هیچ فیلمی توقیف نخواهد شد!

حامد بهداد و ترانه علیدوستی در صحنه‌ای از زندگی با چشمان بسته

چهار فیلم زندگی با چشمان بسته به کارگردانی و تهیه کنندگی رسول صدر عاملی، من مادر هستم به کارگردانی فریدون جیرانی و تهیه‌کنندگی غلامرضا موسوی، خانه پدری به کارگردانی و تهیه کنندگی کیانوش عیاری، انتهای خیابان هشتم به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه‌کنندگی سید جمال ساداتیان جزو فیلم‌هایی بودند که قرار بود بعد از اصلاحاتی به جشنواره ارسال شوند. کیانوش عیاری به درخواست اداره نظارت و ارزشیابی در جهت تغییر نام و حذف یکی از اپیزود‌های فیلم خانه پدری پاسخ منفی داد و به همین دلیل از بخش مسابقه کنار گذاشته شد. سه فیلم دیگر بر اساس گفت‌و‌گوی کافه سینما با علیرضا سجاد‌پور موفق نشدند در مدت مقرر اصلاحات مورد نظر را انجام دهند و به این علت در جشنواره حضور نداشتند و اما سرنوشت اکران این فیلم‌ها چه می‌شود؟! علیرضا سجادپور در این مورد گفت: تمام فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره فجر پروانه نمایش موقت دریافت می‌کنند و طبق روال مرسوم برای اکران عمومی هم باید پروانه نمایش دریافت کنند، با این حال هیچ فیلمی توقیف نخواهد شد و اداره نظارت و ارزشیابی هم سعی خواهد داشت با کمترین اصلاحات فیلم‌ها را روانه اکران کند و از اکران این فیلم‌ها استقبال خواهد شد. وی در پاسخ به اینکه آیا تا به امروز صاحبان این آثار برای دریافت پروانه نمایش و ایجاد اصلاحات مورد نظر اقدام کرده‌اند یا خیر اظهار بی‌اطلاعی کرد. با این حال به نظر می‌رسد اکثر هنرمندان ترجیح می‌دهند که با رایزنی‌هایی بتوانند از اصلاح فیلم‌هایشان جلوگیری کنند. سید جمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم انتهای خیابان هشتم اعلام کرد که هنوز برای اکران فیلم اقدامی نکرده است. کیانوش عیاری کارگردان و یکی از تهیه‌کنندگان فیلم خانه پدری صحبت از تمایل برای اکران یا عدم اکران فیلمش را به بعد موکول کرد و به نظر می‌رسد فعلا تصمیم خاصی برای سرنوشت این فیلم اتخاذ نکرده است. عیاری یکی از کارگردانانی است که فیلم‌های اکران نشده بسیاری در کارنامه خود دارد. عیاری در سال ۷۰ درباره جشنواره فجر گفته بود: شخصا با برگزاری هر گونه رقابتی در عرصه کارهای هنری مخالفم. زیرا رقابت و هنر مثل آب و آتش هستند. آب را که بپاشی آتش خاموش می‌شود و رقابت را که بیاوری هنر به بازی گرفته می‌شود! بر همین اساس فیلم دیگر عیاری بودن یا نبودن اکران بسیار بدی داشت و افراد کمی موفق به تماشایش شدند و بسیار مهجور ماند و هیچ جایزه مهم داخلی را به دست نیاورد. پس از گذشت سه سال از نمایش عمومی بد این فیلم، بسیاری به او پیشنهاد داده‌اند که فیلمش را دوباره راهی پرده سینما کند. اما فیلم‌های او هرگز نتوانسته‌اند در نمایش عمومی یا با حضور در جشنواره‌های خارجی، بازدهی مالی مناسبی برای تداوم جریان فیلمسازی عیاری فراهم کنند، به همین دلیل است که او در لابه لای فیلم‌هایش، مدام مجبور است دست به کارهایی بزند که از سینمای مورد علاقه‌اش فاصله دارند. آخرین فیلم سینمایی عیاری بیدار شو آرزو که همزمان با تولید سریال تحسین شده روزگار قریب ساخته شده بود؛ در چند سالن به نمایش در آمد و هرگز روانه اکران عمومی نشد. مرتضی شایسته تهیه‌کننده فیلم قصه پریا که نمایش محدودی در جشنواره فجر داشت هم اصلاحات فیلم را بسیار کم دانست و اعلام داشت که در همین روز پروانه نمایش فیلم را دریافت کرده است.