سه عبارت مصطلحی که  شما را در فضای کار ضعیف نشان می‌دهند

کیتی و راس پتراس، نویسندگان این مقاله و متخصصان حوزه ارتباطات می‌‌‌گویند: «مهم است که کلماتتان را با دقت انتخاب کنید و زبان قاطع، جسور و با اعتماد به نفسی داشته باشید.»

هدف این است که قاطع باشید بی‌آنکه بیش از حد پرخاشگری کنید. این استراتژی به‌‌‌ویژه در ارتباط با مدیر، همکار، دوست یا شریک زندگی مفید است؛ اما این سه عبارت دقیقا عکس این هدف عمل می‌کنند و ناخواسته باعث می‌‌‌شوند شما ضعیف و نامطمئن به نظر برسید.

«ببخشید که این سوال را می‌‌‌پرسم، اما...»

ممکن است گفتن «ببخشید» کار مودبانه‌‌‌ای به‌نظر برسد، اما استفاده بیش‌‌‌ از حد از این عبارت، به‌‌‌خصوص در شرایطی که نیازی به عذرخواهی نیست، می‌تواند تاثیر ادامه حرف شما را کم کند و باعث شود عذرخواهی‌‌‌های بعدی وزن و ارزش کمتری داشته باشند. وقتی از کلمات عذرخواهانه استفاده می‌‌‌کنید (مثلا «ببخشید، این آ‌‌‌خرین سوال است...» یا «شاید فقط من این‌‌‌طور باشم؛ اما...») می‌تواند این‌‌‌طور به نظر برسد که انگار خودتان را کوچک می‌‌‌کنید.

یا ممکن است درخواستی را که قصد مطرح کردن آن را دارید کم‌‌‌اهمیت جلوه دهد. فقط خواسته‌‌‌تان را مطرح کنید: ممکن است لطفا آن ایمیل را برای من بفرستید؟ یا می‌توانی به من کمک کنی صفحه لپ‌‌‌تاپم را روی مانیتور بیندازم؟ و با یک «متشکرم» گفت‌‌‌وگو را تمام کنید.

«فقط...»

دنی رابین، مشاور ارتباطات، می‌‌‌گوید عبارت «فقط...» هر چیزی را که بعد از آن بگویید ضعیف می‌کند. «فقط می‌‌‌خواهم از شما بپرسم...» «فقط یک دقیقه طول می‌‌‌کشد...» «فقط می‌‌‌گویم که...» فقط کلمه کوچکی با پیامدهای عظیم است. هر بار که از واژه «فقط» استفاده می‌‌‌کنیم، باعث می‌‌‌شویم این‌‌‌طور به نظر برسد که انگار داریم وقت کسی را تلف می‌‌‌کنیم. اگر حرف مهمی برای گفتن دارید، آن را بگویید. سیمون تایلر، مدیر اجرایی منابع انسانی می‌‌‌گوید: «اگر در طول جلسه یا مکالمه‌‌‌ای عصبی یا نامطمئن باشید، تغییر چند کلمه احساس شما را عوض نمی‌‌‌کند. اما شما می‌توانید با انجام تمرینات آرامش‌بخشی همچون مدیتیشن، پیاده‌‌‌روی، تکرار جملات تاییدی یا تمرین تکنیک‌‌‌های تنفسی، ذهن خود را برای این موقعیت‌‌‌ها آماده کنید. این کارها می‌توانند به شما کمک کنند بر استرس خود غلبه کنید و آرام شوید.»

«نمی‌‌‌دانم»

«نمی‌‌‌دانم» یک عبارت پرکننده رایج و دم‌‌‌دستی است که برای پر کردن سکوت استفاده می‌شود تا افراد بتوانند افکار خود را کامل کنند. همچنین می‌تواند شما را بی‌‌‌کفایت جلوه دهد.

اریک یاوربام، مدیرعامل شرکت روابط عمومی اریکو کامیونیکیشنز، می‌‌‌گوید: «به‌‌‌جای عبارت «نمی‌‌‌دانم»، چیزی شبیه به این بگویید که: «چه سوال جالبی! به من یک دقیقه فرصت بده تا در مورد آن فکر کنم.»

این موضوع به‌‌‌ویژه در مصاحبه‌‌‌های شغلی صادق است؛ موقعیتی که ممکن است با سوال انحرافی غیرمنتظره‌‌‌ای مواجه شوید.

یاوربام توضیح می‌دهد: «وقتی با مشکلی روبه‌‌‌رو می‌‌‌شوید، گفتن اینکه «هیچ ذهنیتی ندارم» آسان‌‌‌تر از تلاش برای ارائه راه‌‌‌حل است. در یک مصاحبه، ‌‌‌ با آرامش و اعتمادبه‌‌‌نفس پاسخ دادن به سوالات، به مصاحبه‌‌‌کننده نشان می‌دهد که شما یک بازیکن تیمی هستید و با حل مساله مشکلی ندارید و اینها مهارت‌‌‌هایی هستند که تمام کارفرمایان در نیروهایشان به دنبال آن می‌‌‌گردند.

منبع: CNBC