آغاز ماراتن مستندسازان در تهران

گروه فرهنگ‌وهنر: رقابت ۱۱۸ فیلم مستند بخش ملی و ۳۰ مستند بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره بین‌المللی سینما‌حقیقت از امروز (یکشنبه) نهم آذر‌ماه در سینما فلسطین و سینما سپیده آغاز می‌شود و علاقه‌مندان سینمای مستند می‌توانند به مدت هفت روز، به تماشای ۲۸۷ منتخب بخش‌های رقابتی و جنبی جشنواره بنشینند. جشنواره سینماحقیقت با دو فیلم «عیّار مشروطه» محمود یارمحمدلو و «میراث مجید» مصطفی آتشمرد افتتاح می‌شود. این دو مستند از ساعت ۹:۳۰ امروز در سالن شماره دو سینما فلسطین روی پرده می‌روند. در این دوره از جشنواره، انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران فیلم‌های ارائه شده را داوری خواهد کرد و ۱۸منتقد و نویسنده، بهترین‌های شش بخش رقابتی این جشنواره را انتخاب خواهند کرد.

همچنین امسال جایزه شهید آوینی که مختص فیلم‌های مستند حوزه مقاومت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است، به‌عنوان بخش ویژه هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» برگزار می‌شود و در آیین اختتامیه این رویداد، از سه مستندساز برگزیده این بخش تقدیر به‌عمل خواهد آمد. در این دوره، فیلم‌های بخش «مستند شهر» هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، در خانه- موزه استاد عزت‌الله انتظامی به نمایش در می‌آیند.

در این بخش ویژه که با مشارکت سازمان زیباسازی شهرداری تهران برپا شده، ۱۳ فیلم مستند پذیرفته شده‌اند تا در ایام برپایی جشنواره سینماحقیقت در سالن شماره ۳ سینما فلسطین روی پرده رفته و همزمان در خانه- موزه استاد انتظامی هم به نمایش عمومی درآیند. در آیین پایانی جشنواره هم سه جایزه به بهترین فیلم، کارگردان و پژوهش در زمینه مسائل شهر تهران اهدا خواهد شد.