سیمای بخش خصوصی در سینما

گروه فرهنگ و هنر: پانزدهمین دوره اهدای جایزه دنیای تصویر به برگزیدگان سینما و تلویزیون ایران در سال ۹۳ که به جشن حافظ معروف است، سه‌شنبه شب با حضور ستارگان سینمای ایران در تالار وزارت کشور برگزار شد. این جشن که مهم‌ترین جشن بخش خصوصی در حوزه سینما و تلویزیون است، تحت تاثیر تشییع پیکر ۱۷۵ غواص مظلومی قرار داشت که به‌تازگی پیکرشان به وطن بازگشته بود و حاضران به این شهدا ادای احترام کردند و بعضی از برگزیدگان روی سن رشادت آنها را ستودند. به همین مناسبت در ابتدای مراسم قطعه «از خون جوانان وطن لاله دمیده» با صدای علیرضا قربانی به همراه کلیپی برای حاضران در تالار وزارت کشور پخش شد.علی معلم مدیر جشن حافظ با ابراز ارادت به این شهدا در ابتدای اجرای جشن گفت:«امروز جوانانی از این وطن تشییع شدند که بار دیگر غرور ملی ایران در اوج خود نمایان شد.» پس از این سخنان مراسم به شکل رسمی آغاز شد و برندگان تندیس حافظ دوره پانزدهم روی صحنه حاضر شدند و لحظات شیرینی را برای حضار رقم زدند. در آغاز برنامه کاراکتر عروسکی «ببعی» با صداپیشگی محمد بحرانی در مجموعه تلویزیونی «کلاه‌قرمزی» به زبان انگلیسی به حاضران خوشامد گفت. سپس بهنوش بختیاری متنی را خواند و در ادامه شعری از حافظ با صدای رضا یزدانی اجرا شد. در ادامه یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مراسم سخنرانی دیبی درباره سینمای ایران در سالی که گذشت بود که به صورت وارونه و با ویدئو کلیپ پخش شد و شوخی‌های با نمکی با اهالی سینمای ایران داشت.

حرف‌های ستارگان روی صحنه

در پانزدهمین دوره جشن حافظ ستارگان برگزیده سینمای ایران وقتی روی سن رفتند حرف‌های بعضا جالبی زدند که در زیر می‌خوانید:

سعید راد: ماه‌هایی را در جبهه بودم ما سرو قامت‌هایی را از دست دادیم که غرور ملی ما از آنها سیراب می‌شود. از تمام حاضران می‌خواهم که بایستند و به خاطر شادی‌ که آنها برای ما مهیا کرده‌اند، دست بزنند.

عادل فردوسی‌پور: خیلی خوشحالم که در این جمع صمیمی حضور دارم. باعث افتخارم است که در این برنامه دیده شدم چون دیده شدن و برنده شدن همیشه لذت‌بخش است.

رامبد جوان (خطاب به فردوسی‌پور): خیلی بد است که به «خندوانه» نمی‌آیی!

مهران رجبی: تندیس حافظ اولین جایزه رسمی من در تهران است. چرا که در جشنواره‌هایی که در شهرستان‌ها برگزار می‌شود همواره جایزه‌هایی را دریافت کردم.

ریما رامین‌فر: به هیچ عنوان قریحه کمدی در وجود من نیست و این جایزه برایم حکم معجزه را دارد اما این معجزه را ممنون محسن تنابنده و سیروس مقدم هستم. همسرم امیر جعفری یکی از این تندیس‌ها را در خانه داشت و من هم همواره علاقه‌مند بودم که یکی از این تندیس‌ها را داشته باشم تا آن را در کنار تندیس همسرم بگذارم.

جمشید مشایخی: برای اینکه ایران بماند عزیزانی جان خود را از دست دادند و رفتند. تا ناموسشان مورد تجاوز بیگانه قرار نگیرد و کسی به خاکشان تعدی نکند همچنین باید بگویم اگر باغبانی نباشد یاس پژمرده می‌شود باغبان کسانی هستند که هنردوست هستند.

شهرام ناظری: بسیار خوشحالم که در اینجا قرار گرفتم به هر حال در کشور ما آنطور که شایسته است چنین برنامه‌هایی برای هنرمندان برگزار نمی‌شود و زمان‌هایی که هنرمندان این چنین کنار هم جمع می‌شوند باید خدا را شکر کرد. گاه با صحنه‌هایی مواجه می‌شویم که برایمان ناامید کننده است اما امشب در این برنامه امیدوار شده‌ام.

بهرام رادان: خوشحالم که بعد از ۱۰ سال در میان شما هستم همچنین نمی‌دانم آیا باید علی معلم را از این به بعد دکتر خطاب کنم یا نه، اما از وی به خاطر اینکه جشن حافظ را سرپا نگه داشته است بسیار ممنونم.

همایون شجریان: خوشحالم که اولین جایزه رسمی خود را از جشن حافظ دریافت می‌کنم. حافظ در زندگی من یک پیام‌آور بوده است و از سهراب پورناظری که در ساخت این آهنگ به شدت به من کمک کرد و آن را ساخت بسیار سپاسگزارم در این آهنگ وی نبوغ بسیار زیادی به‌کار برد.

هنگامه قاضیانی: در برخی مواقع تاریخ اندوه سنگینی را به ما تحمیل می‌کند. کسانی جانشان را دادند تا ایرانی همیشه شاد باشد و ما از تمام آنها ممنونیم.

داریوش ارجمند: این چندمین بار است که برای دریافت تندیس حافظ در این مراسم حاضر می‌شوم اما امشب به‌دلیل حضور همایون شجریان که با پدرش دوستی دیرینه دارم بسیار خوشحال هستم. همایون شجریان با خواندنش به ما ثابت کرد که دیگر غمی نداریم چون پدرش او را در زمینه خوانندگی به اندازه خود ماهر تربیت کرده است.

شبنم مقدمی: بسیار خوشحالم که این تندیس را دریافت می‌کنم؛ چرا که حافظ تاثیر عجیبی در زندگی من داشته است.

پژمان بازغی: به همراه علی معلم زمانی که در فرانسه به‌دلیل حضور در جشنواره کن کنار هم بودیم گفتم هیچ فرش قرمزی فرش قرمز وطنی نمی‌شود.

محسن تنابنده: پیش از این فکر می‌کردم که به‌دلیل بازی در چندین فیلم هنر اندک در وجود ما است اما با خواندن همایون شجریان متوجه شدم که ما هیچ هنری نداریم. همایون شجریان با هنری که به خرج داد کار و کاسبی ما را کساد کرد.

بهروز شعیبی: سریالی به من پیشنهاد شده است که قرار است در آن نقش جوانی جمشید مشایخی را بازی کنم و از همین‌جا از وی اجازه این کار را می‌گیرم و می‌خواهم که کمک کنیم تا تعهد و سلامتی که این استادان در این رشته به ما منتقل کرده‌اند را به درستی حفظ کنیم.

مرضیه برومند: کلیپی را که برای من ساختید شبیه سمفونی مردگان است، لحظه‌ای احساس کردم که مُردم و این تصاویر برای مرگ من در حال پخش است.

مرتضی غفوری: بیش از این به پسرم قول داده بودم که این جایزه را دریافت کنم خوشحالم که به قول خود عمل کردم.

بهروز افخمی: این جایزه حق همسرم مرجان شیرمحمدی است که توانست یک اقتباس خوب را از رمان مورد نظر داشته باشد. این سومین جایزه‌ای است که برای این فیلمنامه می‌گیرم و امشب با خیال راحت اعلام می‌کنم این تندیس حافظ متعلق به مرجان شیرمحمدی است.

مرجان شیرمحمدی: این جایزه بسیار با ارزش است به‌دلیل اینکه جایزه‌ای است که برای قلم دریافت می‌شود.

مجید صالحی: از رضا عطاران بسیار ممنونم که من را به عبدالرضا کاهانی کارگردان فیلم سینمایی «استراحت مطلق‌»‌ معرفی کرد.

امین حیایی: خوشحالم که دوباره توانستم تندیس حافظ را دریافت کنم. همیشه زمانی که فال حافظ می‌گیرم حافظ حالم را می‌گیرد اما مدتی است که این‌گونه نیست. در ضمن قرار است فیلمی را در وصف حافظ که کارگردان آن کامران قدکچیان است بازی کنم و این موضوع را به فال نیک می‌گیرم.

آنا نعمتی: از مجید مصطفوی بسیار سپاسگزارم که من را قانع کرد تا در این نقش بازی کنم. من هم برای اینکه بتوانم آنچه را که شایسته است انجام دهم تمام تلاش خود را به‌کار گرفتم.

برندگان دوره پانزدهم جشن حافظ

بهترین فیلم: ایران برگر/ بهترین کارگردان: حمید نعمت‌الله (آرایش غلیظ)/ بهترین فیلمنامه: بهروز افخمی (آذر، شهدخت، پرویز و دیگران)/ بهترین فیلمبرداری: مرتضی غفوری (چند مترمکعب عشق)/ بهترین موسیقی متن: بهزاد عبدی (متروپل)/ بهترین دستاورد فنی و هنری: حسن زاهدی (ایران برگر)/ بهترین بازیگران مرد: مجید صالحی (استراحت مطلق) و امین حیایی (خانوم)/ بهترین بازیگران زن: گوهر خیراندیش (آذر، شهدخت، پرویز و دیگران) و آنا نعمتی (انار‌های نارس)/ تندیس حافظ جایزه ویژه هیات داوران: رضا عطاران (رد کارپت)/ تندیس حافظ یک عمر فعالیت هنری: مرضیه برومند/ تندیس حافظ فعالیت پربار در حوزه ادبیات سینمایی: امیر پوریا / بهترین ترانه فیلم و سریال: شهرام ناظری (ایران برگر) و همایون شجریان (آرایش غلیظ)/ بهترین مجموعه تلویزیونی:کلاه قرمزی ۹۳/ بهترین کارگردانی مجموعه تلویزیونی: بهروز شعیبی (پرده نشین)/ بهترین فیلمنامه مجموعه تلویزیونی: محسن تنابنده (پایتخت۳)/ بهترین بازیگر مرد درام تلویزیونی: داریوش ارجمند(ستایش۲)/ بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی: مهران رجبی (دردسر‌های عظیم و معراجی‌ها)/ بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی: شبنم مقدمی (مدینه)/ بهترین بازیگر زن کمدی تلویزیونی: ریما رامین‌فر (پایتخت ۳)/ بهترین چهره تلویزیونی: عادل فردوسی‌پور (نود) و رامبد جوان(خندوانه)