش محصولات بیش از ۲۰ درصد از این شرکت‌ها بوده است. حدود دوسوم از مدیرانی که چین را یکی از ۳ بازارِ اصلی فروش محصولات خود در سال جاری میلادی دانسته‌اند، از برنامه‌های خود برای تاسیس کارخانه در چین در این سال خبر داده‌اند. گسترش سهم بازار هم از دغدغه‌های مهم مدیران این صنعت بوده است. پس از گسترش سهم بازار و تاسیس کارخانه در بازارهای در حال رشد به عنوان هدف‌هایی که مدیران صنعت خودرو جهان در سال ۲۰۱۳ میلادی دنبال کرده‌اند، به ترتیب این موارد قرار گرفته‌اند: استفاده از استعدادهای محلی، دسترسی به مواد اولیه و قطعات، دسترسی به کارخانه‌های محلی، تامین محلی سرمایه، ایجاد ظرفیت تحقیق و توسعه و نوآوری یا تحصیل مالکیت فکری. نکته جالب در این گزارش این است که ۸۶ درصد از مدیران شرکت‌های تراز اول خودروسازی جهان، نقش مشتری در تعیین استراتژی‌هایشان را «چشمگیر» دانسته‌اند و جالب‌تر اینکه از این نظر و طبق این گزارش، صنعت خودرو بیش از سایر صنایع در جهان به مشتریان خود در تدوین برنامه‌های استراتژیک بها می‌دهد. ۸۷ درصد از مدیران این صنعت اعلام کرده‌اند که استراتژی‌های خود در مورد افزایش سهم بازار، حفظ و وفاداری مشتریان را تغییر خواهند داد و این موضوعی قابل تامل است. ۴۳ درصد از مدیران صنعت خودروسازی جهان، خدمات به مشتریان را یکی از ۳ اولویت سرمایه‌گذاری شرکت خود دانسته‌اند که با توجه به اینکه اغلب شرکت‌کنندگان در این مطالعه، هدایت بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی جهان را عهده‌دار هستند و خدمات به مشتریان، در وضع کنونی نیز، اهمیتی بسیار برای کسب‌وکارهایشان دارد، سرمایه‌گذاری هر چه ‌بیشتر در این عرصه در افق پیش رو، نکته‌ای شایان توجه است.
پس از مشتریان، سایر ذی‌نفعان اثرگذار بر برنامه‌ریزی‌های استراتژیک مدیران صنعت خودروسازی جهان به این قرارند: بنگاه‌های اقتصادی رقیب و همکار در صنعت، شرکای زنجیره تامین، کارکنان و اتحادیه‌های کارگری، دولت و نهادهای قانون‌گذار، تامین‌کنندگان منابع (اعم از سهامداران و اعتباردهندگان)، تشکل‌ها، رسانه‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی.
کاهش هزینه‌ها، برنامه ۸۷ درصد از مدیران صنعت خودرو جهان است و این در حالی است که ۷۷ درصد از مدیران سایر صنایع، اهتمام جدی خود به کاهش هزینه‌ها را اعلام داشته‌اند و این یعنی مدیریت بهای‌تمام‌شده در صنعت خودرو جهان دغدغه‌ای بسیار جدی‌تر از صنایع دیگر است. جالب است بدانید که طبق این مطالعه، برون‌سپاری برای مدیران صنعت خودرو جهان در مقایسه با مدیران سایر صنایع جذابیت کمتری داشته است. رغبت مدیران این صنعت به ایجاد اتحادهای استراتژیک یا سرمایه‌گذاری‌های مشترک با سایر شرکت‌ها کمتر از مدیران سایر صنایع بوده است. طبق این پژوهش، فقدان مهارت‌های لازم برای کسب‌وکار در صنعت خودرو، نگرانی جدی نیمی از مدیران این صنعت بوده است. مدیران صنعت خودرو جهان از برنامه‌های متعدد خود برای هرچه بیشتر چابک کردن، هرچه بیشتر جذاب کردن و هرچه بیشتر سودآور کردن کسب‌وکارهایشان گفته‌اند و ۶۴ درصد آنها بر این باورند که بدون تقویت ارتباط میان بنگاه اقتصادی و جامعه و توجه به توسعه پایدار، کامیابی در این سه هدف بی‌ارزش است و همزمان با این اهداف‌، باید تمامی ذی‌نفعان خود را در نظر بگیرند. این در حالی است که کسب‌وکار امروز جهان به خوبی به گستره عظیم ذی‌نفعان آگاه است. توانمندسازی کارکنان، مدیریت اثرات زیست‌محیطی کسب‌وکار، بهبود و گسترش زیرساخت‌های کشورهایی که مقر اصلی شرکت‌هایشان است، مبارزه برای از میان برداشتن فقر و نابرابری و حفاظت از منابع ملی از مواردی است که مدیران صنعت خودرو جهان به عنوان دغدغه‌هایشان از آنها نام برده‌اند. به گمانم، توسعه پایدار، این حلقه مغفول در فرآیند تصمیم‌گیری برخی مدیران بنگاه‌های اقتصادی کشورمان، از زیباترین مفاهیمی است که از مطالعات بین‌المللی کسب‌وکار می‌توان آموخت.