همیشه کتاب‌هایی بوده‌اند که نامشان در فهرست آثار ممنوعه قرار می‌گیرد و چه بسا خواننده را برای دستیابی به آن تشنه‌تر می‌کند. اما در این فهرست سیاه کتاب‌هایی هم به چشم می‌خورند که سانسور شدن آنها تعجب همگان را برمی‌انگیزد.
به گزارش «ایسنا» در این گزارش به ۱۱ کتابی اشاره می‌کنیم که هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد توزیع‌شان در آمریکا ممنوع‌ شود:

فرهنگ واژگان وبسترز و هریتیج
مریام وبسترز و هریتیج دو کتاب مرجعی هستند که توزیع آنها در چند مدرسه‌ آمریکایی ممنوع اعلام شد. دبستانی در کالیفرنیا علت این ممنوعیت را اشاره به مسائل و اصطلاحاتی عنوان کرد که برای گروه سنی دانش‌آموزان آن مدرسه نامناسب بود.

خوشه‌های خشم
تصورش را کنید که خوشه‌های خشم، یکی از ۱۰۰ کتابی که مطالعه‌ آن به همگان توصیه شده،‌ در فهرست کتاب‌های ممنوعه‌ آمریکا است. علت اعمال محدودیت برای مطالعه‌ شاهکار تاریخی جان اشتاین‌بک‌، دربرداشتن مطالب زننده و البته ارائه‌ تصویری تاریک از شرایط کشور آمریکا در آن زمان عنوان شده است.

دلبر و آبی‌ترین چشم
تونی موریسون، نویسنده برنده‌ نوبل ادبیات، دو شاهکار معروف عمرش را با وجود ممنوع اعلام شدن آنها به خوانندگان آمریکایی عرضه کرد. این مبارزه همچنان ادامه دارد، اما استفاده از زبان زننده و خشونت بیش از حد در آبی‌ترین چشم‌ و دلبر به عنوان دلایل ممنوعیت توزیع این رمان‌ها اعلام شده است. او اولین زن سیاهپوست آمریکایی است که جایزه نوبل را دریافت کرده‌ است.

جادوگران و جیمز و هلوی غول‌پیکر
رولد دال دیگر نویسنده‌ سرشناسی است که مشهورترین آثارش در فهرست سیاه ادبیات آمریکا قرار دارد. در این مورد هم، اشاره به مسائل غیراخلاقی و همچنین بی‌ارزش جلوه دادن زندگی یک کودک بهانه بوده است. دال داستان و فیلم‌نامه‌نویس اهل ولز و از مشهورترین نویسنده‌های انگلیسی است که در دهه ۱۹۴۰ به شهرت رسید. مهم‌ترین آثار او چارلی و کارخانه شکلات‌سازی، ماتیلدا و داستان‌های چشم‌نداشتنی است. بیشتر آثار رولد دال تبدیل به فیلم سینمایی شده‌اند.
زنان کوچک
زنان کوچک نامی است که وقتی در این فهرست به آن برمی‌خورید واکنشی غیر از شگفت‌زدگی از خود نشان نمی‌دهید؛ داستانی که همه نوجوانان به ویژه دختران با آن خاطره دارند و با شخصیت‌هایش همزادپنداری کرده‌اند. اما این رمان هم از این قاعده مستثنی نمانده است. علت این سانسور ازدواج قوی‌ترین شخصیت زن داستان با مردی خسته‌کننده است که فاصله‌ سنی بسیاری با او دارد. برخی بر این عقیده‌اند که این موضوع چندان به مذاق فمینیست‌های آمریکایی خوش نیامده است.
وداع با اسلحه و زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند؟
زمانه تغییر کرده، اما در گذشته نام وداع با اسلحه ارنست همینگوی به علت دربرداشتن مطالب غیراخلاقی و دیگر شاهکار وی، زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند به دلیل تصویر کردن مفاهیم ضدکمونیستی در لیست سیاه دیده می‌شد. خالق پیرمرد و دریا رمان وداع با اسحه را در سال ۱۹۲۹ و زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند؟ را ۱۱ سال پس از آن منتشر کرد. زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند؟ روایت داستان رابرت جوردن - سرباز آمریکایی - است که به عنوان متخصص مواد منفجره وظیفه دارد پلی را که بر سر راه دشمن قرار دارد، منفجر کند.

نوری در اتاق زیرشیروانی
شل سیلورشتاین که همه کودکان و بزرگسالان او را با نام مستعار عمو شلبی می‌شناسند‌، خالق داستان‌ها و اشعاری است که از فرط لطافت و صمیمیت، خواننده یادش می‌رود مردی تنومند با چهره‌ای جدی آنها را سروده است. اما تدریس یکی از کتاب‌های این نویسنده در سال 1993 در دبستانی در فلوریدا ممنوع اعلام شد. این اثر در دهه 1990 از آثاری به شمار می‌رفت که بسیار مورد حساسیت قرار گرفت. گفته می‌شد نوری در اتاق زیرشیروانی باعث ترویج هتاکی‌، هراس و خشونت در کودکان می‌شود. یک زرافه و نصفی، در جست‌وجوی قطعه گمشده، پاهای کثیف و من و دوست غولم از دیگر کتاب‌های معروف عمو شلبی هستند.

کتاب‌های ممنوعه در فهرست سیاه ادبیات آمریکا