گروه فرهنگ‌وهنر: شرایط سینمای ایران در ماه‌های گذشته افق‌های قابل تاملی را ترسیم کرد و وضعیت ناامیدکننده هنر هفتم در سال‌های گذشته تا اندازه‌ای به نقطه مطلوب رسید. امسال فیلم‌های تولیدشده در سینمای ایران توانستند مخاطبان زیادی را با سالن‌ها آشتی بدهند و بسیاری از فیلم‌ها به فروش‌های میلیاردی برسند؛ اتفاقی که پیش‌تر‌ها برای عوامل تولید در سینمای ایران رویایی در دور دست به حساب می‌آمد و تنها گاهی برای بعضی از فیلم‌ها اتفاق می‌افتاد. از بین فیلم‌های زیادی که امسال توانستند نظر مخاطبان را جلب و آنها را ترغیب به حضور در سالن‌ها کنند، کارگردانانی به چشم می‌آیند که با میانگین سنی بسیار پایین‌تری نسبت به همکاران قدیمی‌تر خود به عرصه آمده‌اند و سکان تولید یک اثر را در دست گرفته‌اند. کارگردانانی که از دل نسل تازه از راه رسیده به میدان آمده‌اند و از یکسو با نیازهای فرهنگی همنسلان خود آشنایی کامل دارند و از سویی دیگرنسبت به جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، شناخت نسبی پیدا کرده‌اند. فعالیت دسته‌جمعی کارگردانان جوان از تغییر نسل در سینمای ایران حکایت می کند. تغییر نسلی که احتمالا می‌تواند شرایط مساعد فعلی سینما را به تثبیت برساند و درصد زیادتری از مخاطبان را با سینمای ایران آشتی بدهد. درهمین رابطه نزدیک به ۲۰ فیلم سینمایی که نخستین اثر سینمایی کارگردان خود محسوب می‌شوند، دارای آمادگی برای حضور در سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر هستند. امسال نوبت فیلم اولی‌ها است تا پدیده جشنواره فجر را رقم بزنند. ۱۸ فیلم سینمایی با شرایط کامل برای حضور در بخش فیلم اول جشنواره، آماده هستند و دو فیلم «بوفالو» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی و همچنین «بدون مرز» ساخته امیرحسین عسگری به احتمال زیاد حضور در این بخش را دارا خواهند بود. به این ترتیب نزدیک به ۲۰ فیلم سینمایی برای حضور در بخش فیلم‌های اول جشنواره‌ای آماده شده‌اند این در حالی است که سقف تعیین شده برای فیلم اول، ۱۱ اثر است. یکی از نکات قابل توجه در مورد این فیلم‌ها حضور بازیگران سرشناس سینمای ایران در این تولیدات است، از نیکی کریمی و فاطمه معتمدآریا گرفته تا بهرام رادان و محمدرضا گلزار و صابر ابر و بسیاری از بازیگران مطرح و سرشناس در فیلم‌های کارگردانان تازه‌کار سینمای ایران حضور پیدا کرده‌اند. اغلب کارگردانانی که اسامی آنان در میان فیلم اولی‌های امسال دیده می‌شود، کسانی‌ هستند که سال‌ها سابقه دستیاری در سینما یا ساخت فیلم کوتاه و مستند داشته‌اند و بنابراین تفاوتی جدی بین آنان و گروهی از فیلمسازان که در دوره مدیریت قبلی سینما مجوز کارگردانی دریافت می‌کردند، وجود دارد. در ادامه با نگاهی به جدول فیلم‌هایی که جریان تولید آنها بعد از جشنواره سال قبل آغاز شده و گاه تا همین روزها نیز ادامه یافته است، می‌توان تصویری از بخش فیلم اولی‌های جشنواره پیش رو در اختیار داشت.

تغییر نسل در سینمای ایران