«کتاب کوچه» شاملو به فرهنگستان رفت

مهرداد کاظم‌زاده (مدیر و صاحب امتیاز نشر مازیار) که از ابتدا امتیاز نشر سری فرهنگ عامه «کتاب‌کوچه» نوشته شاعر و پژوهشگر بزرگ معاصر؛ احمد شاملو را در اختیار دارد، بار دیگر از به تعویق افتادن سیر انتشار این فرهنگ ارزشمند خبر داد. وی ضمن بیان این خبر؛ به ایلنا توضیح داد: دوازدهم تیرماه سال ۹۱، جلد دوازدهم از فرهنگ کوچه را که شامل حرف «چ» است، برای اخذ مجوز به دایره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل دادیم که پس از چند ماه با اصلاحات سنگینی روبه‌رو شد. کاظم‌زاده ضمن بیان این مطلب که این بار اول نیست که ممیزان اداره کتاب به این فرهنگ شناخته شده ایراداتی را وارد می‌کنند، گفت: از آنجایی که اعمال اصلاحات مذکور، عملا باعث از بین رفتن میراث ماندگار زنده‌یاد احمد شاملو می‌شود، این‌بار نیز مطابق با سنوات پیشین درصدد برآمدم تا سوءتفاهمات موجود را برطرف کنم. لذا به رای اداره کتاب اعتراض کردم. وی با اشاره به این مساله که تنها یکی از اصلاحیه‌های وارده؛ ۹ صفحه از کتاب را دربردارد، افزود: همانطور که اطلاع دارید چیدمان فرهنگ‌ها براساس کلید‌واژه‌ها صورت می‌گیرد. به گونه‌ای که این کلیدواژه‌ها هستند که در ترکیبات مختلف؛ معانی و مفاهیم مختلفی را ایجاد می‌کنند. حالا درنظر داشته باشید که ممیزان بگویند خود کلید واژه باید حذف شود! طبیعتا حذف این کلید واژه به قیمت حذف چندین صفحه از فرهنگ کتاب کوچه تمام می‌شود و این منطقی نیست. مدیر انتشارات مازیار اظهار کرد: با پیگیری‌های مکرر؛ نهایتا به من اعلام کردند که فرهنگستان زبان و ادب فارسی به عنوان تخصصی‌ترین مرکز زبان در کشور می‌بایست روی انتشار جلد دوازدهم فرهنگ کتاب کوچه نظر بدهد. براین اساس حرف «چ» به همراه نامه‌ای از سوی اداره کتاب، به فرهنگستان زبان و ادب فارسی ارسال شد. اما با گذشت چند ماه، هیچ تغییری در رای صادره از سوی دایره نشر داده نشده است. مدیر انتشارات مازیار افزود: توجیه ممیزان اداره کتاب این است که انتشار این کتاب باعث ترویج گفتارهای ناصحیح در جامعه می‌شود. حال آنکه اولا مخاطب فرهنگ‌ها کودکان و نوجوانان و حتی جوانان نیستند که از آن تاثیر بگیرند، ثانیا؛ نگاهی به گفتمان‌های رایج در بین جوانان امروزی بیندازید! آیا انواع و اقسام الفاظ ناشایست در روابط و مناسبت‌های اجتماعی‌شان شنیده نمی‌شود؟ به اعتقاد من راه ترویج اخلاق؛ ممانعت از انتشار فرهنگ عامه نیست؛ بلکه راه‌های دیگری دارد.