شصت‌و‌هفتمین جشنواره فیلم کن شنبه شب با اعطای جایزه نخل طلا به فیلم «خواب زمستانی»، ساخته نوری بیلگه جیلان، کارگردان سرشناس ترکیه به کار خود پایان داد. به گزارش «ایسنا» درحالی که بخش رقابتی جشنواره کن امسال شاهد رقابت چهره‌های نامداری چون ژان لوک گدار، برادران داردن، مایک لی، کن لوچ و دیوید کراننبرگ بود، اما این نوری بیلگه جیلان بود که نخل طلا را برای سینمای ترکیه به ارمغان آورد.نوری بیلگه جیلان جایزه نخل طلا را به کارگران معدنچی «سوما» و جوانانی که جانشان را در اعتراضات از دست دادند، تقدیم کرد. کوئنتین تارانتینو و اما تورمن که برای گرامیداشت بیستمین سال ساخته شدن «داستان‌های عامه پسند» در کن حضور داشتند، نام برنده این جایزه را اعلام کردند. این فیلم داستانی اخلاقی از یک ازدواج است و هالوک بیلگینر، ملیسا سوزن و دامت آکبگ در آن ایفای نقش کرده‌اند. بیلگه جیلان که در سال 2011 جایزه‌ «کالسکه‌ طلایی» جشنواره‌ کن را به پاس یک عمر دستاورد سینمایی دریافت کرد، در سال 2009 عضو هیات‌داوران بخش بین‌الملل این جشنواره بود.او در سال 2008 با فیلم «سه ‌میمون» بهترین کارگردان کن شد، در سال 2006 جایزه‌ فیپرشی کن را گرفت و در سال 2003 جایزه‌ بزرگ هیات داوران جشنواره‌ کن را به‌دست آورد. به گزارش بی‌بی‌سی، جایزه بزرگ جشنواره کن که دومین جایزه معتبر این جشنواره پس از نخل طلا به شمار می‌رود، به فیلم «شگفتی‌ها» ساخته آلیس روراچر، سینماگر زن ایتالیایی رسید. جایزه هیات داوران نیز به طور مشترک به دو فیلم «مامی»، ساخته خاویر دولان و «خداحافظ زبان» ساخته ژان لوک‌گدار رسید. جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن 2014 به بنت میلر برای فیلم «شکارچی روباه» رسید. جولین مور که در مراسم حضور نداشت، برنده جایزه بهترین بازیگر زن برای فیلم دیوید کراننبرگ با نام «نقشه ستاره‌ها» شد. همچنین تیموتی اسپال، بازیگر فیلم «آقای ترنر»، ساخته مایک لی برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد. آندری زویاگینتسف و اولگ نگین برای نگارش فیلمنامه «لویاتان» جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کردند. همچنین جایزه دوربین طلا که به بهترین فیلم اول یک کارگردان اهدا می‌شود، به فیلم «دختر اهل مهمانی» نوشته و ساخته ماری اماچوکلی و ساموئل تیس اهدا شد.
با توجه به این که امسال آخرین سال ریاست ژیل ژاکوب ۸۴ ساله بر جشنواره کن بود، در مراسم اختتامیه تشکر ویژه‌ای از او به عمل آمد و حاضران دقایقی ایستادند و او را تشویق کردند. ژاکوب که از سال ۲۰۰۱ ریاست جشنواره کن را بر عهده داشت، سال آینده جای خود را به پی‌یر لسکور، رئیس سابق کانال پلوس فرانسه می ‌دهد.


کارگردان برنده نخل طلا: از توجهی که به «خواب زمستانی» شد تعجب می‌کنم
نوری بیلگه جیلان، کارگردان مطرح ترکیه‌ای که امسال جایزه نخل طلای کن را با فیلم «خواب زمستانی» تصاحب کرد‌، اقرار می‌کند از مورد توجه قرار گرفتن این فیلم ۱۹۶ دقیقه‌ای شگفت‌زده شده است. «نوری بیلگه جیلان» برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره کن با فیلم «خواب زمستانی» است که بر خلاف اغلب پیش‌بینی‌ها جایزه معتبر نخل طلای شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن را به ویترین افتخارات خود اضافه کرد. نوری بیلگه جیلان معتقد است فیلم «خواب زمستانی» با بازخوردهای مناسبی فراتر از انتظارش مواجه شده است، چرا که مدت زمان این فیلم ۱۹۶ دقیقه‌ای چالش‌برانگیز است. وی نقطه آغاز شکل‌گیری فیلم «خواب زمستانی» را سه داستان کوتاه از آنتوان چخوف معرفی می‌کند که البته چیزهای زیادی به آن افزوده یا از آن کم شده است.


لیلا حاتمی و حکایت یک لباس 180 ساله
لیلا حاتمی و سایر اعضای هیات داوران بخش رقابتی پس از پایان مراسم اختتامیه جشنواره کن در یک نشست مطبوعاتی مقابل نمایندگان رسانه‌ها نشستند. لیلا حاتمی در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: بهترین راه برای تماشای فیلم‌ها، حضور به عنوان عضوی از هیات داوران است. نیازی نیست که دوباره بگویم من در میان کسانی بودم که سینما را به خوبی می‌شناسند و فیلم‌ها را با لذت قضاوت می‌کنند.نکته جالب دیگری درباره حضور لیلا حاتمی به عنوان عضو هیات داوری فستیوال کن لباسی بود که او در مراسم فرش قرمز فستیوال به تن کرد که ۱۸۰ سال قدمت دارد. مهرنوش شاه‌حسینی طراح این لباس در شرح ماجرای انتخاب این لباس گفت: از این کت‌ودامن تا به امروز فقط یک‌بار استفاده شده و پس از آن در صندوقچه‌ شخصی و خانوادگی‌مان نگهداری می‌شد، مادرم فقط به‌خاطر ارادتی که به «لیلا حاتمی» و خانواده‌ او دارد، حاضر شد این لباس را در اختیار ما قرار دهد. خانم حاتمی برای این لباس ارزش زیادی قائل شد و بسیار خوشحال بود که در این مراسم بین‌المللی، سهمی در معرفی فرهنگ و یکی از هنرهای اصیل ایرانی دارد.