موج منفی  روی تلویزیون

گروه فرهنگ و هنر: مهران مدیری همیشه در معرض دید است. کارهایش همواره زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد. او بعد از سال‌ها دوری از تلویزیون با آخرین ساخته‌اش به شبکه سه بازگشت و همین حضور کافی بود تا بتواند توجه مخاطبان و منتقدان را جلب کند. بازگشت مهران مدیری اما با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو شده است. از تغییر اسم مجموعه که «اتاق عمل» بود و شد «مرکز حاشیه» و بعد هم «در حاشیه» گرفته تا سوژه‌ای که برای کار انتخاب کرده و واکنش‌های متفاوتی را به وجود آورده است. با همه این اتفاقات در نهایت قرار شد «در حاشیه» از ششم فروردین برود روی آنتن شبکه سه.

وقتی این خبر اعلام شد موج تازه‌ای علیه مهران مدیری راه افتاد و مخالفان به صراحت خواستند که این کار پخش نشود. در آن مقطع سوال این بود کاری که هنوز پخش نشده چطور با چنین حجمی از انتقادها روبه‌رو شده است؟! حتی دکترحسن هاشمی وزیر بهداشت در روزهایی که خبر پخش این سریال منتشر شد با نوشتن نامه‌ای به محمد سرافراز رئیس رسانه ملی درخواست کرد سریال پخش نشود. هاشمی معتقد بود کار تازه مهران مدیری اعتماد مردم و پزشکان را خدشه‌دار می‌کند.

هرچند مجددا در نامه‌ای توضیح داده شد وزیر بهداشت تنها دغدغه‌های خود را از پخش این سریال مطرح کرده و هیچ درخواستی مبنی بر جلوگیری از پخش این سریال در نامه مذکور مطرح نشده است.

بعد از آن معاون سیما نیز در نامه‌ای در پاسخ به نامه وزیر بهداشت با بیان این مطلب که ‌هرگز نباید در روند اعتلای سلامت اختلالی

پیش بیاید، عنوان کرده بود: یکی از نیازهای جامعه، نشاط و بهجت درونی است.

رسانه ملی براساس وظیفه خود ملزم است که زمینه‌های نشاط و آرامش را با استفاده از زبان طنز، با رعایت و حفظ ارزش‌ها فراهم کند. در استفاده از قالب طنز، مسائل مختلف اجتماعی به صورتی بازگویی می‌شود که «موضوع» مورد توجه قرار گیرد.

مهران مدیری، کارگردان مجموعه طنز «در حاشیه» نیز پیش از این درخصوص این مجموعه بیان کرده بود: طنز و کمدی در ذات خود ماهیت ویژه‌ای دارد و تعبیرهای متفاوتی از آن می‌شود. در نگارش این مجموعه طنز ما در خلق شخصیت‌های داستان سعی کردیم با ظرافت و مهارت خاصی موضوعات را مطرح کنیم تا حساسیت ایجاد نشود.

چهار شخصیت اصلی داستان ما پزشکان این بیمارستان هستند که هر کدام شخصیت ویژه‌ای دارند؛ برای مثال دکتر با وجدان و آرمانگرا، دکتر متخلف و... از شخصیت‌های این سریال هستند. ۳۰ درصد از شخصیت‌های ما در این مجموعه پزشکان و پرستاران متعهد و با وجدان هستند و ما سعی داریم پیام‌های مختلف این مجموعه را در کنار انتقادات مطرح کنیم که با نگاه طنز آمیخته شده است.

«در حاشیه» اما در یک تصمیم ناگهانی در کنداکتور سریال نوروزی شبکه سه قرار گرفت و در شب‌های عید روی آنتن رفت. پس از پخش قسمت‌هایی از این سریال آتش حاشیه‌هایک بار دیگر بالا گرفت و کار به جایی رسید که این روزها یکی از مهم‌ترین خبرهای فرهنگ و هنر کشور را شکل داده است.

قصه طولانی مهران مدیری و دکترها!

جامعه پزشکی از همان ابتدای تولید علیه این سریال طنز موضع‌گیری‌های شدیدی داشت و حتی کار به جایی رسید که اعلام شد هفت هزار پزشک علیه این مجموعه تلویزیونی قصد برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز دارند. در گیر و دار این اعتراض‌ها و انتقادها نکته قابل توجه، این است که مهران مدیری پیش از این هم در سریال‌هایش با پزشکان شوخی کرده بود، اما این واکنش‌ها و هیاهو‌ تنها در مورد «در حاشیه » بالا گرفت.

با مروری بر کارنامه مدیری به سابقه طولانی او در شوخی با پزشکان بر می‌خوریم. از مجموعه «ساعت خوش» تا «مردهزار چهره» و «شوخی کردم».

چند قسمت از مجموعه نوروزی

«مرد هزارچهره» در خانواده یک پزشک و روابط کاری و خانوادگی میان آنها می‌گذشت. خانواده‌ای که تمام اعضایش پزشک بودند و روابط و نگاه سرشار از تعصب این خانواده نسبت به حرفه‌شان در کنار پول‌دوستی و پرداختن به شغل‌هایی فرعی چون بساز و بفروشی در کنار طبابت و اهمیت ندادن به سلامت بیماران از جمله نکاتی بود که مدیری با آنها شوخی کرد. انتقادهایی که در برخی موارد اگر تندتر از «در حاشیه» نباشند، ملایم‌تر هم نیستند.

از «مردهزار چهره» که بگذریم، در مجموعه «شوخی کردم» هم که در شبکه خانگی تولید شد، در تمام قسمت‌ها یک بخش به اتاق عمل و شوخی با جراحان اختصاص داده شده بود. با وجود اینکه برخورد پزشکان با این مجموعه‌ها عادی و به دور از جنجال بود، اما با زمزمه ساخته شدن «در حاشیه» ناگهان واکنش‌ها آغاز شد؛ واکنش‌هایی بی‌سابقه در برابر یک مجموعه طنز، با توجه به پیشینه مدیری در انتقاد از پزشکان شاید بتوان برای این واکنش‌ها علت‌های دیگری جست‌وجو کرد.

اصل ماجراها

پس از پخش قسمت‌های ابتدایی این مجموعه، این بار رئیس کل سازمان نظام پزشکی با انتشار نامه‌ای انتقاد شدیدی نسبت به پخش این مجموعه مطرح کرد. او علاوه‌بر هتاکانه خواندن این مجموعه تلویزیونی اعلام کرد که هفت هزار پزشک در پی کسب مجوز برای تجمع اعتراضی علیه این سریال هستند. بعد از آن نوبت به سخنگوی سازمان نظام پزشکی رسید تا تاکید کند که هفت هزار پزشک آماده تجمع هستند. رضا لاری‌پور در گفت‌و‌گو با «آنا» گفت: ما پرسش داریم چرا نسبت به سایر حرفه‌ها و مشاغل سریال طنز ساخته نمی‌شود و آنان مورد انتقاد قرار نمی‌گیرند؟

وی در واکنش به پخش سریال «در حاشیه» اظهار کرد: در پی رویه نامناسب سازمان صدا و سیما در ۱۸ ماه گذشته نسبت به جامعه پزشکی کشور، سازمان نظام پزشکی طی دعوت اینترنتی از پزشکان کشور خواست در تجمع اعتراض‌آمیز نسبت به این سریال شرکت کنند.

وی گفت: اگر دولت در نظام سلامت دستاورد مثبت و اقدامات چشمگیری انجام داده است و نسبت به آن مانور سنگینی در رسانه‌ها ارائه می‌کند، جز با همت و فداکاری جامعه پزشکی امکان‌پذیر نبوده است؛ درحالی‌که متاسفانه سریال جدید «در حاشیه» مملو از لودگی و غیر منصفانه و فارغ از هرگونه آثار هنری است و این روند باعث تخریب روابط بین جامعه پزشکی و بیماران می‌شود.

لاری‌پور با تاکید بر اینکه بار‌ها از ابتدای دی ماه سال گذشته نسبت به این موضوع تذکر و نامه نگاری شده، ادامه داد: همچنین توضیح داده شد که این موجبات تخریب رابطه بین پزشک و بیمار خواهد شد و حتی بیش از آنکه پزشکان از سریال آسیب ببینند مردم و سلامت آنان متضرر خواهد شد. پس از آن نیز حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت نامه‌ای ارسال کرد که جناب پور محمدی به عنوان معاون سیما پاسخ داد.

سخنگوی سازمان نظام پزشکی افزود: همزمان از اعضای انجمن‌های علمی تخصصی پزشکی دعوت و در سازمان نظام پزشکی جلسه‌ای در این خصوص تشکیل شد و نتیجه‌ این جلسه به رئیس شورای سیاست‌گذاری سیما منعکس شد؛ در ‌نهایت اسم سریال و بخشی از سناریو تغییر کرد و در نامه‌ها موکدا اعلام شد که تصاویر پزشکان غیرمنصفانه و غیرقابل درک از سوی جامعه پزشکی است. در ‌نهایت این سریال آغازگر اعتراضات بسیار زیادی از سوی پزشکان به سازمان نظام پزشکی شد.

لاری‌پور ادامه داد: این رویه صدا وسیما موجبات ناراحتی و آزردگی پزشکان را فراهم کرد. البته ما صبر کردیم که چند قسمت از سریال پخش شود، پس از آن واکنش نشان دهیم که این بار نامه‌ای از سوی رئیس کل سازمان نظام پزشکی دکتر علیرضا زالی به رئیس سازمان صدا وسیما ارسال شد که این سریال نمی‌تواند کمک‌کننده باشد و اثری جز تخریب در رفع مشکلات جاری کشور نخواهد داشت.

در میان این جنجال مدیری در حال فیلمبرداری قسمت‌های هفدهم و هجدهم این کار است. گروه تولید قصد دارند فصل اول را در ۳۰ قسمت به پایان برسانند. این سریال مجموعه‌ای ۹۰ قسمتی است که در ۳ فصل ساخته می‌شود و فصل اول شامل ۳۰ قسمت است، ۳۰ قسمتی که بیشترین دردسرهای سریال از آن است و بعد از این فصل، دیگر پرونده قسمت‌های مربوط به بیمارستان بسته می‌شود و شاید تمام شدن این بخش بتواند از موج انتقادها نسبت به این مجموعه کم کند.