«گذشته» ناکام
فهرست اولیه 9 فیلم نامزد جایزه اسکار خارجی سال 2014 در حالی اعلام شد که علاوه‌بر فیلم ‌«گذشته» که کارشناسان شانس زیادی برای حضور آن در جمع نامزدهای اولیه و حتی پنج فیلم نهایی قایل شده بودند،‌ فیلم‌هایی چون «بیت‌اللحم‌» از سرزمین‌های اشغالی، «گلوریا‌» از شیلی و «وجده» از عربستان نیز از دیگر ناکامانی محسوب می‌شوند که امید فراوانی برای حضور در بین فیلم‌های انتخابی آکادمی داشتند.
به گزارش اسکرین دیلی، ۹ اثر منتخب در حالی از میان ۷۶ فیلم معرفی شده به آکادمی اسکار گزینش شده‌اند که در میان تعجب فیلم «وجده» از عربستان و «گذشته» از ایران جایی در میان نامزدها ندارند.
براین اساس فیلم‌های «سقوط دایره شکسته» از بلژیک ساخته فیلیکس فن گرونینگن، «یک اپیزود از زندگی ایرون پیکر» ساخته دانیس تانوویچ، «تصویر گمشده» از کامبوج ساخته ریتی پان،‌ «شکار» از دانمارک ساخته توماس وینتربرگ، «دو زندگی» از آلمان ساخته جورج ماس، «یادداشت» از مجارستان ساخته جانوس ساز، «زیبایی بزرگ» از ایتالیا ساخته پائولو سورنتینو و «عمر» از فلسطین ساخته هانی ابو اسعد نامزدهای اولیه جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی هستند. همچنین نشریه سینمایی هالیوود ریپورتر از کنار گذاشتن فیلم «گذشته» از جمع ۹ نامزد اولیه اسکار بهترین فیلم خارجی انتقاد کرد.
نشریه هالیوود ریپورتر در گزارشی در این‌باره می‌نویسد: اعضای آکادمی اسکار پس از انتخاب ۶ فیلم از میان ۷۶ فیلم واجد شرایط برای حضور در بخش بهترین فیلم خارجی این ۶ فیلم را به اعضای کمیته اجرایی بخش بهترین فیلم خارجی معرفی می‌کنند که متشکل از مارک جانسون (تهیه‌کننده فیلم «مرد بارانی»)، یان یرکسا‌، جان بیلی‌، مایکل مان‌، کارگردان سرشناس آمریکایی و مارگری سیمکین است و این کمیته نیز با بررسی مجدد فیلم‌ها سه فیلم دیگر را که از نظر آنها لایق حضور در بخش بهترین فیلم خارجی هستند به این فهرست اضافه می‌کنند.
نکته جالب توجه اینکه فیلم تحسین‌شده «گذشته» که در جشنواره کن جایزه بهترین فیلم معنوی و بهترین بازیگر زن را به دست آورد، در میان سه فیلم اضافه شده از سوی کمیته اجرایی بخش بهترین فیلم خارجی قرار نگرفته است؛ موضوعی که برای فیلم‌های دیگری چون «گلوریا‌»، «وجده»، «مترومانیلا»،‌ «بازگشت به ۱۹۴۲» و «راکت» نیز صادق است.
مایکل بارکر، رییس کمپانی سونی پیکچرز کلاسیک در این‌باره گفت: بسیاری از جمله خودم فیلم «گذشته» را اصلی‌ترین گزینه برای انتخاب در میان فهرست ۹ فیلم بهترین فیلم خارجی محسوب می‌کردند، اما این بخش از آکادمی همواره و به‌ویژه در سال‌های اخیر با شگفتی‌هایی همراه بوده است که برخی از آنها مطابق با میل و برخی نیز برخلاف میل ما بوده است.
کمیته ویژه‌ای در آکادمی اسکار طی روزهای دهم تا دوازدهم ژانویه سال آینده طی سه روز اقدام به بازبینی فیلم‌های منتخب خواهند کرد تا در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی شوند. مراسم اعطای جوایز اسکار ۲۰۱۴ روز دوم مارس در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.