گروه فرهنگ و هنر- پس از برگزاری نه چندان موفق جشنواره تئاتر فجر و انتقادهای بسیار گسترده از سوی فعالان این حوزه، تماشاخانه‌های شهر تهران و بیشتر شهرستان‌ها تلاش کردند تا قهر نسبی مخاطبان تئاتر را به آشتی بدل کنند. اسفندماه سال گذشته تعداد زیادی از نمایش‌های در حال اجرا به علت عدم استقبال مخاطبان و به حد نصاب نرسیدن صندلی‌های پر در آستانه تعطیلی قرار گرفتند و تعداد نمایش‌های موفق در اجرا شاید به تعداد انگشتان یک دست در تهران نمی‌رسید. از همین‌رو مدیران تئاتر و تماشاخانه‌های کشور و به ویژه پایتخت تصمیم گرفته‌اند که سال جدید را با رویکردی متفاوت و با حضور گروه‌های برجسته تئاتر آغاز کنند.
با به پایان رسیدن تعطیلات ۱۵ روزه اول فروردین‌ماه و اجرای تنها دو نمایش «سقراط» و «رابینسون کروزوئه» در تالار وحدت و تماشاخانه باران، از امروز اکثر سالن‌های نمایش با میزبانی از نمایش‌های جدید خود، عملا فصل تازه تئاتر ایران در سال ۱۳۹۴ را آغاز می‌کنند.

رام کردن زن سرکش
مریم کاظمی کارگردان شناخته شده تئاتر از دیروز اجرای نمایش کمدی خانوادگی «رام کردن زن سرکش» نوشته ویلیام شکسپیر را با بازیگران مطرحی همچون؛ حسین محب اهری، کاظم هژیرآزاد، عماد سالکی، میلاد رمضانی ورجاوند و.... در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر آغاز می‌کند. پرده سن برای اجرای این نمایش در ساعت 19 و 30 دقیقه کشیده می‌شود.

فقط به خاطر من
چیستا یثربی دیگر نویسنده و کارگردان شناخته شده تئاتر با جدیدترین نمایش خود که در جشنواره تئاتر فجر اجرا کرد از دوشنبه ۱۷ فروردین، به تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر می‌رود.
مارال مختاری، مسعود خواجه‌وند و الهه ابوطالبی به عنوان بازیگر در این نمایش حضور دارند. ضمن اینکه یاسر شیرزادی موسیقی، ساناز الهی طراح لباس و مسعود توحیدلو دستیار کارگردان و برنامه‌ریز دیگر عوامل اجرایی نمایش هستند.
ساعت اجرای این نمایش نیز ۱۹ و ۳۰ دقیقه است.

پرواز ایکار
محمد حاتمی کارگردان و بازیگر تئاتر نمایشنامه‌ای از نوشته‌های حسین پاکدل با عنوان «پرواز ایکار» را به‌عنوان جدیدترین نمایش خود انتخاب کرده و قرار است آن را با نقش‌آفرینی هنرمندانی همچون؛ بهنوش بختیاری، کوروش تهامی، امیرکاوه آهنین جان، سینا رازانی و... از روز سه‌شنبه ساعت 18، در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه ببرد.

پلیس
شایان افکاری نیز نمایشنامه «پلیس» اثر اسلاومیر مروژک را برای اجرا انتخاب کرده و اجرای این اثر با بازی هنرمندانی همچون؛ خسرو احمدی، پژمان جمشیدی و... از دیروز در تماشاخانه باران آغاز شده است.

این نمایش هر روز در ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه اجرا می‌شود.

پاییز
نمایش پاییز که چندی پیش در خانه هنرمندان به خاطر حاشیه‌هایی پس از یک روز، متوقف و دوباره اجرا شد؛ این بار و از شانزدهم فروردین در تالار شمس اجرا می‌شود.
این نمایش پاییز به کارگردانی و نویسندگی نادر برهانی مرند است. امیر جعفری، ناهید مسلمی، احمد کاوری، شیدا خلیق و علی صالحی بازیگران این نمایش هستند. پاییز در ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه اجرا می‌شود.

کامنت
یوسف باپیری هم جدیدترین اثر نمایشی خود با عنوان «کامنت» نوشته مشترک محمد منعم و بهار کاتوزی را که در جشنواره تئاتر فجر با استقبال مواجه شد از روز شنبه هفته جاری در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه آورده است. بهرام افشاری، ستاره پسیانی، هوتن شکیبا، بهار کاتوزی و نوید محمدزاده بازیگران این نمایش هستند. کامنت ساعت 21 هر شب روی صحنه می‌رود.

دیدومک
تماشاخانه سنگلج از امروز میزبان نمایش «دیدومک» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم گله‌دارزاده است. نمایش تا آخر فروردین ماه هر روز ساعت ۲۰ در این تماشاخانه اجرا می‌شود.
«دیدومک» نمایشی کمدی است که براساس فرهنگ و موسیقی جنوب کشور، داستان عشق یک‌طرفه صیادی جوان را با دختر مهندس پالایشگاه نفت آبادان در شهریورماه گرم و شرجی آبادان روایت می‌کند.

روحوضی‌خوانی- طهرانی‌خوانی
نمایش موزیکال «روحوضی خوانی- طهرانی‌خوانی» به کارگردانی سینا نورایی از روز شنبه اجرای خود را در پلاتو دژاوو آغاز کرد و تا آخر فروردین‌ماه روی صحنه خواهد بود.
این نمایش برگرفته از اجراخوانی‌های اشعار روحوضی تهران قدیم است و از تم نمایشی مرشد و بچه مرشد و تلفیق آن با شیوه نقالی و نیز تلفیق اجرای موسیقی زنده و هم‌آوایی با بازیگر، که خود بازآفرینی اجرا‌های قدیم این گونه نمایشی است استفاده شده است. نمایش «روحوضی‌خوانی- طهرانی‌خوانی» تلاش داشته تا اجراهای قدیمی و اصالت و شخصیت نمایش‌های سیاه‌بازی دهه ۴۰ و ۵۰ را حفظ کند.

اجرای 12 نمایش در دیگر سالن‌های تهران
نمایش «جادوگر کوچولو» به نویسندگی هادی حسنعلی و کارگردانی فریبا دلیری در تالار هنر، نمایش کمدی «کلاه گلف» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا مختاری‌آزادفرد در تالار استاد رکن‌الدین خسروی تماشاخانه سه نقطه، نمایش «خسیس به روایت یک بازپرس» به نویسندگی احسان زیور عالم و کارگردانی آناهیتا قرچه در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی (چهارراه ولیعصر)، نمایش «کاری صورت می‌گیرد» نوشته هاینریش بل با ترجمه علی‌اصغر حداد و کارگردانی مشترک مریم نصیری و اشکان نجاتی در سالن استاد ذوالفقاری فرهنگسرای ارسباران، نمایش «ناراحت» به کارگردانی مشترک فرید یوسفی و الهه عبدی در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان، نمایش «شب بخیر مادر» نوشته مارشا نورمن با ترجمه حمید احیاء و کارگردانی سعید زکی‌زاده در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران و نمایش «در فراق فرهاد» به نویسندگی ناصح کامکاری و کارگردانی علیرضا پاکزاد در تئاتر باربد، نمایش «صندوق بازی غول گندم» به نویسندگی مهدی صفاری‌نژاد و کارگردانی داوود فتحعلی‌بیگی در خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی (قیطریه)، نمایش‌های «پرسونا» به کارگردانی ملیکا رضی در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان و نمایش «هندوانه» به کارگردانی رحیم نوروزی در تئاتر باران، نمایش «عمو نوروز و حاجی فیروز» به نویسندگی و کارگردانی جواد انصافی در تماشاخانه سنگلج و نمایش «تک سرباز» به نویسندگی و کارگردانی عباس عبدالله‌زاده در اداره تئاتر خانه نمایش، از دیگر نمایش‌هایی هستند که اجراهای خود را از امروز و فردا آغار می‌کنند.