فیلم «گذشته» از روز جمعه (20 دسامبر) در سینماهای لس‌آنجلس و نیویورک اکران خواهد شد و اصغر فرهادی که بار دیگر نامزد جایزه گلدن گلاب شده، در گفت‌وگو با شبکه CBS آمریکا، آرزو کرده است روزی همه ایرانی‌های موفق در خارج از کشور، به میهن بازگردند که این یک اتفاق بزرگ خواهد بود و همچنین از تصویری که از ایرانی‌ها ساخته خوشحال است.
به گزارش «ایسنا»، اصغر فرهادی در این مصاحبه بار دیگر از علاقه قلبی‌اش به مردم ایران سخن گفت، از خوشحالی‌اش برای تحقق آرزوی اسکاری مردم، از تبعیض قایل نشدن میان شخصیت‌های فیلمش، اینکه نمی‌خواهد سفیر فرهنگی ایران باشد و اینکه مادامی‌ که ناآگاهی در میان باشد، بی‌عدالتی هم خواهد بود.
فرهادی ابتدای کلام درباره «گذشته» و ایده ساخت فیلم صحبت کرد و گفت: قبل از اینکه شروع به نوشتن داستان کنم، تقریبا همه از نگرانی‌هایشان در این‌باره به من می‌گفتند. به همین دلیل همراه با خانواده‌ام به فرانسه رفتیم و دو سال آنجا زندگی کردیم و کم‌کم راهی برای رفع این نگرانی‌ها پیدا کردیم. اول که به فرانسه رفتیم، به دنبال تفاوت‌های میان فرهنگ دو کشور بودم، اما این اشتباه بود؛ من به دنبال شباهت‌های فرهنگی رفتم و اساس داستانم را بر مبنای شباهت‌های دو نفر از نقاط مختلف جهان گذاشتم.
او درباره موفقیت جدایی در سطح جهان نیز گفت: «یکی از مسوولان جشنواره برلین به ایران آمد تا فیلم را ببیند. اما به او گفتم من حتی برای فیلم زیرنویس آماده نکرده‌ام و گمان نمی‌کنم به کار جشنواره شما بیاید. اما او به همراه یک مترجم در دفتر من «جدایی» را تماشا کرد و بعد گفت این فیلم بسیار عالی است و آن را می‌خواهیم. آنجا بود که فهمیدم این تفاوت‌ها نیست که موجب جذب تماشاگر می‌شود، بلکه شباهت‌ها است که به دل آنها می‌نشیند.»