روت: تولید انرژی از فشار وسایل نقلیه سنگین

این شرکت سیستمی طراحی کرده که از حرکت و فشاری که وسایل نقلیه روی سطح جاده ایجاد می‌‌‌کنند انرژی تولید می‌‌‌کند. محصول این شرکت به نام «ایجِن»، چیزی شبیه به سرعت‌‌‌گیرهای رایج است. وقتی وسیله نقلیه از روی آن عبور می‌‌‌کند، به پیستونی فشار وارد می‌شود که به یک سیستم هیدرولیک متصل است. به این ترتیب، انرژی مکانیکی خودرو به الکتریسیته تبدیل می‌شود که می‌تواند همان لحظه مصرف یا در باتری ذخیره شود. در واقع این سیستم، «فشار هیدرولیک» را در لحظه به انرژی پاک و پایدار و قابل توزیع تبدیل می‌‌‌کند. 

آنتونی می‌‌‌گوید: «ما انرژی‌‌‌ای که در حالت عادی هدر می‌‌‌رود را جذب و دوباره مصرف می‌‌‌کنیم. بدون سیستم ما، انرژی حاصل از فشار خودرو مستقیم به زمین می‌‌‌رود.» در حال حاضر این شرکت، تکنولوژی خود را به سازمان‌هایی معرفی می‌‌‌کند که از چند خودروی سنگین با سرعت کم استفاده می‌‌‌کنند. مثلا سازمان‌های بهره‌‌‌برداری و حمل‌ونقل بندر. اگر به بنادر رفته باشید می‌‌‌بینید که ده‌‌‌ها کامیون و خودروی سنگین دیگر به طور مداوم در حال حرکت، بارگیری و تخلیه کالا هستند. این شرکت‌ها با نصب سیستم ایجِن در بنادر می‌توانند انرژی قابل‌توجهی تولید کنند. یکی دیگر از صنایع هدف، بخش ساخت‌وساز است. کسب و کارهای این بخش معمولا از ماشین‌آلات کارخانه‌‌‌ای سنگین در یک مکان مشخص استفاده می‌‌‌کنند. آنتونی می‌‌‌گوید: «در این محیط‌‌‌ها، وسایل سنگین با سرعت کم‌کار می‌‌‌کنند و همیشه نیاز به انرژی وجود دارد. به‌‌‌علاوه، این صنایع، منشأ تولید میزان قابل‌توجهی کربن هستند. بنابراین، واقعا لازم است که به این مساله رسیدگی شود”.

روت بر اساس طیف گسترده‌‌‌ای از مدل‌‌‌های تجاری فعالیت می‌‌‌کند و این به ماهیت مشتری و نیازهای خاصش بستگی دارد. اما اصل اساسی این است که مشتری‌‌‌ها پول تکنولوژی را پیش پرداخت می‌‌‌کنند و به مرور زمان که به واسطه انرژی تولید شده، مصرفشان کاهش یافت، می‌توانند هزینه‌‌‌های خود را پس بگیرند.

تجهیزات روت را می‌توان به شبکه برق در محل متصل کرد یا مشتری می‌تواند با آن، باتری‌‌‌ها را شارژ و بعدا در زمان نیاز استفاده کند. در هر صورت، مصرف انرژی‌‌‌های سنتی کاهش خواهد یافت. آنتونی می‌‌‌گوید مشتری‌‌‌ها در عرض دو سال، شاهد بازگشت سرمایه‌گذاریشان خواهند بود. روت یک راه‌حل تمیز و نوآورانه است که نسبت به سایر انرژی‌‌‌های پاک، برتری دارد. مثلا برای تولید انرژی از طریق نور خورشید و باد به فضای بسیار بزرگی برای توربین‌‌‌ها و پنل‌‌‌های خورشیدی نیاز دارید در حالی که تکنولوژی فشرده‌‌‌سازی روت، زیر جاده‌‌‌ها قرار می‌گیرد که قبلا احداث شده‌‌‌اند.

آنتونی می‌‌‌گوید تکنولوژی‌‌‌اش این پتانسیل را دارد که در حوزه نظامی نیز استفاده شود؛ در مواقعی که واحدهای لجستیک، عملیات‌‌‌ خود را در حال حرکت به اجرا در می‌‌‌آورند. به‌‌‌علاوه، در حوزه امدادرسانی بلایا نیز امکان استفاده از آن وجود دارد چرا که در این مواقع، معمولا زیرساخت‌‌‌های انرژی آسیب می‌‌‌بینند و نیاز به زیرساخت جایگزین وجود دارد. اما روت فعلا در مرحله اولیه تبدیل اصل به سود است. با این که حالا تاثیرگذاری این تکنولوژی ثابت شده و یک مرکز نمایش نزدیک به دفتر مرکزی آن نیز مستقر شده که ایده را به نمایش بگذارند، اما تعداد کمی از مشتری‌‌‌ها حاضر شده‌‌‌اند برای این تکنولوژی پول بپردازند. با وجود این آنتونی می‌‌‌گوید که تقاضا برای تکنولوژی روت در سراسر جهان رو به افزایش است. او می‌گوید: «در حال گفت‌‌‌وگو با برخی شرکت‌های بزرگ در اروپا، خاورمیانه و آمریکای شمالی هستیم. پتانسیل بسیار بالاست». به‌‌‌علاوه، بسیاری از شرکت‌ها به واسطه اعتبارنامه‌‌‌های پایداری روت به آن علاقه‌‌‌مند شده‌‌‌اند. آنتونی شرکتش را یک «استارت‌آپ تاثیرگذار» توصیف می‌‌‌کند و می‌‌‌گوید روت، در حال ایجاد تغییر مثبت و تحقق ۱۱ هدف از اهداف توسعه پایداری سازمان ملل است. برای او که تمام سرمایه‌‌‌اش را پای شرکتش گذاشته، عقد قراردادهای بیشتر مانند یک نیروی محرکه خواهد بود. همزمان، تیم توسعه روت در حال بررسی سایر کاربردهای تکنولوژیشان هستند. یکی از اهداف آنها طراحی سیستمی برای برداشت انرژی از خودروهای کوچک‌تر است که با سرعت بالاتر تردد می‌‌‌کنند. به این ترتیب، شرکت می‌تواند تکنولوژی‌‌‌اش را به مکان‌‌‌هایی مثل پارکینگ‌‌‌ها، مراکز خرید و جاده‌‌‌ها نیز ارائه دهد.

این شرکت همچنین در حال گفت‌‌‌وگو با سازمان‌های عملیات کشاورزی ا‌‌‌ست، از جمله یک مزرعه آمریکایی که مالک ۱۰‌هزار گاو شیرده است. آنتونی می‌‌‌گوید: «هر روز، این گاوها را برای شیردهی به مکانی می‌‌‌برند. ما می‌توانیم به همان شکلی که از انرژی کامیون‌‌‌ها استفاده می‌‌‌کنیم از این انرژی نیز بهره ببریم. الکتریسیته تولید شده نیز می‌تواند در مزرعه مورد استفاده قرار گیرد».

اگر بریتانیا و سایر کشورها قصد دارند اهداف جاه‌‌‌طلبانه خود در رابطه با مقابله با تغییرات آب و هوایی را محقق کنند این نوآوری‌‌‌ها حیاتی خواهند بود. در حال حاضر، تمرکز بسیاری از کشورها و شرکت‌ها روی سیستم‌‌‌های انرژی تجدیدپذیر است در حالی که کربن‌‌‌خنثی شدن، نیازمند سرمایه‌گذاری در راه‌حل‌‌‌هایی فراتر از این سیستم‌‌‌هاست؛ راه‌حل‌‌‌هایی مثل روت.

منبع: Forbes