گروه فرهنگ و هنر: «همایون شجریان، رضا صادقی، فرزاد فرزین و ۲۱ هنرمند دیگر احتمالا ممنوع‌الکار می‌شوند» این تیتر خبری بود که به فاصله چند ساعت از انتشار،‌ حجم بسیار بزرگی از کاربران فضای مجازی را یک تنه به واکنش‌های شدید وادار کرد و باعث شد تا جامعه موسیقی به یکباره شوک زده شود.

داستان از این قرار بود که یک سایت خبری، مدعی شد که به واسطه نامه‌ای که در اختیار برخی خواننده‌ها قرار گرفته است، همکاری با سایت «رادیو جوان» که یکی از سایت‌های فعال موسیقی در خارج از کشور است، پخش کلیپ در شبکه‌های ماهواره‌ای، برخی تخلفات در کنسرت‌های خارج از کشور و... از جمله دلایل ممنوع‌الکاری تعدادی از خوانندگان ایرانی عنوان شده است.اما انتشار این خبر گمانه‌زنی‌ها درباره علت لغو برخی کنسرت‌های موسیقی را تشدید کرد تا بسیاری از فعالان حوزه موسیقی و رسانه‌ها اظهار کنند که ممنوع‌الکاری برخی خوانندگان علت اصلی لغو کنسرت آنها از ابتدای سال جاری بوده است.

در واقع انتشار این خبر «تاریکخانه» علت‌یابی لغو کنسرت‌ها را برای برخی کارشناسان و مخاطبان موسیقی روشن کرد، اما جالب آنجا است که صحت وسقم خود این خبر تاکنون در هاله‌ای از ابهام است و افزون بر این محرز است که برخی از خوانندگان نام برده شده در این فهرست در ۶ ماه گذشته در کشور کنسرت برگزار کرده‌اند.به هر حال خبر یاد شده درباره ممنوع‌الکاری خوانندگان به همین چند سطر خلاصه نشد و در ادامه فهرست خوانندگانی که مشمول این ممنوعیت شده‌اند را با اعلام علت ممنوع‌الکاری منتشر کرد. براساس این ادعا به گزارش ایسنا فرزاد فرزین، سیروان و زانیار خسروی، رضا صادقی، سعید مدرس، مهدی مدرس، شهرام شکوهی و محسن چاوشی به علت انتشار آثار در سایت «رادیو جوان» یا پخش ویدئو کلیپ‌هایشان در شبکه‌های ماهواره‌ای یا به اتهام هر دو این موارد ممنوع‌الکار شده‌اند. همچنین محسن یگانه به علت آنچه «برخی تخلف‌ها در کنسرت کانادا» اعلام شده است، ممنوع‌الکار شده و افزون بر این اسامی افرادی چون احسان خواجه امیری، علی لهراسبی، گروه چارتار، همایون شجریان، حافظ ناظری و... از دیگر چهره‌هایی هستند که ممنوع‌الکار شده‌اند اما هنوز علت روشنی برای ممنوع‌الکاری آنها اعلام نشده است.این خبر در پایان یادآور شده است که لغو شدن برخی کنسرت‌های تهران و شهرستان این خواننده‌ها در هفته‌های گذشته نیز به دلیل همین ممنوع‌الکاری بوده که به‌صورت مکتوب به آنها ابلاغ شده است و در آن زمان هرگز رسانه‌ای نشد.

واکنش‌ خوانندگان به انتشار غیرقانونی آثار

علی لهراسبی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص شایعات ممنوع‌الکار شدن خواننده‌هایی که آثارشان در این سایت پخش می‌شود، می‌گوید: «من هم خبرها را روی اینترنت دیدم اما واقعیت این است که اصلا نامه‌ای از وزارت ارشاد یا سازمان رسمی دیگری مبنی بر ممنوع‌الکاری به دست من نرسیده است. ضمن اینکه اصلا من کلیپی نداشته‌ام که در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش کنند. سایت رادیوجوان چند کار مرا منتشر کرده بود که وزارت ارشاد به ما گفت باید آنها را بردارند. من هم ایمیل زدم و از این سایت خواستم تا فایل‌های صوتی آثارم را بردارد. در واقع الان هیچ اثری از من روی این سایت نیست. به نظرم اصل خبر مشکل دارد و برای ایجاد یک نوع حساسیت منتشر شده و کذب است.»در همین راستا حافظ ناظری نیز در گفت‌وگویی که با «برنا» انجام داده، گفته است: منبع خبر ممنوع‌الکار شدن خود را نمی‌دانم، روحم هم از چنین مساله‌ای خبر ندارد، من عمل ناهنجاری مرتکب نشده‌ام که مورد بازخواست قرار بگیرم. وی در ادامه اضافه کرد: بدون اجازه و رضایتم بخشی از کلیپ هایم از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود، این مساله را دولت و مجموعه ذی‌صلاح آن یعنی وزارت ارشاد می‌دانند. آهنگساز آلبوم «ناگفته‌ها» اعلام کرد: بعید می‌دانم برای چنین مساله‌ای خواننده‌ها را ممنوع الفعالیت کنند، در ارتباط با خودم می‌توانم این نکته را اعلام کنم که هم در داخل و هم در خارج از کشور غریب هستیم، امیدوارم این مساله‌ای که مطرح شده، به هیچ عنوان رخ ندهد.