منبع: مجله HRM

مترجم: سید حسین علوی لنگرودی

جدیدترین تحقیقات در زمینه مدیریت منابع انسانی و مدیریت بهینه زمان در محیط کار حکایت از آن دارد که روزهای میانی هفته بهترین زمان برای انجام دادن پروژه‌های حساس و کارهای بسیار مهم به حساب می‌آید. برخلاف تصور عامه مردم که اولین روز کاری بعد از تعطیلات را زمانی ایده آل برای کار کردن می‌دانند ثابت شده که میزان تمرکز و تسلط کارکنان و مدیران بر خود و بر کارها در نخستین روز کاری هفته به اندازه روزهای میانی هفته به‌ویژه دومین روز کاری هفته نیست.

بر اساس تحقیقی که اخیرا از حدود۳۰۰ تن از مدیران منابع انسانی شرکت‌های بزرگ آمریکایی به عمل آمده است مشخص شده که ۶۵ درصد آنها، دومین روز کاری هفته را بهترین و مناسب‌ترین روز کاری در طول هفته می‌دانند و با اطمینان اعلام کرده‌اند که کارکنان شرکت‌ها ی متبوع آنها در این روز بالاترین سطح بهره‌وری را از خود بروز می‌دهند. این در حالی است که اغلب مردم فکر می‌کنند که اولین روز کاری بعد از تعطیلات، پربازده‌ترین روز کاری در هفته محسوب می‌شود. در اینجا باید به این نکته کلیدی اشاره کرد که تمرکز فکری افراد و تسلط آنها به کارها در نخستین روز هفته نمی‌تواند کامل و حداکثری باشد، چرا که آنها دو روز را به دور از مسائل کاری صرف تفریح و خوشگذرانی کرده‌اند و در نتیجه از تمرکز کافی و کامل در اولین روز کاری برای انجام پروژه‌های سخت و پیچیده برخوردار نیستند. شبیه همین مساله در آخرین روز کاری هفته نیز رخ می‌دهد و اغلب کارکنان و حتی مدیران به فکر چگونگی گذراندن تعطیلات آخر هفته و آماده شدن برای آن هستند.

تحقیقات نشان داده که بخش عمده‌ای از ساعات کاری در روز اول بعد از تعطیلات در شرکت‌ها و سازمان‌های آمریکایی به بطالت گذرانده می‌شود، چراکه در این ساعات کارکنان بیشتر به ذکر خاطرات یا فکر کردن به کارهایی که در طول تعطیلات آخر هفته انجام داده‌اند می‌پردازند و در نتیجه توجه کافی و کامل به کارشان ندارند، اما در دومین روز کاری هفته تمام حواس‌ها بر روی کار و انجام پروژه‌های حساس متمرکز می‌شود و این اطمینان در افراد وجود دارد که اگر نتوانستند در آن روز کارشان را به پایان برسانند امکان ادامه آن در روزهای بعدی وجود دارد و این یعنی بهترین زمان برای انجام کارهای مهم و حساس.

ساعت 10 تا 12: ساعات طلایی کار

این تحقیقات همچنین نشان داد که ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر دومین روز کاری، ساعت‌های طلایی کار کردن افراد در آمریکا محسوب می‌شود که در این زمان، میزان بهره‌وری و خلاقیت افراد به اوج خود می‌رسد. بر اساس اظهارات ۳۰۰ مدیر منابع انسانی شرکت کننده در تحقیق مجله مدیریت منابع انسانی آمریکا، پربازده‌ترین ساعات کاری در شرکت‌های آمریکایی ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر است. بر اساس یافته‌های این تحقیق رتبه دوم پربازده‌ترین ساعات کاری در شرکت‌ها و سازمان‌ها به ساعت ۲ تا ۴ بعد از ظهر مربوط می‌شود و بعد از ساعت ۴ بعد از ظهر افراد کمترین بهره‌وری و بازدهی را از خود بروز می‌دهند که این مساله در روزهای پایانی هفته به اوج می‌رسد.

پنج توصیه طلایی برای مدیران تازه کار

در اینجا پنج توصیه کلیدی و کاربردی برای مدیرانی که سابقه چندانی در زمینه مدیریت ندارند ذکر شده است که با پیاده سازی درست آنها می‌توان اغلب ساعات و روزهای کاری‌تان را شبیه ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر دومین روز کاری بعد از تعطیلات در هفته کرد:

۱- بیش از حد سرتان را شلوغ نکنید. خیلی از مدیران و کارمندان فکر می‌کنند که پرمشغله بودن و نوشتن لیست‌های طولانی کارهایی که باید انجام دهند به معنای بالا بودن میزان بهره‌وری شان است درحالی‌که چنین نیست و در اغلب موارد به بروز اشتباهات فاحش و خطرناکی منتهی می‌شود. بنابراین بهتر است که ما لیست کارهایی را که در هر روز باید انجام دهیم کوتاه‌تر کرده و آنها را اولویت بندی کنیم و کارهای کمتری را به‌طور کامل انجام دهیم.

۲- همیشه در برنامه‌ریزی‌های خود به بروز مسائل و اتفاقات غیر منتظره فکر کنید. آنچه مسلم است اینکه در دنیای واقعی همه چیز دقیقا آن طوری که ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم پیش نمی‌رود و همیشه مسائل غیرمترقبه‌ای روی می‌دهد که می‌توانند تمام برنامه‌ریزی‌های ما را به هم بزنند. بنابراین در زمان تدوین برنامه‌های روزانه و هفتگی‌تان باید به این مسائل غیرمنتظره توجه داشته باشید و همیشه زمان‌های خالی خاصی را برای جایگزین کردن اوقات تلف شده به خاطر مسائل پیش‌بینی نشده در نظر بگیرید.

۳- بهترین زمان برای کار کردن را بشناسید. هر فردی در ساعات و زمان‌های خاصی به اوج بازدهی و بهره‌وری در کارش می‌رسد که این زمان برای افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین یکی از ضروریات کاری هر مدیر جدیدی در نخستین روزهای مدیریتش می‌تواند شناسایی زمان اوج آمادگی برای مدیریت کردن دیگران باشد.در نقطه مقابل نیز زمان‌هایی برای همه ما وجود دارند که طی آنها تمرکز چندانی نداریم و فقط قادر به انجام کارهای ساده و پیش پا افتاده هستیم. پس لازم است کارهای جانبی مان را به این ساعات منتقل کنیم.

۴- در ساعات طلایی کار یک مدیر هیچ‌کس نباید مزاحم او شود. مدیران تازه کار باید بدانند که در ساعات طلایی و حیاتی کارشان نباید به دیگران اجازه دهند تا مزاحم‌شان شوند حتی اگر آنها بهترین دوستان و همکاران سابق او باشند. خاموش کردن تلفن همراه و چک نکردن ایمیل‌ها در این میان کمک‌کننده هستند.

۵- از نرم‌افزارهای جدید ویژه افزایش بهره‌وری استفاده کنید. اغلب مدیران تازه کار را جوانانی تشکیل می‌دهند که اطلاعات کامل و به روزی از جدیدترین تکنولوژی‌های اطلاعاتی و کامپیوتری دارند. بنابراین به مدیران تازه کار توصیه می‌شود از جدیدترین تکنولوژی‌های مربوط به این حوزه برای افزایش بهره‌وری خود و کارکنانشان استفاده کنند.

alavitarjomeh@gmail.com