آرژانتین

کوشان غلامی

بخش نخست

آرژانتین کشوری در آمریکای‌جنوبی است که پایتخت آن بوئنوس آیرس می‌باشد. آرژانتین از لحاظ وسعت دومین کشور آمریکای جنوبی است. این کشور وسعتی بیش از ۵/۲ میلیون کیلومتر مربع از این قاره را اشغال کرده که بین رشته کوه آند در غرب و اقیانوس اطلس جنوبی در شرق و جنوب واقع شده ‌است. این کشور از شمال با پاراگوئه و بولیوی، از شمال شرق با برزیل و اروگوئه و از جنوب و غرب با شیلی همسایه است. آرژانتین مدعی مالکیت محدوده‌های جزایر فالکلند، جورجیای جنوبی و ساندویچ جنوبی می‌باشد.

این کشور به طور رسمی‌جمهوری آرژانتین نامیده می‌شود. اسپانیایی‌های مهاجم در سال ۱۵۱۶ میلادی وارد آرژانتین شدند. آنان که در جست‌وجوی گنج بودند، این سرزمین را آرژانتین نامیدند که از واژه argentum به معنای نقره یافته شده در برخی از نقاط آن گرفته شده‌است.

آمار کلی کشور آرژانتین

مساحت: ۲۷۶۶۸۹۰ کیلومتر مربع (رتبه ۸ در میان کشورهای جهان)

جمعیت: ۴۰ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر (رتبه ۳۲ در میان کشورهای جهان)

تراکم جمعیت: ۵/۱۴ نفر در کیلومتر مربع (رتبه ۲۰۷ در میان کشورهای جهان)

امید به زندگی: مردان ۷۲ سال - زنان ۷۹ سال

درصد افراد باسواد: ۹۷‌ درصد

آمار اقتصادی

واحد پول: پزو

تولید ناخالص ملی: ۶۳۲ میلیارد دلار - سرانه ۱۵۶۰۳ دلار

اشتغال: کشاورزی ۱‌ درصد - صنعت ۲۱‌ درصد - خدمات ۷۶‌ درصد - بیکار ۱۶‌ درصد. صادرات عمده: دانه‌های گل آفتابگردان، لیمو، دانه‌های سویا، انگور، ذرت، توتون، بادام زمینی، چای، گندم و جو. مقاصد صادرات: برزیل ۱۸‌ درصد - شیلی ۱۱‌ درصد - آمریکا ۱۱‌ درصد - چین ۸‌ درصد. واردات عمده: تجهیزات و قطعات ماشین‌آلات، وسایل نقلیه موتوری، مواد شیمیایی، تولیدات صنایع فولاد و محصولات پلاستیک و لوازم مربوط به آن. منابع واردات: برزیل ۲۷‌ درصد - آمریکا ۱۷‌ درصد - آلمان ۶‌ درصد - ایتالیا ۴‌ درصد.

منابع اصلی تامین انرژی الکتریکی آرژانتین: سوخت فسیلی، سوخت هیدروژنی، سوخت هسته‌ای است. آرژانتینی‌ها عمدتاً مذهبی هستند. بر طبق برآوردهای مختلف حدود ۸۰ درصد از مردم آرژانتین خود را پیرو کلیسای کاتولیک رمی‌معرفی نموده‌اند، اما عملا بیشتر آنها چنین نیستند و کلیسا مقدار گرایش به آن را ۷۰ درصد برآورد نموده است. مذهب کاتولیک از سوی دولت مورد حمایت قرار گرفته و در قانون اساسی آرژانتین بر آن تصریح شده‌ است.

کلیساهای پروتستان‌ها نیز از دهه ۱۹۸۰ جای پایی برای خود در این کشور باز کرده‌اند و هم اکنون تعداد پیروان آن بیش از ۵/۳ میلیون نفر، یعنی حدود ۱۰ درصد از کل جمعیت می‌باشد. اعضای کلیسای عیسی مسیح قدیسان مورمونی (مورمونها) تعدادشان بالغ بر ۳۳۰۳۰۰ نفر بوده که میزان تمرکز جمعیتی آنها از لحاظ جهانی در این کشور در رتبه هفتم قرار دارد. پروتستان‌های سنتی نیز در این کشور فراوان هستند. این کشور همچنین موطن یکی از بزرگ‌ترین مسجدها در آمریکای لاتین است که در خدمت جامعه مسلمان بوده، که جمعیت آن بالغ بر ۶۰۰-۵۰۰ هزار نفر (۹۳ درصد سنی) تخمین زده می‌شود.

آرژانتین دارای تاریخ غنی در ادبیات جهان است. این کشور با یک قانون اساسی و یک طرح تعریف شده در ادبیات آمریکای لاتین، از زمانی که در دهه ۱۸۵۰ هویت کاملا واحد خود را بازیافت، در آمریکا لاتین کشوری پیشرو بوده است. مبارزه بین تمرکز گرایان (که خواستار یک فدراسیون ضعیف از ایالات مبتنی بر اصول محافظه کاری روستایی بود) و فدرالیست‌های ماقبل لیبرالیسم و طرفداران حکومت قوی فدرال که مهاجرت اروپاییان را تشویق می‌نمودند، نوعی لحن و نواخت خاص برای ادبیات آن زمان آرژانتین پدید آورد. آرژانتین نویسندگان، شعرا و روشنفکران بسیاری را در صحنه بین‌المللی عرضه نموده است.

فرهنگ کسب و کار در آرژانتین

در این هفته که به بررسی مجزای کشور آرژانتین اختصاص داده شده است، اطلاعات جامعی پیرامون فرهنگ تجاری و فضای کسب و کار این کشور ارائه می‌شود که می‌تواند یاریگر شما در تعامل موثرتر با مشتریان و شرکای آرژانتینی باشد. هرچند هر کدام از زیر رده‌ها بر یک زمینه خاص در فرهنگ کسب و کار در آرژانتین تمرکز دارد، پیشنهاد می‌شود این بخش‌ها به ترتیب چاپ مورد بررسی قرار گیرند.

ممکن است پس از مطالعه این بخش پیرامون فرهنگ کسب‌وکار آرژانتین، به مطالعه فرهنگ تجاری سایر کشورهایی که با آن‌ها سر و کار دارید، احساس نیاز کنید. در آینده نزدیک این کشورها نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

نکات خواندنی درباره آرژانتین

- آرژانتین اولین کشور ملی مستقل در نیمکره جنوبی بوده است؛

- دانشگاه ناسیونال کوردوبا دومین دانشگاه پرسابقه در آمریکای‌جنوبی است؛

- پنج نفر آرژانتینی مختلف جایزه نوبل را (در رشته‌های شیمی، پزشکی و صلح) برده‌اند؛

- شهر لاپلاتا اولین شهر در آمریکای لاتین بوده که صاحب روشنایی‌های برق در خیابان‌های خود شده است؛

- تراموا در این شهر، اولین مترو احداث شده در نیمکره‌جنوبی بوده است؛

- آرژانتین بیشترین مصرف گوشت قرمز را در دنیا دارد؛

- اولین شخص متولد شده در قاره جنوبگان امیلیو پالما، در پایگاه اسپرانزا، یک شهروند آرژانتینی بود.