خانواده مالک بزرگ‌ترین شرکت قهوه‌ساز آلمان

الهام جوادی

میشائیل هرتز، یکی از فرزندان بارون ماکس هرتز است که ثروت پدرش را به ارث برده است. او با ثروت ۸/۳ میلیارد دلار در جایگاه دویست و سی و هفتم ثروتمندان جهان در فهرست سال ۲۰۱۰ مجله فوربز قرار گرفت. در واقع ثروت خانواده هرتز از صنعت قهوه و شرکت آلمانی تچیبو حاصل شده است. البته در حال حاضر نام این شرکت که تولیدکننده شناخته شده‌ترین برند قهوه در آلمان است، ماکس اینوست است. میشائیل هرتز در سال ۱۹۴۴ در آلمان متولد شد. او سه برادر به نام‌های گونتر، یواخیم و ولفگانگ و یک خواهر به نام دانیلا دارد. خواهر و برادرهای او و همچنین مادرش اینگبرگ نیز همگی میلیاردر هستند. برادر کوچک‌تر میشائیل،‌ ولفگانگ هرتز نیز با ثروت ۸/۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ در جایگاه دویست و سی و هفتم ثروتمندان جهان قرار گرفت. ولفگانگ هرتز در سال ۱۹۵۱ متولد شده و در حال حاضر ساکن‌هامبورگ است.

پدر میشائیل و ولفگانگ، ماکس هرتز (۱۹۰۵- ۱۹۶۵) یک کارآفرین آلمانی بود که به همراه کارل تچیلینگ در سال ۱۹۴۹ و در دوران پس از جنگ گروه حمل و فروش قهوه تچیبو را تاسیس کرد. ماکس در سال ۱۹۴۰ و زمانی که ۱۸ سال داشت با اینگبرگ ازدواج کرد. نام تچیبو از اول نام‌های تچیلینگ و بوئن ( به معنای دانه‌،‌ مثلا دانه قهوه) گرفته شده است. تچیبو در سال‌های اول تاسیس خود بر خدمات سفارشات پستی دانه‌های قهوه که در تاسیسات و کارخانه شرکت در‌هامبورگ فرآوری می‌شد، تمرکز می‌کرد. شرکت تچیبو بسیار نوآور بود و مشتریان می‌توانستند بین اینکه قهوه‌هایشان در قوطی بسته‌بندی شود یا در کیسه‌هایی که درشان دوخته می‌شد، انتخاب کنند.

اولین فروشگاه تچیبو در سال ۱۹۵۵ در‌هامبورگ تاسیس شد. مشتریان می‌توانستند در این فروشگاه قبل از اینکه بخواهند تصمیم خرید بگیرند، یک فنجان از قهوه مورد نظرشان را بنوشند و آزمایش کنند. گروه تچیبو تا سال ۱۹۵۸ در حدود ۷۷ فروشگاه در آلمان داشت. ماکس هرتز نیز به همراه همسرش به سرتاسر آلمان سفر می‌کرد تا نقاط سودآور بالقوه برای تاسیس فروشگاه‌هایشان را بیابد. به این شکل تا سال ۱۹۶۵ تعداد فروشگاه‌های تچیبو به بیش از ۴۰۰ فروشگاه رسید.

تچیبو در سال ۱۹۷۷ سهام شرکت بیرسدورف را خرید و در سال ۱۹۸۰ نیز تبدیل به سهامدار عمده شرکت دخانیات ریمتسما شد. البته سهام این شرکت در سال ۲۰۰۲ به شرکت تنباکوی ایمپریال به قیمت ۲/۵ میلیارد یورو فروخته شد. شرکت تچیبو در سال ۱۹۹۷ شرکت رقیب خود، ادوسچو را خرید و به این شکل با داشتن سهم بازار ۲۰ درصدی تبدیل به رهبر این صنعت در آلمان شد. گروه تچیبو در دهه ۱۹۹۰ شروع به گسترش شرکت در خارج از آلمان کرد. این شرکت در اوایل قرن بیست و یکم تصمیم داشت وارد بازار آمریکا شود که این برنامه بعدا لغو شد.

گروه تچیبو یک شرکت فروشگاه زنجیره‌ای قهوه و همچنین کافی شاپ‌های زنجیره‌ای است. البته این شرکت محصولات دیگری را هم در دامنه محصولات خود گنجانده است،‌ محصولاتی شامل لباس، اقلام مورد نیاز خانوار و لوازم و دستگاه‌های الکتریکی . گروه ماکس اینوست همچنین مالک ۵۰ درصد بیرسدورف، تولید کننده محصولات مراقبت از پوست نیوآ‌،‌ است. نیوآ در حال حاضر بیش از هزار فروشگاه در آلمان،‌ استرالیا، جمهوری چک، هلند، لهستان، سوئیس، ترکیه و بریتانیا را اداره می‌کند.

شرکت تچیبو از شرکای شرکت ماکس اینوست بود که در سال ۲۰۰۷ نام خود را به ماکس اینوست تغییر داد. خانواده هرتز در حال حاضر مالک ۱۰۰ درصد گروه تچیبو است.

البته میشائیل در یک دشمنی و مشاجره خانوادگی در سال ۲۰۰۳ سبب شد برادرش گونتر و خواهرش دانیلا مجبور به فروش مجموع سهام ۴۰ درصدی شان شوند و از شرکت خانوادگی بیرون بروند. در حال حاضر میشائیل و ولفگانگ عضو هیات مدیره شرکت هستند. برادر دیگر میشائیل، یوآخیم نیز در سال ۲۰۰۸‌، زمانی که در حال شنا در رودخانه جورجیا بود با یک قایق تصادف کرد و از دنیا رفت. سهام یوآخیم برای بنیاد خیریه خانواده باقی ماند. میشائیل هرتز ازدواج کرده و در حال حاضر ساکن‌هامبورگ است. از آنجایی که خانواده هرتز از انظار عمومی ‌و مطبوعات دوری می‌کنند از میشائیل و خانواده‌اش اطلاعات زیادی در دست نیست.