یاد بگیریم که از پشیمانی استفاده کنیم

سریما نازاریان

وودی آلن یکبار گفته است که تنها حسرت زندگی اش این است که فرد دیگری نیست. حسرت می‌تواند افراد را شکل دهد و مسیر آنها را تغییر دهد. یکی از محققان تاثیر احساسات را بررسی می‌کند. این تحقیق نشان می‌دهد که حسرت یک قدرت عظیم در زندگی افراد است. بر خلاف چیزی که اکثر افراد تصور می‌کنند، حسرت می‌تواند روی رفتارهای آینده افراد تاثیر مثبت بگذارد. پیام‌های مهم حسرت می‌تواند در همه چیز از بازاریابی گرفته تا تصمیم‌‌گیری برای آینده به کار بیایند.

یافتن مزایای احساسات

محققان سعی کردند بفهمند که احساساتی که به آنها احساسات منفی گفته می‌شود، مانند خشم، بی‌حوصلگی، ناامیدی، ترس، احساس گناه، حسادت و غم آیا تاثیر مثبت دارد یا منفی. این محققان دریافتند که حسرت درست مانند بسیاری از احساسات منفی دیگر، بیشتر تاثیرات مثبت دارد تا منفی. تنها حسادت بود که در این میان کاملا منفی ارزیابی شد.

حسادت مانند پرچمی‌است که بالا می‌رود و افراد را مجبور تغییر آینده‌شان می‌کند. مغز آدمی‌زمانی که کاری نمی‌شود کرد، جلوی احساس حسرت را می‌گیرد. زمانی که می‌شود چیزی را تغییر داد، این احساس به آدم فشار می‌آورد تا اوضاع را از وضعیت فعلی خارج کند و به سمت بهتر شدن پیش ببرد.

ریشه‌های احساس پشیمانی

در این تحقیق در عین حال از افراد پرسیده شد که بزرگ‌ترین حسرت زندگی‌شان به چه دلیل بوده است. اکثر افراد تحصیلات‌شان را بزرگ‌ترین منشا حسرت می‌دانستند و چیزهای دیگری مانند شغل، زندگی احساسی، پدر و مادر خوب بودن در رده‌های بعدی قرار داشت. تحصیلات از این جهت بیشترین تاثیر را داشت که می‌تواند در بردارنده فرصت‌های بسیاری برای افراد باشد. افرد از طریق تحصیلات‌شان با چیزهای دیگر در زندگی‌شان ارتباط برقرار می‌کنند. افراد از طریق تحصیلات‌شان کار پیدا می‌کنند، از این طریق پول به دست می‌آورند و دوست‌هایی که پیدا می‌کنند در این راستا است و در نهایت همسری که برای خود بر می‌گزینند را بیشتر مواقع از طریق رشته تحصیلی‌شان انتخاب می‌کنند. نکته جالب اینجا است که افراد زمانی بیشترین میزان حسرت را تجربه می‌کنند که راه درست کردن وضعیت و بهتر کردن آن آسان‌ترین حالت ممکن را دارد.

احساس حسرت بیشتر در فرهنگ‌هایی به افراد دست می‌دهد که افراد می‌توانند چیزهای بیشتری را انتخاب کنند. برای مثال در فرهنگ‌های شرقی که بسیاری از ازدواج‌ها به انتخاب فرد بستگی ندارد و پدر و مادرها زوج مناسب را برای فرزندانشان انتخاب می‌کنند، افراد احساس حسرت کمتری را متحمل می‌شوند تا فرهنگ‌های غربی که در آنها سکان زندگی هر فرد تنها در دست خود آن فرد قرار دارد و او است که تصمیم می‌گیرد زندگیش را به کدام راستا حرکت دهد.

استفاده کردن از حسرت

از این احساس می‌توان در بازاریابی استفاده کرد. اینکه چگونه پیام‌های تبلیغاتی را شکل بدهیم که ایده حسرت را در مشتریان بالقوه ایجاد کند و آنها نسبت به محصول خاصی ارزش زیادی را نسبت دهند. برای مثال می‌توان این شعار تبلیغاتی را برای یک کالا در نظر گرفت که «کاش من فلان محصول را خریده بودم!» این جمله یک احساس لحظه‌ای حسرت و پشیمانی در افراد ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که فرد دفعه بعدی که به فروشگاه برود، بیشتر بخواهد آن کالا را بخرد تا دیگر دچار این احساس

پشیمانی نشود.

روش دیگری برای استفاده کردن از حسرت این است که از آنها استفاده کنیم که بتوانیم در برخی از جاها تغییراتی ایجاد کنیم. ایده این است که حالا کاری کنیم که در آینده کمتر دچار احساسات منفی مانند حسرت شویم. پیام عمیق‌تر این تحقیق برای ما این است که همه احساسات خوب هستند، حتی آنهایی که به آنها احساسات منفی می‌گوییم. درست است که احساسات منفی برای مدتی در زندگی باعث می‌شوند به ما احساس بسیار بدی دست بدهد و ما حس کنیم که خیلی بدبخت هستیم، ولی در بلندمدت، تاثیرات مثبتی را هم به دنبال دارند.

منبع: KellogInsight