چارلی چاپلین

بهترین کارگردان فیلم‌های صامت تاریخ سینما

«چارلی چاپلین»، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر سرشناس انگلیسی عنوان بهترین کارگردان فیلم‌های صامت تاریخ سینما را به‌دست آورد. وب‌سایت سینمایی «اسکرین» در گزارشی فهرست بهترین کارگردانان تاریخ سینما در عرصه فیلم‌های صامت را منتشر کرد که «چارلی چاپلین»، مرد نام‌آشنای دنیای کمدی در رتبه اول دیده می‌شود.«سسیل ب. دمیل» که از وی به‌عنوان بنیانگذار هالیوود نام برده می‌شود در رتبه دوم قرار دارد. وی با فیلم «۱۰ فرمان» (۱۹۲۳) و «شاه شاهان» (۱۹۱۷) به اوج شهرت در سینما رسید. وی در سال ۱۹۵۰ جایزه اسکار افتخاری را برای یک عمر دستاورد سینمایی کسب کرد و در سال ۱۹۳۹ با فیلم «اتحادیه اقیانوس آرام» موفق به کسب نخل طلای کن شد و در سال ۱۹۵۳ با فیلم «بزرگترین نمایش روی زمین» جایزه بهترین کارگردانی گلدن گلوب را گرفت.

«سر چارلز اسپنسر چاپلین» معروف به «چارلی چاپلین» روز شانزدهم آوریل ۱۸۸۹ از والدینی هنرمند در لندن به‌دنیا‌ آمد.

وی از بزرگ‌ترین کارگردانان و بازیگران آثار کمدی در عصر «هالیوود کلاسیک» سینمای آمریکا بود و به‌راستی از خلاق‌ترین و تاثیرگذارترین شخصیت‌های عصر فیلم‌های صامت بود که همزمان با بازیگری در فیلم‌هایش، کارگردانی، تهیه‌کنندگی و ساخت موسیقی آنها را نیز برعهده داشت.

وی ۶۵ سال از عمر ۸۸ ساله‌اش را وقف سینما و دنیای سرگرمی کرد که شروع آن از سالن ویکتوریا انگلستان به‌عنوان پسربچه‌ای پنج ساله آغاز شد و تا سن ۸۸ سالگی ادامه یافت. یک‌سال پس از مهاجرت همراه خانواده‌اش از انگلستان به آمریکا، «چاپلین» که به‌واسطه مادرش، علاقه فراوانی به بازیگری پیدا کرده بود، برای اولین‌بار در فیلم «در تلاش معاش» بازی کرد که البته چندان مورد قبول مدیران کمپانی «کی‌استون» قرار نگرفت.