ناصر تقوایی:من خانه‌نشین نیستم

مراسم بزرگداشت ناصر تقوایی عصر پنجشنبه در خانه هنرمندان برگزار شد و به همراه ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی، سعید پور صمیمی، مرضیه وفا مهر و مجید سرسنگی سخنانی را درباره کارگردان فیلم « ناخدا خورشید» بیان کردند.

پورصمیمی: روح تقوایی زوایای بسیاری دارد

سعید پورصمیمی بازیگر فیلم ناخدا خورشید در این مراسم با بیان اینکه صحبت کردن درباره تقوایی سخت است، گفت: او از نظر روحی زوایای بسیاری دارد بنابراین سخن گفتن درباره او دشوار است. بازیگر فیلم سینمایی یه حبه قند ادامه داد: باید بعضی‌ها را پیدا کرد و به آنها تبریک گفت زیرا خوب توانستند تقوایی را خانه‌نشین کنند. پورصمیمی با طرح این پرسش که چرا باید در دو دهه اخیر جای تقوایی در سینما خالی باشد، گفت: این یک‌جور نخبه‌کشی است و به نظرم فراتر از نخبه‌کشی، خودکشی است، چراکه ناصر تقوایی همیشه ناصر تقوایی است.

تقوایی: ادبیات ما اوضاعش از سینما بدتر است

ناصر تقوایی نیز در ادامه این مراسم گفت: دوستان درباره من سخن‌های بسیاری گفتند، اما باید این توضیح را بدهم که کسی مرا ممنوع‌الکار نکرده بلکه در فضای فرهنگی ما جایی نیست که بخواهی راحت کار کنی.

وی ادامه داد: آیا کیمیایی فیلم‌هایی که ساخته در حد و اندازه خودش بوده؟ جامعه تصوری از ما دارد که باید خوب حرکت کنیم و این تصوری است که ما به جامعه داده‌ایم.تقوایی تاکید کرد: برخی هنرمندان همانند نقاش‌ها، خوش شانس هستند که می‌توانند به تنهایی کار کنند و اگر در ایران نتوانند کار کنند آثارشان در دنیا دیده می‌شود اما در سینما و ادبیات این‌طور نیست. کارگردان فیلم کاغذ بی خط گفت: من آن‌طور که به نظر می‌رسد بیکار نیستم و در هر هفته سه روز سینما تدریس می‌کنم و تلاش می‌کنم اوضاع فیلمنامه‌نویسی ایران را سر و سامان بدهم. تقوایی ادامه داد: اینکه فیلمنامه داستان نیست و با داستان تفاوت دارد از بحث‌هایی است که باید در سینمای ما جا بیفتد. همه فیلمنامه‌هایی که تهیه‌کنندگان ما خوانده‌اند خوب است که اما چرا در پرده سینما آن‌طور که باید از آب در نمی‌آید؟ مشکل اینجا است که داستان باید فیلمنامه و بعد در پرده سینما اجرا شود. کارگردان فیلم کاغذ بی خط با تاکید بر اینکه بیکار نیست و تاکنون ۱۵ مستند، ۴ فیلم کوتاه داستانی، ۷ فیلم بلند و یک سریال ساخته گفت: در حوزه مستند معتقدم به‌دلیل پیشرفت تکنولوژی ما عقب هستیم، چراکه ابزارهایی تولید شده که می‌توان زیر صدها متر آب تصویر برداری کرد و مستندهای جذابی ساخت. تقوایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ادبیات اشاره کرد و توضیح داد: ادبیات امروز برای من به عنوان گریزگاه نبوده که هروقت نتوانستم فیلم بسازم به سراغش بروم اما اکنون وضعیت ادبیات ما بسیار خراب‌تر از سینما است. تقوایی تصریح کرد: در ادبیات نمی‌توان واژه را عوض کرد زیرا سطرها به هم مرتبط هستند بنابراین هنر مدرن دیگر هنر روایت نیست، بلکه هنر ساختار است و در ساختار جذابیت در شیوه روایت اهمیت پیدا می‌کند. وی گفت: این حرف‌هایی بود که مدت‌ها می‌خواستم بگویم اما از گفتن آن پرهیز داشتم، بنابراین وزارت ارشاد باید در این زمینه نظارت بیشتری داشته باشد و با دقت به بررسی این موضوع‌ها بپردازد؛ چرا که ما در رستاخیز فرهنگی به سر می‌بریم.

این کارگردان خاطرنشان‌کرد: سینما از خود زندگی واقعی‌تر است و آن جنبه‌ای از زندگی که نمی‌شود نوشت در سینما قابل رویت است، بنابراین تا زمانی که نگاه‌ها به سانسور تغییر نکند، فیلمی نمی‌سازم.تقوایی گفت: هر اثر هنری مانند سنگی است که یک کودک پرتاب می‌کند هرجا آن سنگ فرود آید برد آن اثر است و ظاهرا آثار من هنوز فرود نیامده‌اند.

اگر او فیلم می‌ساخت ما تنها نمی‌ماندیم

مسعود کیمیایی در این مراسم با اشاره به اینکه ناصر تقوایی به ما یاد داد باید در کار طاقت داشت، گفت: ‌ای کاش مانند تقوایی، فیلم نمی‌ساختم. مسعود کیمیایی با بیان اینکه من همیشه مخالف بودم که چرا ناصر فیلم نمی‌سازد یادآور شد: ناصر تقوایی یک دوست، محرم و یک سختی کشیده کامل است. او اگر فیلم می‌ساخت ما تنها نمی‌ماندیم و رشادتی به ما می‌داد. کارگردان فیلم سینمایی حکم ادامه داد: ما از دوره‌ای نمی‌آییم که فیلم روی موبایل ببینیم یا در اتومبیل. ما در سینما جدی هستیم و هر حرفی بزنیم برایمان اهمیت دارد. ناصر تقوایی با ادبیات، فیلم کوتاه و مستند تلاش کرد و هرآنچه خلق کرد از شاهکارهای حوزه‌های خودش بود. با بیان اینکه تقوایی وجودش طاقت است، گفت: او به ما یاد داد طاقتش پسندیده است.

ناصر تقوایی:من خانه‌نشین نیستم