فرصت میلیارد دلاری در غذای حیوانات

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

ویرجینیا امری (Virginia Emery) در حال ایجاد کسب‌و‌کاری با تکیه بر «حشرات» است. او پس از کسب مدرک دکترا در حشره‌شناسی از دانشگاه برکلی، یک‌سال به‌عنوان پژوهشگر در یک شرکت کنترل آفات کار می‌کرد و پیش از اینکه در سال ۲۰۱۵ شرکت بتا‌هچ (Beta Hatch) در سیاتل را تاسیس کند، در تلاش بود تا پشه دنگو (Dengue) را تحت کنترل درآورد. استارت‌آپ بتاهچ کرم‌های خوراکی را پرورش می‌دهد که طی ۹۰ روز به سوسک تبدیل می‌شوند. این حشرات مواد زائد مانند کنجاله کلزا (کنجاله حاصل از روغن‌کشی دانه روغنی کلزا یا canola meal) را که توسط تولیدکنندگان غذا دور ریخته می‌شود، می‌خورند و می‌توانند بدون نور زندگی کنند. امری ۳۰ ساله و تیم او که از پنج کارمند تشکیل شده است، سوسک‌های رشد کرده را منجمد و خشک کرده و به‌عنوان غذای ارگانیک برای ماهی و جوجه بسته‌بندی می‌کنند. همچنین آنها پسماند جانورها را جمع‌آوری می‌کنند و به‌عنوان کود از آن استفاده می‌کنند. در این مصاحبه، او توضیح می‌دهد که چرا تصور می‌کند پرورش حشرات می‌تواند فوق‌العاده باشد.

سوزان آدامز: ایده بتا‌هچ از کجا آمد؟

ویرجینیا امری: پس از چند سال کار در بخش کنترل آفات و تلاش برای کشتن حشرات، دریافتم که پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای پرورش حشرات به‌عنوان یک منبع وجود دارد تا نیاز به تولید پروتئین رفع شود.

آدامز: آیا اکثر مردم نسبت به ایده خوردن حشرات بی‌رغبت نیستند؟

امری: بله اما جوجه‌ها و ماهی‌ها عاشق حشرات هستند و این بخشی طبیعی از رژیم آنهاست. در حوزه آبزیان، نیاز عظیمی به غذای ماهی‌ها وجود دارد که ناپایدار است.

آدامز: چرا غذای ماهی‌ها ناپایدار است؟

امری: چون وعده غذایی آنها از ماهی‌های کوچک تشکیل شده است. این زنجیره غذایی فشرده و غیرقابل‌پیش‌بینی است. حشرات می‌توانند در تمام مدت سال، داخل ساختمان پرورش یابند.

آدامز: چه چیزی شما را به این فکر انداخت که پرورش حشرات می‌تواند سودآور باشد؟

امری: در کشاورزی، هزینه زیادی برای غذا صرف می‌شود. اما غذای ما رایگان بود. برای غذای پروتئینی که تولید می‌کنیم، می‌توانیم در عمده‌فروشی برای هر نیم کیلو ۶ دلار به‌دست آوریم. و در خرده‌فروشی ۱۵ دلار برای هر نیم کیلو کسب می‌کنیم. کود ما ۵ دلار در هر نیم کیلو به فروش می‌رسد.

آدامز: در مورد هزینه‌های دیگر مانند املاک چطور؟

امری: ما در یک فضای اداری ۶۵۰ مترمربعی هستیم که برای حدود هر یک مترمربع ۵۰ سنت می‌پردازیم(البته ما در حال ساخت یک ساختمان ۲۰۰۰ مترمربعی هستیم). اکنون، در حال تولید صدها کیلوگرم کود و غذا در ماه هستیم و هنوز بسیار کمتر از ظرفیت‌مان تولید می‌کنیم. سال بعد بین ۶ و ۱۵ تن پروتئین در ماه تولید خواهیم کرد و می‌توانیم این کار را به‌طور مداوم انجام دهیم. این کار پیشرفتی عظیم در غذای ماهی‌ها است.

آدامز: هزینه‌های استارت‌آپ شما چه بودند و چگونه پول‌تان را افزایش دادید؟

امری: در سال اول، کسب‌و‌کارم را خودم راه انداختم و از طریق دوستان، خانواده و یک وام‌دهنده غیرانتفاعی به نام Craft۳، ۴۷هزار دلار وام دریافت کردم. همچنین ۶۷۰ هزار دلار در آغاز کار از سرمایه‌گذاران فرشته گرفتم.

آدامز: برای ساختمان جدید چه مقدار پول نیاز دارید؟

امری: بین ۲ و ۳ میلیون دلار هزینه خواهد داشت و ما نیاز به این مقدار سرمایه در گردش نیز داریم.

آدامز: آیا هیچ منبع درآمدی دیگری نیز دارید؟

امری: ما بیش از ۵۰۰ هزار دلار در قراردادهای تحقیق و توسعه از منابع دولتی داریم. تنها راه شناخته‌شده برای تجزیه بیولوژیکی پلاستیک در یونولیت در روده یک کرم خوراکی است. این کشف در استنفورد صورت گرفت و ما در حال همکاری با محققان آنجا هستیم. ما از «بنیاد ملی علوم» نیز کمک هزینه دریافت کرده‌ایم.

آدامز: سرمایه‌گذاران تا چه حد پذیرای پیشنهاد شما بودند؟

امری: یک تصور غلط در وال‌استریت و سیلیکون‌ولی وجود دارد که کشاورزی کار آسانی است و تکنولوژی‌محور نیست. ما در حال ثبت اختراع در چندین قطعه تجهیزات خاص برای تولید حشرات هستیم. ما ارزش محسوس تولید می‌کنیم و می‌بینیم که سرمایه‌گذاران آن را تشخیص می‌دهند.

آدامز: چگونه غذا و کود خود را به بازار عرضه می‌کنید؟

امری: در حال حاضر، یک مدل کسب‌و‌کار B-۲-B داریم. بهترین بازاریابی که می‌توانید در کشاورزی انجام دهید این است که نشان دهید محصول شما مفید است. ما در حال آزمایش‌ مواد غذایی در ماهی و ماکیان و آزمایش‌های میدانی با کود روی میوه‌ها، گیاهان و سبزیجات هستیم. ما هیچ ضایعاتی نداریم و این بخش جذاب تولید این حیوانات است.

آدامز: آیا در حال فروش کود به کشاورزان خانگی هستید؟

امری: کود ارگانیک مجاز در ۱۱ فروشگاه در منطقه سیاتل وجود دارد. یک بسته نیم کیلویی ۱۱ دلار قیمت دارد.

آدامز: به نظر شما بتاهچ تا چه حد می‌تواند بزرگ باشد؟

امری: به نظر من ما یک فرصت میلیارد دلاری در اختیار داریم. اکثر افراد تصور نمی‌کنند که غذای ماهی‌ها یا جوجه‌هایی که می‌خورند چیست. غذای حیوانات یک صنعت جهانی ۴۰۰میلیارد دلاری است. ما روی جایگزینی غذای ماهی‌ها تمرکز کرده‌ایم که یک بازار ۱۷ میلیارد دلاری است. بازاری که امروزه به شدت رو به رشد است؛ ما از این فرصت استفاده خواهیم کرد.

منبع: Forbes