فرار از مالیات
قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی گفت: «تنظیم اساسنامه جدید برای تغییر این بنیاد به موسسه فرهنگی و هنری براساس قانون و برای استفاده از معافیت‌های مالیاتی است.» این در حالی است که سید محمد بهشتی از موسسان این بنیاد معتقد است که «در استفاده از معافیت‌ مالیاتی برای موسسات فرهنگی و هنری، نام شرکت، موسسه یا بنیاد مهم نیست؛ بلکه نوع فعالیت اهمیت دارد.»
حسن نجاریان در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره اساسنامه‌ای که شنیده می‌شود به منظور تغییر بنیاد سینمایی فارابی به یک موسسه فرهنگی و هنری تنظیم شده و قرار است به مرجع ثبت شرکت‌ها ارائه شود، بیان کرد: آنچه مطرح می‌شود، صحت ندارد و جریان این‌گونه نیست؛ چرا که طبق قانون، موسسات فرهنگی می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی استفاده کنند، به همین دلیل از آنجا که بنیاد سینمایی فارابی یک بنیاد بود قرار شد به موسسه تغییر نام دهد.
نجاریان در ادامه با بیان اینکه از من و آقایان فداکار و شمقدری برای تغییر نام این بنیاد اسم برده شده، در حالی که چنین موضوعی صحت ندارد و بندی که اسامی هیات موسس در آن مطرح شده کاملا نادرست است، ادامه داد: اصلا قرار نبوده که ما بنیاد را تاسیس کنیم و متاسفم که دوستان چنین ادعایی مطرح کردند، ما این مساله را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد:‌ در اساسنامه‌ای که ارائه شده بندی وجود دارد که اگر بنیاد سینمایی فارابی منحل شد اموال آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعلق دارد، اما متاسفانه دوستان فقط به بندهایی که ممکن بود تنش‌زا باشد و آرامش موجود را بر هم زند توجه کردند.
قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی در پایان تاکید کرد: اساسنامه تنظیم شده فعلا در حد پیش‌نویس است که هنوز تایید و امضا نشده و فقط به مرکز مربوطه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شده و هدف اصلی این است که طبق الزامات قانونی نام بنیاد سینمایی فارابی به موسسه تغییر پیدا کند تا استفاده از معافیت‌های مالیاتی فراهم شود.
سید محمد بهشتی: این کار خیانت در امانت است
اما موسس بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: در استفاده از معافیت‌ مالیاتی برای موسسات فرهنگی و هنری، نام شرکت، موسسه یا بنیاد مهم نیست؛ بلکه نوع فعالیت اهمیت دارد.
سید محمد بهشتی با طرح این پرسش که مگر بنیاد فارابی در این سال‌ها مالیات داده است؟ ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی به عنوان یک شخصیت حقوقی فعالیت می‌کند و ممکن است اصلاحاتی هم در اساسنامه آن اتفاق بیفتد، اما اگر قرار باشد تغییراتی در ماهیت مالکیت و وضعیت آن به وجود بیاید خیانت در امانت است.
این روزها خبرهایی مبنی بر اینکه بنیاد سینمایی فارابی به یک موسسه فرهنگی هنری تبدیل خواهد شد،مطرح شده است.