کشف 60 هزار  مخاطب خاص در سینما

گروه فرهنگ وهنر: تعریف گروه «هنر‌و‌تجربه» از سوی سازمان سینمایی برای اکران فیلم‌هایی که احتمال می‌رود از مخاطبان کمتری برخوردار باشند راه تازه‌ای برای درآمدزایی هنر هفتم شکل داده است. حدود ۴۰ روز از آغاز فعالیت این گروه سینمایی می‌گذرد و در این مدت حدود ۲۵ فیلم سینمایی، مستند و کوتاه ایرانی و خارجی در ۵ سینمای تهران و مشهد اکران شده است. برای فیلم‌های اکران شده مراسمی با حضور عوامل آنان برگزار شده است و براساس اعلام امیرحسین علم‌الهدی دبیر گروه «هنر و تجربه»، تعداد مخاطبان فیلم‌های این گروه در طول ٣٥روز نمایش یعنی از ١٣مهر که کارش را آغاز کرده تا ٢٢آبان بالغ بر ٦٠ هزار مخاطب بوده است.

علم‌الهدی، عضو و دبیر شورای سیاست‌گذاری گروه سینمایی هنر و تجربه درباره اینکه چرا آمار فروش این گروه تا امروز اعلام نشده معتقد است اعلام فروش فیلم‌ها از ضروریات اطلاع‌رسانی سینمای هنر و تجربه نیست بلکه مهم‌ترین بحث، تقویت دیده شدن فیلم‌ها واطلاع‌رسانی اکران آنها است.

این مدیر سینمایی می‌گوید قراری که با فیلمسازان گذاشتیم این بود که فروش فیلم‌ها را بعد از یک دوره اکران ٣ماهه اعلام کنیم نه همانند سینمای اکران در پایان یا آغاز هفته‌ها. چرا که در سینمای اکران یک فیلم در طول روز حداقل ١٠٠ سانس نمایش را به خود اختصاص می‌دهد اما در گروه هنر و تجربه نمایش یک فیلم نهایتا به ٢٠ تا ١٠٠ سانس در یک ماه می‌رسد.

علم‌الهدی درباره میزان مخاطب این گروه در یک ماه اخیر می‌گوید: «تعداد مخاطبان سینمای هنر و تجربه در طول ٣٥ روز نمایش بالغ بر ٦٠ هزار مخاطب بوده است و تعداد کل سانس‌هایی که به نمایش فیلم‌های این گروه اختصاص داده شده است ٩٠٣ سانس بوده که از این میان تعداد ٧١٠ سانس، موظفی سینماها بوده است و تعداد ۱۹۳ سانس نمایش فیلم هم به‌صورت فوق‌العاده و خارج از تعهد سینماها انجام شده است.

این مدیر سینمایی معتقد است که اشغال ضریب نزدیک به ٦٠ تا ٦٥ درصد بهره‌وری در این مدت فراتر از انتظاربوده است و فروش ٣٥٠ میلیون تومانی این گروه در مدتی که از تولد آن می‌گذرد نشان از هدف‌گذاری درست شورای سیاستگذاری دارد.

براساس حرف‌های امیرحسین علم الهدی که با «ایسنا» گفت‌وگو کرده است کل هزینه این طرح بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان بوده است، یعنی بودجه یک فیلم متوسط در سینمای ایران.

مدیر این گروه معتقد است که سینمای مستقل راه خودش را ادامه خواهد داد و این طرح به معنای دولتی کردن یا تحدید سینمای مستقل نیست. سینمای مستقل عمدتا به معنای مواجهه و تضاد با تعریف رسمی حاکمیت از سینما نیست بلکه این سینما به معنای رایج خود نگاه دارد و به تضارب آرا و افزایش گفتمان سینمایی در راستای حفظ منافع ملی نیز توجه جدی می‌کند.

دبیر گروه هنر و تجربه با پیش‌بینی استفاده از ظرفیت کامل نمایش در این گروه از سوی اهالی سینمای ایران می‌گوید که با توجه به تعداد سانس‌های تعلق گرفته در این گروه به فیلم‌ها که حداکثر ١٠٠ تا ١٣٠ سانس است فروش کامل یک فیلم در طول یک‌ماه به ١٠٠ میلیون تومان می‌رسد و چنانچه فیلمی بتواند تا پایان اکران درحدود ٣تا ٤ماه بر پرده سینماها باقی بماند و ضریب

٦٠ درصدی معمول سینماها را اشغال کند حدود ٢٥٠ میلیون تومان درآمد کسب می‌کند که البته این اتفاق با نگاهی کاملا خوش‌بینانه و صددرصدی است. این مدیر سینمایی اضافه می‌کند که ساخت یک فیلم با حداقل هزینه در سال ٩٣در قد و قواره هنر و تجربه کمتر از چند صد میلیون تومان نیست و به همین دلیل رانتی نمی‌تواند شامل این نوع سینما از نظر برگشت سرمایه وجود داشته باشد. او می‌گوید که سینمای هنر و تجربه همان سینمای معلمی است و در نتیجه کسانی که بخواهند از راه معلمی و تدریس از رانت‌های آنچنانی استفاده کنند به خطا آمده‌اند و اهدافشان را باید در جای دیگری دنبال کنند.جایی که سینما با میلیاردها تومان سر و کار دارد نه اینکه اعدادش به ۱۰ میلیون یا نهایتا

صد میلیون تومان می‌رسد.